Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade72
Mobilspel
Pågående20 680

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bollkoll2007-01-18 10:10
Antal inlägg: 503

Oansvariga hundägare
Jag var ute och gick med min hund i lördags. Hade honom i koppel förstås och utanför en affär var en hund parkerad som i väntan på någon som var inne i affären. Jag fortsätter i god tro bara förbi, men när vi närmar oss reser sig den andra hunden (en Amstaff) och närmar sig oss. Jag märker att den är okopplad och ser mig omkring för att se om jag kan hitta ägaren, men det finns ingen i närheten.

Amstaffen morrar inte, utan verkar allmänt trevlig så jag blir aldrig rädd, men plötsligt far den på min hund. Min hund parerar tack och lov så han får bara en skråma i halsen men sen sitter amstaffen som klistrad i frambenets ljumske och vägra släppa.

Det verkar som om det går bra med min hunds skador, de läker fint, har verkar inte heller ha tagit någon psykisk skada. Han verkar inte rädd och så, vi har gått förbi brottsplatsen igen och han verkar oberörd.

Jag är dock inte oberörd. Nyss ute på en kort rastrunda, mötte vi en annan amstaff och jag kände genast hur hjärtat började slå - jag blev jätterädd.

Jag skriver detta med fyra syften;

1. Oansvariga hundägare borde skjutas. Hundägaren i fråga hade parkerat hunden på trottoaren okopplad för att gå in och köpa kaffe. Hundägaren beklagade vad som hänt och gav mig namn + telefonnummer. Dock var det falska uppgifter. Fy faan så gement.

2. Jag tar gärna emot råd för hur jag kan agera i nuläget. Hur hjälper jag min hund så att han inte tar skada? Hur hjälper jag mig själv? Har någon tips på hur jag kan agera för att få tag på den andra hundägaren?

3. Jag vill varna andra för att inte vara så blåögda som jag. Dels att inte bara tro gott om andra hundar, (faktiskt inte om sin egen heller!) och dels att inte tro gott om andra hundägare. Jag förbannar mig själv att jag inte begärde att få se legitimation eller tog ett foto av hund och hundägare.

4. Jag vill gärna få igång en diskussion om olika aspekter av hundägarskap utifrån ovanstående. Jag svarar gärna på frågor men förbehåller mig absolut inte att ha de rätta svaren, utan vill lära mig mer.
 
-NIKe-2007-01-18 10:36
Antal inlägg: 185

Ring polisen och anmäl händelsen omedelbart! Lämna signalemente och hoppas att de får tag på idioten(hundägaren).

Ta din hund till veterinären så att de kan dokumentera skadan och visa också upp hunden för polisen om det behövs!

Vad gäller din hund, får du kanske vara uppmärksam på hur han reagerar när han möter andra jyckar. Det är inte säkert att han reagerar för andra raser. Själv adopterade jag en mindre hund och han var livrädd för golden retrivrar utan att jag förstod varför. När jag sedan fann den förra ägaren så berättade han att hunden blivit attackerad av en golden som liten. Tillsammans med andra raser var han dock inte förskräckt.
 
Pater Green - Ej medlem längre2007-01-18 10:55
Antal inlägg: 8

Skriver utan tvekan under på att oansvariga hundägare borde sökas upp av specialutbildade dödsskvadroner. Den bestraffningen står i paritet med försumligheten. Vi har i Sverige daltat alldeles för länge med både hund- och kattägare. (Jag har tex blivit både biten och riven av en markatta, utan att varken hon eller ägaren lagförts för brottet).
Skattskyldig för viss hund är som bekant den person, av vilken hunden stadigvarande innehaves. Alltså måste det existera kommunala förteckningar över djurägarna. Mitt förslag är att dessa skvadroner, i all välmening men givetvis beväpnade, med hjälp av dessa register, omedelbart ska inleda ett landsomfattande saneringsarbete.
 
bollkoll2007-01-18 10:59
Antal inlägg: 503

Jo då jag har kontaktat polisen. De har inte mycket att göra mer än att ta emot en anmälan i och med att jag inte har något namn. Straffvärdet i detta fall bedömde polisen till 600 kr i böter för att min motpart MÖJLIGEN kan sägas brista i tillsyn över sin hund. Det innebär att det är ett oprioriterat brott.

Vi har varit hos veterinären. Han behövde ju sys. Bildbevis finns

Tack för dina råd NIKe
 
-NIKe-2007-01-18 11:00
Antal inlägg: 185

Man betalar inte hundskatt längre och jag misstänker att en sådan usel hundförare inte heller är den slags person som deltar i en brukshundsklubb. För där hade man förmodligen läst lusen av honom.
 
bollkoll2007-01-18 11:03
Antal inlägg: 503

Tack även till Pastor Green! Som vanligt lägger du inte fingarna emellan och varför ska man göra det? Faktum är ju att Jordbruksverket(!?) har register över alla med hund inklusive uppgift om vilken ras det är, så den vägen kanske jag kan få en träff. Hoppas få den listan med posten idag.
 
andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-01-18 11:04
Antal inlägg: 3298

Usch vad arg jag skulle bli. Speciellt över beteendet att lämna falska uppgifter!! Känn dig inte dum, för det är inte du som är dum...

