Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade38
Mobilspel
Pågående20 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hick ticks2007-01-25 20:33
Antal inlägg: 712

Ingen respekt...
för äldre längre? Steg på bussen, på väg hem. Inga platser lediga(massor av skolbarn, mest från min egen) så jag fick stå. På nästa hållplats var det en man vid 75-80 års åldern som skulle stiga på. Jag bara stod där, och till min stora förvåning är det ingen som lyfter ett finger! Har jag inte rätt att man ska resa sig för äldre? Och det var till och med en blå SKYLT om att man skulle låta de äldre få sitta ner och ta det lugnt. Skäms över att jag inte sade till någon, men nästa gång så ska jag nästan rycka upp dom ur sätet om inte någon reser sig. Skriv vad ni tycker... Har jag rätt??
 
salsera2007-01-25 20:36
Antal inlägg: 2737

Klart att du har rätt!
 
Hick ticks2007-01-25 20:45
Antal inlägg: 712

Skulle nästan skriva en insändare till Hallands Nyheter?

;<
 
nina733 - Ej medlem längre2007-01-25 20:46
Antal inlägg: 4346

Ja. självklart!
För mig hör det till vanligt folkvett att erbjuda platsen till de äldre, eller någon annan som behöver platsen bättre än jag.
 
Knevert - Ej medlem längre2007-01-25 20:48
Antal inlägg: 805

Låt gamlingarna stå. Bra motion för dom
 
lövkratta2007-01-25 20:52
Antal inlägg: 27

Det är klart att man reser sig upp för gamla människor! (eller andra som ser ut att behöva den)
Men jag tappade bara lusten för det lite när det var en tant i den äldre åldern som fräste åt en yngre mamma att resa på sig på ett nästan tomt tåg. Otrevligare har jag nog aldrig stött på.o_O

 
lelou - Ej medlem längre2007-01-25 21:26
Antal inlägg: 2025

klart man ska resa på sig om det kommer en gammal människa och inte har sittplats.
Vad Knevert pratar om, får Knevert stå för själv. Dålig uppfostran och brist på vanlig hyfs kallar jag det.
 
Miss_jk2007-01-25 21:30
Antal inlägg: 8941

Håller självklart med. MEN de äldre kan gärna få vara LITE trevligare än de många gånger är. Även om det är en självklarhet för mig att resa mig upp så borde det vara en självklarhet för dem att säga tack.
 
Mouche - Administratör2007-01-25 21:37
Antal inlägg: 24193

Att visa respekt och hänsyn mot de äldre i samhället borde vara en självklarhet.
Vi blir alla gamla en dag...om vi har tur och får leva.

Jag önskar att många, många fler vore som Du Hick Ticks.
Ett nöje att ha dig här och att ha blivit "bekant" med dig.

Mouche

 
Birgerkung - Spelvärd2007-01-25 21:43
Antal inlägg: 2392

Jag reser mig alltid upp när det kliver på någon yngre. Nintendogenerationen är så förslappad att det kan vara direkt livsfarligt för dom att stå upp i mer än två minuter i sträck. Annat är det med gamlingarna, dom är det krut i.
 
Vanvård - Ej medlem längre2007-01-25 21:56
Antal inlägg: 143

När/om jag får uppleva ålderns höst ska jag bli ett genuint ärkesvin.
 
wordfreak2007-01-25 22:08
Antal inlägg: 260

Tycker självklart att man ska resa sig upp för de äldre! Är själv funktionshindrad så jag förstår hur jobbigt det kan vara! Synd bara att jag inte kan resa mig för dem....Behöver ju sittplatsen själv....
 
mamman - Ej medlem längre2007-01-25 22:36
Antal inlägg: 6379

Naturligtvis reser man på sej! Det är vanligt hyfs!
Samtidigt bör även äldre vara artiga....
Vi har inte det problemet dock i vår lilla stad, men jag skulle ha rest mej.
 
TomasLeonard2007-01-25 23:40
Antal inlägg: 1563

Du har en poäng där med träning...tom Arnold som en gång var så tränad har chanserat, det är skärpning som gäller!
 
snubblan2007-01-26 00:16
Antal inlägg: 207

jag är i salvador ock där har dom skyltar i affärer o ja på alla såna ställen med köer gamla o handikappade o gravida går före i kön jag var o förlängde mitt uppehållstillstånd hos polisen man måste göra det efter tre månader o jag ska vara här till mars de var smockat med folk men det kom en vakt fram till mej o ledde fram mej först i kön tänk om det var så överallt ..ha de bra
 
ordsvall - Ej medlem längre2007-01-26 00:44
Antal inlägg: 425

exemplet med den argsinta äldre damen är väldigt trist och säkert inget unikt undantag heller. det känns inte trevligt att bli bemött så av en vilt främmande mänska, speciellt inte om man överlag försöker visa hänsyn mot just äldre.

man kan försöka ha överseende med det genom att tänka att en sån äldre mänska kanske tampas t ex med kronisk smärta eller depression eller helt enkelt nåt stadium av demens där ett dylikt beteende inträder som typiskt symptom. jag vet, man känner sig inte gladare för det just i sånt ögonblick lövkratta beskriver men det är alltid värt att göra en eller annan reflexion.

själv har jag vuxit upp med den inställningen du hick ticks efterlyser understöd för och det känns genuint bra att läsa att den kan hittas här och där även bland dagens unga. jag tycker den är rätt och jag hoppas du inte behöver ifrågasätta den, varken nu eller framöver!
 
Pater Green - Ej medlem längre2007-01-26 06:37
Antal inlägg: 8

Jag har under alla tider missaktat och förringat ungdomen, en inställning som eskalerat allt sedan jag blev ålderspensionär. Nu har jag och en samling distinkta herrar i grannskapet börjat dra upp riktlinjer i det som vi kallar för den "Slutgiltiga ungdomsfrågan".
För med handen på hjärtat: vad tjänar det till att dessa ofärdiga vuxna ska slarva omkring med nedhasade byxor, lukta hasch, förstöra allmän egendom, skrika invektiv och vara en oförsvarbar utgiftspost för den skuldtyngda statskassan?
 
Hick ticks2007-01-26 07:13
Antal inlägg: 712

Det var väldigt fint sagt av dig, Mouche. :)
Men precis som du sade, lövkratta, så tappar man lite av lusten... när man inte riktigt får någonting för det. Men nu är såklart inte alla gamla på det sättet, och jag hoppas att inte jag blir det heller.
 
salsera2007-01-26 08:58
Antal inlägg: 2737

Det bästa vore ju om alla visade respekt för alla sina medmänniskor, oavsett ålder, kön, etnicitet eller ev funktionshinder.

Jag som känner Hick ticks i verkliga livet, kan intyga att han är en mycket trevlig ung man.
 
Pekkis2007-01-26 09:27
Antal inlägg: 1173

I verkliga livet? Är inte det betapet?*förvirrad*

Självklart reser man sig upp för pensionärer och dylik. Fast jag tycker att de i stället för att skriva en insändare till metro om de fått stå upp en hållplats, kan be någon ställa sig upp. Vissa drar sig för att lämna plats åt äldre, för somliga kan bli stötta och förolämpade om man erbjuder dem ett säte.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?