Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade79
Mobilspel
Pågående22 144

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-NIKe-2007-02-13 19:09
Antal inlägg: 185

Ultimata motståndaren?
Alltså....Be mig inte läsa reglerna för hur poängsättningen fungerar för jag fattar ingenting.
Därför skulle jag bli evigt tacksam om något snille kan förklara för mig hur min ultimata motståndare ser ut(utöver att han ser ut som en Johnny Depp på steroider).
Jag har nämligen precis gått igenom en period där min rating sjunkit i rask takt från ca 1300 till 950. Nu är jag förvisso på väg upp igen, men hur förhindrar man ett sådant fall????
 
TomasLeonard2007-02-13 19:15
Antal inlägg: 1563

Gå in å titta på ordlistorna på z,x och c, det skadar aldrig å titta på dom emellanåt.
Finns ju under hur blir jag en bättre spelare på vanliga frågor.
 
-NIKe-2007-02-13 19:53
Antal inlägg: 185

Tack för tipset T.L. Dessvärre tror jag inte att problemet ligger i just de orden. De har jag ju pluggat in och känner mig ganska säker på.
Däremot märker jag emellanåt att man sitter och sparar på vissa bokstäver OM det skulle råka bli så att man hamnar i någon slags bokstavsbrist.

... undrar också om jag inte har haft lite övermod eftersom jag börjat tycka att det är lite tråkigt att spela mot de som har för låg rating. Det är roligast att spela mot de som har ungefär 1300-1500, men det är kanske inte så smart om man förlorar eftersom ratingförlusten kan bli väldigt stor. Fast om man vinner får man desto mer.
...inom vilket ratingintervall ska man söka sina motståndare utan att riskera sina poäng och utan att bli uttråkad?
 
TomasLeonard2007-02-13 20:04
Antal inlägg: 1563

Det riskerar du nog dessvärre alltid.
Ladda ner Frank och öva dig i anagram, det finns en funktion i det programmet där du övar dig i att se rullar.

När du börjar rulla (det tar ett tag innan man lärt sig att se även de enklare rullarna för de flesta spelarna) kommer du få en liten boost.

 
Äta Myror - Ej medlem längre2007-02-14 07:21
Antal inlägg: 35

Problemet de flesta lågrankade är att dom öppnar lägen hela tiden, bjuder på gånger 3 bokstav etc. Försök spela lite snålare, själva ordkunskapen är inte så jävla viktig, jag själv kan inte så mycket ord men kan nog slå de flesta.
 
Radagast2007-02-14 11:34
Antal inlägg: 782

Jag tror att man lär sig mer om man i början inte spelar så snålt eftersom man då får fler chanser att upptäcka mer svårfunna drag. Dessutom lär man sig mycket av att se motståndare utnyttja de lägen man lägger upp... :)

Vad gäller motståndarrating tycker jag att det inte verkar spela så stor roll - jag spelar mot motståndare mer rating från ungefär 1500 och uppåt och har inte sett att jag systematiskt skulle vinna eller förlora rating mot motståndare med en viss rating
 
-NIKe-2007-02-14 15:12
Antal inlägg: 185

Tack för alla tips. I går laddade jag hem Frank och satt halva natten för att öva anagram. Jag tyckte att det var alldeles för svårt med 7-bokstavsord och började därför med fyra och fem bokstäver. Det gick ganska hyfsat, men det kändes att det kommer ta en evighet att få ett tränat anagram- öga.......
Jag hoppade i säng vid tre så dagen har varit förskräckligt tung, men efter att alla sysslorna varit avklarade så satte jag mig att spela. Första matchen förlorade jag, såklart....
Men andra matchen...thihi...jag gjorde MIN FÖRSTA RULLNING.......
Min första 7:a blev KALIBER...vilket är ganska lustigt eftersom vi för tillfället håller på att leta luftpistol till dottern och varit tvungna att läsa på lite om olika varianter.
 
vulcan2007-02-14 15:19
Antal inlägg: 7666

Det var minsann en riktigt snygg premiärrullning!
 
-NIKe-2007-02-14 15:24
Antal inlägg: 185

Det där med att spela snålt eller inte, är ganska svårt att balansera. Men spelar man mot någon som är på hugget hela tiden och leker följa John över hela spelplanen så blir man ju både aggresiv och snål. Men det finns ju även de som spelar i sitt eget lilla hörn utan att överhuvudtaget lägga märke till de öppningar som skänkes bort.
Ibland tvingas man bita sig själv i benet för att man missat ett drömläge i samma stund som man trycker på "lägg ord"-knappen, och så blir det bara för att man inte vari tillräckligt vaken.
Egentligen undrar jag varför folk skiljer sig åt så mycket i spelstil? Finns det inte ett generellt "recept" på hur man spelar bra Scrabble?
 
-NIKe-2007-02-14 15:48
Antal inlägg: 185

Ska kanske erkänna att det inte var särskilt ansträngande att hitta ordet bland mina bokstäver som låg i den här följden;
K A L I R E B
...och på planen låg ordet G O D som riktigt suktade efter att få ett E i rumpan!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?