Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade20
Mobilspel
Pågående20 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MissTuss2007-01-20 22:32
Antal inlägg: 149

Barnböcker?
Känner en liten flicka som fyller 1 år i mars. Tänkte ge bort en bra bok till henne i födelsedagspresent. Nån som har tips på böcker som skulle kunna passa?
 
Qårn2007-01-20 22:36
Antal inlägg: 291

Petter och hans fyra getter.
 
annaHå2007-01-20 22:49
Antal inlägg: 164

Ja den är bra! Den blå barnkammarboken (och den gröna) är fina böcker att ge bort, tycker jag.
 
Promissa2007-01-20 23:01
Antal inlägg: 28

Köp något av Elsa Beskow. Hennes sagor tycker jag alla barn ska ha läst. Hon är nog för liten för att uppskatta det nu, men man kan ha böcker som man "växer i".

Minns annars inte riktigt hur det var med barnen. Totte-böckerna var nog något av det första man läste för dem. Vilda bebin är också super, åh vad jag blir nostaligisk när jag tänker på alla kul böcker vi läste för barnen.
 
tildus71 - Ej medlem längre2007-01-20 23:16
Antal inlägg: 1282

ja fast just petter å hans fyra gettter passar nog något större barn runt 3-4..

men pekböcker är jättebra för ettåringar.

Knacka på, av anna klara tidholm samt nån av böckerna om Bu och BÄ av Lena landström är utmärkta böcker för de kring 1-2 årsålder.

en viss betaräv bad mig om tips för lite äldre barn med..

Roald dahl har skrivit Den fantastiska räven som passar för barn kring 7års åldern

Kevin Crossley-Holland har skrivit en bok som heter Den magiska stenen som många killar gillar, men också tjejer.

Det blåser från månen av eric lanter är främst för tjejer från sex år och uppåt.

Anna Bråtenius har skrivit Brigs himmelska resor som handlar om vikinga tiden
de bör passa främst tjejer i 8-9 års åldern.

Själv tycker jag dock att både killar å tjejer kan läsa allt ovanstående.


 
Marla-creep2007-01-20 23:48
Antal inlägg: 32

Vilda Bebin-böckerna är bra, tycker jag också. Min 2-åriga systerson tycker väldigt mycket om allt av Jan Lööf, tex Pelles bilar och Skrotnisse. Jag tror inte att man behöver köpa bara böcker med lite och enkel text bara för att barnen är små. En ettåring är, beroende på person såklart, gammal nog att intressera sig för längre sagor. Alla barn vill ju alltid att man ska läsa boken en gång till, eller läsa en till bok ;)
 
tfgm2007-01-21 00:36
Antal inlägg: 213

Max-böckerna!
Och "Knacka på" förstås, men annars gillar nog ettåringar mest pekböcker som tål att smakas på, dvs av inplastat skumgummi. Mums!
 
Kängan2007-01-21 10:33
Antal inlägg: 160

"Vem är arg?", "Vem bestämmer" eller "vems byxor". Det är en serie småbarnsböcker av Stina Wirsen. Precis lagom när barnet vuxit ifrån pek-böcker men inte förstår handlingen i bilderböcker för lite äldre barn, som tex Pettson-böckerna
 
KramFia2007-01-21 17:27
Antal inlägg: 5

Här har vi en favorit bok~~ Fickspöke ~~, men den kanske är för äldre? Tips till de med äldre barn då :-)
 
Knevert - Ej medlem längre2007-01-21 17:49
Antal inlägg: 805

Das Kapital av Karl Marx. Det gäller att börja tidigt
 
Nickolina62007-01-21 17:57
Antal inlägg: 810

Totte
 
louisen2007-01-21 19:24
Antal inlägg: 14

hc andersen såklart. jag fick en sagosamling av honom när jag fyllde ett och jag läser den fortfarande. annars är ju alfons åberg ett säkert kort!
 
davec2007-01-21 19:40
Antal inlägg: 18

Min brorsdotter gillar de här små pixi-böckerna eller vad de heter. Finns ganska många såna och så är de ganska billiga - typ 10 spänn
 
krummerik2007-01-21 19:58
Antal inlägg: 341

Böckerna om Max är förträffliga, min son gillade verkligen dem, framförallt Max potta...
 
Vigdir2007-01-21 21:07
Antal inlägg: 3722

Petter och hans fyra getter har funkat på dottern och brorsönerna mycket tidigt, den är drastisk nog för att små barn ska älska den. Fast i vår familjen uppskattar barnen mest när trollet äter upp getterna... Hmm.
Överhuvud taget funkar nästan allt som går på rim väldans tidigt, rytm och takt är alltid lockande. Barnkammarböckerna, Min skattkammare mm är bra presentböcker.

Bortsett från ovan nämnda (Max, Knacka på, Wirséns böcker) kan jag nämna Bebis lessen, som är ett litet kort mästerverk. Kaj-böckerna funkar också tidigt. Molly-böckerna, de litet innehållsrikare. Men som Marla-Creep säger, det går så bra med böcker som egentligen är för äldre barn, barn älskar helt enkelt att få lyssna till den vuxnes röst och mysa tillsammans.
 
Angus2007-01-21 21:15
Antal inlägg: 380

Skräddarsydda barnböcker med barnets och kanske ditt namn..
Kan kanske ses som otillbörlig reklam (jag har ingen anknytning till dessa) och då får ni väl radera inlägget.

www.supergrafik.se/d...fa ult.aspx
 
pilutta-dej2007-01-21 22:08
Antal inlägg: 1689

Elsa Beskows "Sagan om den lilla lilla gumman" är självskriven. Den ger jag ofta som doppresent, även om barnet inte har någon gllädje av boken riktigt så tidigt.
Ett annat alternativ är pekböcker med välkända motiv, en mugg, ett äpple, osv.

"Nalle", klassisk första bok som jag inte komme ihåg författaren till, någon som vet? "Nalle har en mugg, det är en blå mugg.....Nu sitter Nalle i sin llilla röda stol vid sitt lilla vita bord och dricker ur sin lilla blå mugg". Rafflande.
 
miss_ztar - Ej medlem längre2007-01-21 22:13
Antal inlägg: 316

Pilutta-dej: Jag har den boken och har haft den i 21 år! Min son som är 22 fick den som ettåring och älskade den. Hans syster, idag 15 år, hade oxå den som en favoritbok! =) En annan favorit är "Rött är bäst" där barnet får se välkända saker som är röda, och kan vara med och peka.
 
MissTuss2007-01-22 23:22
Antal inlägg: 149

Tack för alla tips... tar gärna emot flera!
 
Czardas2007-01-22 23:34
Antal inlägg: 82

Miffy inkl miffy-påse så barnet kan bära omkring på boken, wwww.miffy.com, finns bland annat på designtorget.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?