Det som stör mig med hundägare är deras kommentarer om "ja men han/hon är inte farlig". Det skiter jag i. Jag vill att en hund ska ha koppel. Jag tycker inte om då frispringande stora hundar springer fram till en, även om de bara viftar på svansen.

Jag har aldrig varit rädd för hundar, som dotter till en kennelägare som fött upp stora hundar. Dock har mina barn nu blivit hundrädda pga olika händelser.

En av dem var då vi skulle gå ut. Från andra sidan gården rusar 2 stora hundar, lika stora som mina barn, och kastar sig över oss... och ville leka? Mina barn skriker i högan sky och är jätterädda och jag försöker masa undan hundarna. Vad säger ägaren som ända ursäkt? "Dom är inte farliga...". Kvar står jag med 2 barn med trauman för livet. HEJA! :(
 
mamman - Ej medlem längre2007-01-18 15:36
Antal inlägg: 6379

Är det inte koppeltvång i tätbebyggt område??
Så var det förut i alla fall....
Det som andraidel skriver längst ner om att ägaren säger att den inte är farlig gör en bara förbannad.
Hade det hänt mina barn hade jag (försökt) ge hunden/hundarna världens känga!!
Det kanske är grymt mot hunden, men jag månar mer om mina barn i en sådan situation!
 
sheltie32007-01-18 19:51
Antal inlägg: 3

Jag sålde en av mina valpar till en jurist vars lilla hund blev ihjälbiten av en annan hund.
Han såg sin hund dödas och han som äger hunden är känd. Ändå kan han inte få något straff och är heller inte skadeståndsskyldig. Hunden som bet ihjäl juristens lilla hund har heller inte avlivats.
Dom var ute och gick och blev attackerade!
Själv åkte jag tåg häromdagen. I tre timmar satt en ägare och hans schäfer bredvid mig. Så fort jag rörde mig så morrade schäfern. Till råga på allt så gick han på toa och lämnade den äckliga hunden lös bredvid mig.
Det borde vara höga böter för ägarens vars hund skadar någon.
 
västgöten - Ej medlem längre2007-01-18 19:53
Antal inlägg: 1135

avliva kändisen!
 
iodine - Ej medlem längre2007-01-18 19:55
Antal inlägg: 269

usch det är hemskt. djurägare som missköter sina djur borde få så mycket mer i straff än vad dom får idag.
 
Exuberance2007-01-18 22:56
Antal inlägg: 3

Fy vad obehagligt! Helt ofattbart. Kanske borde du ha ringt polisen så han kunde ta signalement på plats eller tvingat killen att visa körkort/pass/leg eller nåt.

Jag åker ofta inlines och 90% av de hundar jag möter gör utfall mot mig när jag åker förbi, stora som små hundar. Just att man kommer åkandes plus ljudet av inlines verkar många hundar ogilla starkt. Och nästan varje gång blir ägaren rädd. Många gånger är hundarna inte kopplade och numera stannar jag en 20-30 meter bort tills jag ser att de kopplat dem. Jag vill verkligen inte ha en hund som biter sig fast i mitt ben eller nåt. Nä, kanske borde skaffa sig en taser tills folk lär sig koppla hundarna...
 
RedlineRocks - Ej medlem längre2007-01-18 23:44
Antal inlägg: 451

Kanske ska flytta tråden till "seriösa ämnen" eftersom det låter som att hundar är ett hot mot människan..
 
Eis392007-01-19 20:07
Antal inlägg: 232

Är dom inte det?
 
RedlineRocks - Ej medlem längre2007-01-20 13:54
Antal inlägg: 451

Varför skulle dom vara det?

"hunden är människans bästa vän"

Skulle välja mer och klaga på (kanske era till och med) odrägliga ungar.
 
Vanvård - Ej medlem längre2007-01-20 16:35
Antal inlägg: 143

Robert, du ska inte vara så bitter.
 
Exuberance2007-01-20 20:34
Antal inlägg: 3

Då undrar jag vad barn har att göra med hunden utanför affären eller andra hundägare (vuxna) som är ute med okopplade hundar? Det är väl lag på att ha hunden kopplad?

Jag har själv haft hund men jag inser också att det finns andra som är rädda för hundar eller att hunden kan bli skrämd eller bete sig på ett oförutsägbart sätt. Att lämna den ensam, okopplad utanför en affär eller låta den springa fritt där barn leker tycker jag inte är försvarbart. Jag skulle inte vilja behöva stå till svars för att min hund gått till attack.

Men visst, det finns mycket odrägliga ungar också, tyvärr.
 
Ibom2007-01-20 20:50
Antal inlägg: 47

Kära herr bollkoll om du tycker att oansvariga hundägare borde skjutas är nog inte riktigt allt som det ska med dig heller....
 
IUC2007-01-20 20:55
Antal inlägg: 17

vem tusan går själv med HUNDEN till affären..Man går alltid två mr Bollkoll, så en nisse håller koll på han...Det är nog till och med lag på det ...puss
 
Ibom2007-01-20 21:02
Antal inlägg: 47

okej....... Annars kan man ju alltid skaffa en större hund så när det väl blir lite fight så går man vinnande ur striden och så när den andra hundägaren kommer tillbaka så..... ja om men sejer så här, det är ju inte din hund som ligger risigt till.....
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?