Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade34
Mobilspel
Pågående22 139

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2007-02-15 19:34
Antal inlägg: 1033

Låtstölder
Lyssnade just på Smokies: Needles and Pins och upptäckte att introt var oerhört likt Lundells: Snön faller.

Finns det fler exempel?
 
smurvlan2007-02-15 19:37
Antal inlägg: 840

Inte så där på rak arm, men jag kommer ihåg att jag har reagerat några ggr och tyckt att jag kännt igen och sedan kunnat koppla till en speciell låt! Lite tråkigt faktiskt tycker jag!
 
Brittleif - Ej medlem längre2007-02-15 19:44
Antal inlägg: 126

Kul att du tycker det är tråkigt smurvlan. Jag säger nu som alla andra säger till mig: Håll dig till ämnet, och om jag inte läste fel så handlade inte ämnet om vad DU tycker är tråkigt utan exempel på fler låtar som IMO nämnde.
 
smurvlan2007-02-15 19:52
Antal inlägg: 840

Du är otroligt BrittLeif, *sjunger en sång* Kittlar dig lite, DET DU SKREV har ABSOLUT INTE med ämnet att göra, jag snuddade det iaf!
 
Brittleif - Ej medlem längre2007-02-15 19:56
Antal inlägg: 126

smurvlan, men det du skrev nu då?
 
Äppelkatten - Ej medlem längre2007-02-15 20:00
Antal inlägg: 1290

Brittleif: Vi lever i ett fritt land och man ska få säga vaffan man tycker utan att nån kommer och säger till, såvitt personen inte är övervakare.
 
smurvlan2007-02-15 20:01
Antal inlägg: 840

Suck!

Gick o lyssnade på låtarna IMO skrev om du och ja jäklar du, det är ju tusan samma som introt!
En sån här grej som sätter sig i hjärnan o nu kommer jag att leta såna där saker i låtar ja hör =)
 
Äppelkatten - Ej medlem längre2007-02-15 20:04
Antal inlägg: 1290

Tro mig, händer hela tiden när man lyssnar på mycket musik. Väldigt vanligt bland raiolåtarna. De är fan plagiater hela bunten känns det som ibland.
 
smurvlan2007-02-15 20:06
Antal inlägg: 840

Hm jag har inte direkt tänkt på det men som sagt ja har lagt märkte till det ibland. Har du några fler exempel katten?
 
Äppelkatten - Ej medlem längre2007-02-15 20:18
Antal inlägg: 1290

Hm. Inte just nu, men t ex Nathalie Imbruglias lilla gitarrsolo där i "Torn". Kommer ursprungligen från Queen. Håkan Helsströms "Kom igen Lena" och massa andra låtar.
 
Mimsan19862007-02-15 20:39
Antal inlägg: 555

Håller med Äppelkatten. Håkan snor hela tiden. Inget fel med det dock, jag gillar Håkans musik, men allt är snott.
 
bagerimarie2007-02-16 16:23
Antal inlägg: 91

Med alla dessa låtar som finns över hela världen, det vore ju ytterst konstigt om det inte skulle finnas ett litet riff, en liten slinga som liknar någon annan.
 
Knevert - Ej medlem längre2007-02-16 17:18
Antal inlägg: 805

Jag satt och lyssnade på den gamla klassiska gruppen Television och märkte hur mycket Red Hot Chili Peppers har snott. Inledningen till Californication är rippad rakt SKAMLIGT!
 
david_842007-02-16 17:24
Antal inlägg: 256


Bright Eyes - Road to Joy och Beethoven - Ode to Joy, en stöld som inte försökt hållas diskret. :)
 
MellonCollie2007-02-16 18:23
Antal inlägg: 102

En annan låt som Håkan har snott är Uppsnärjd i det blå. Början av versen låter EXAKT som början på versen i en gammal låt från 1967 av Tommy James and the Shondels som heter I think we're alone now.
 
vulcan2007-02-16 18:39
Antal inlägg: 7666

Stöldkungen nr 1 på svensk mark är väl ändå Gessle? Men han lånar och stuvar om på ett ganska skickligt sätt får man väl ändå säga. En av de mer fräcka exemplen - om än inte en av hans mest kända - är Småstad där han inte bara snott hela låtidén musikaliskt utan också rakt av innehållsmässigt från John Cougar Mellencamps Smalltown.
 
tydal2007-02-16 19:43
Antal inlägg: 548

Några som till och med åkt dit:

Rod Stewart - Do You Think I'm Sexy har en refräng som är förvillade lik Jorge Bens Taj Mahal.

Sen har vi en textrad i Come Together (Lennon) som lyder: "Here come old flat-top, he come, grooving up slowly" något som Chuck Berry nästan skrev några år tidigare i You Can't Catch Me: "Here come old flat-top, he come, moving up with me".

Men annars är det ju rätt ofta när man lyssnar på "ny" musik på radion som man känner igen att de har samplat andra låtar. Genesis' Land of Confusion har jag hört i någon låt, och Stevie Wonder var ju populär ett tag; Pastime Paradise samplades i A Gangsta's Paradise (Coolio) och I Wish i Wild West.
 
morgonluft2007-02-16 20:03
Antal inlägg: 28

Alla Nickelbacks låtar är prcis samma. Se här! www.thewebshite.net/...el back.htm
 
david_842007-02-16 20:06
Antal inlägg: 256


Vulcan) Lustigt, jag kollade upp Cougars Smalltown för att höra efter, och det första som slog mig där var att huvudriffet där är ju nästan på pricken detsamma som riffet i Sleeping in My Car, av densamme Gessle...
 
Sawawa2007-02-16 22:04
Antal inlägg: 606

"Man kan gå tre, fyra år på akademin,
och lära sig kompositionsteknik,
hur man vrider och vänder på melodin,
tills det uppstår ljuv musik.

Man kan kreera med gitarr i hand,
improvisera fram nåt stort,
alternativet är ett källarband,
eller göra som undertecknad gjort.

Jag har stulit alla mina sånger,
jag har picklat från disco och från haus,
vart på tjuvarjakt,
i varje Mozart-takt,
liksom Beethoven, Schaikowski och Strauss.
Ja, jag har nallat varenda liten taktart,
och jag har lånat i både moll och dur,
jag har faktiskt stulit så pass mycket,
i varenda litet stycke,
att det blivit nåt utav min signatur.

Vill du skapa en sång med toner och rim,
hör här hur skickligt en lek man gör,
man spelar en cd och simsalabim,
har den bytt kompositör.

Tänk att inte någon annan törs
praktisera likadant,
inte konstigt att min stämma hörs,
man är ju rockens Svartenbrandt.

Jag har stulit alla mina sånger,
jag har samplat Bach och Mendelssohn,
vart på rövarstråt i varje ABBA låt,
liksom Beatles, Bruce och lilla Elton John.
Jag har snattat varenda liten visa,
ur denna digra musikaliska bank,
för om jag inte hade stulit,
hade jag nog haft det struligt,
och dessvärre hade jag då varit pank.

Lika bra att erkänna det på en gång,
utifall något annat ni trott,
att varenda rykande färsk liten sång,
som framförts här har jag snott.
Och trots att jag har detta ryktet på stan,
ett anseende som en sjuk kleptoman,
vars olagligheter rör varje sekvens,
har även en sådan som jag en gräns.

Fast jag stulit alla mina sånger,
både inhemsk och internationell,
gjort många stora lån,
hos Deutsche grammofon,
liksom Gessle, Sandelin och Lundell
Fast jag sjoksat alla madrigaler,
som blivit kvarglömda i operans garderob,
finns det en konstnär som är hundra,
som jag aldrig skulle plundra.
Det är min allra största nestor, Evert Taube! "

Självklart har vår älskade Magnus Uggla gjort en låt av sagda ämne. Läs, lyssna, skratta, och njut!
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?