Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade15
Mobilspel
Pågående22 141

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tinaol2007-02-18 09:36
Antal inlägg: 2558

KINA, religion?
Läst att kineserna firar nyår denna vecka och att de går in i grisens år...har dock dålig koll på vilken religon som är "allmänrådande" i Kina???
 
SheDeVille2007-02-18 09:43
Antal inlägg: 2243

I Kina är det daoism/taoism, konfucianism och olika former av buddhism som är de vanligaste men där liksom på många andra ställen i världen så förekommer många olika religioner.

I och med att Kina är en kommunistisk diktatur så kan man säga att officiellt sett så är kineserna ateister. Kommunism och religion går inte riktigt ihop.
 
HumbleBug2007-02-18 10:39
Antal inlägg: 1836

ska försöka att inte låta gnällig men konfucianism är ingen religion.
 
SheDeVille2007-02-18 11:03
Antal inlägg: 2243

Du har ju rätt att tycka vad du vill men om du har rätt är en annan sak :-). Konfucianismen kan ses såväl som religion som filosofi.
 
HumbleBug2007-02-18 11:47
Antal inlägg: 1836

Det handlar inte alls om vad jag tycker. Att konfucianism skulle vara en religion är en vanlig (och tråkig, inskränkt) svensk missuppfattning. Konfucianism består inte av trosläror eller bekännelser. Det finns inget prästerskap eller munkar och inga församlingar. Det finns inga riter eller någonting alls som förknippas med religion

Konfucianism är ideologi och under perioder en statslära, men inget annat. "Konfucianismen" består av X-antal skrifter av varierande slag av olika författare. De handlar om moral, etik, vetenskap, deras samtidshistoria och världsbild men har inte ett dyft att göra med sådant som vi i väst förknippar med religiösa föreställningar.

Lunyu, kap 1 vers 3:
Confucius said: "Clever talk and pretentious manner are seldom compatible with the benevolent" (Hela lunyu här: www.confucius.org/lu.../l ange.htm )

Mencius:
Mencius said: "Why must you speak of profit? What I have for you is Humaneness and Rightness, and that's all. If you always say 'how can I profit my kingdom?' your top officers will ask, 'how can we profit our clans?' The elites (shi)1 and the common people will ask: 'How can we profit ourselves?' Superiors and inferiors will struggle against each other for profit, and the country will be in chaos." (www.hm.tyg.jp/~acmul...c ius.html)

Xunzi var Mencius raka motsats och ansåg att människans natur var ond och att kunskap och rätt undervisning skulle omvända människan: "Human nature is evil, and goodness is caused by intentional activity."

Neokonfucianismen återupprättade konfucianismen som statslära i början av 1000-talet. Metafysiska begrepp och termer togs delvis från taoismen. Man länkade människans natur till en större världsbild och människan blev så att säga ett kosmos i miniatyr.

Zhu Xi: "Round and spiritual" means the unboundedness of transformation. "Square and wise" means that affairs have definite patterns.... The sage concretely embodies the virtues of the three [milfoil, hexagrams, and lines] without the slightest worldly tie. When there is nothing happening, then his mind is silent, and no one can see it. When there is something happening, then the operation of his spiritual wisdom responds when stimulated (sui kan erh ying). This means he understands good fortune and misfortune without divination. "Spiritually martial and yet non-violent" means he apprehends pattern without recourse to things.


 
Äppelkatten - Ej medlem längre2007-02-18 11:52
Antal inlägg: 1290

www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=618629 Kristendom!
 
SheDeVille2007-02-18 12:10
Antal inlägg: 2243

Som i så många andra frågor HumbleBug så finns det olika åsikter om saker och ting. Om du går ut och söker på nätet t ex så upptäcker du snart att det finns olika sätt att se på konfucianismen. Jag är medveten om att det egentligen är mer en filosofi/ideologi men konfucianismen har också betraktats som religion. Alltså detta handlar om vad vi definierar som religion.

Det har ingenting med svensk tråkig inskränkthet att göra, det är ett dåligt argument att ta till i detta sammanhang tycker jag.

Om man resonerar som du skulle man inte heller se Buddhismen som en religion utan enbart en lära/en filosofi/ideologi eftersom Buddha/Siddharta grundade en lära och uttryckte att det var en lära ingen religion. Det här handlar om definitioner sedan blir saker och ting vedertagna som annat.

Ödmjukhet för att det finns olika synsätt är inte så dumt :-). Frid!
 
HumbleBug2007-02-18 12:56
Antal inlägg: 1836

Men snälla SheDeville! När, hur och var har konfucianismen betraktats som en religion annat än i svenska skolböcker och av författare som inte vet ett dyft om vad konfucianism historia och vad detta innebär i Kina? Visa gärna med exempel då man talar om konfuciansim som religion i mer seriösa sammanhang (istället för att hävda den mycket svenska inställningen att man får kalla saker vad fanken man vill).

Jag kan öppna för en bredare diskussion om ämnet med en diskussion om detta jag fann i wikipedia:

"The question of whether Confucianism is a religion, or otherwise, is ultimately a definitional problem. If the definition used is worship of supernatural entities, the answer may be that Confucianism is not a religion, but then this definition could also be used to argue that many traditions commonly held to be religious (Buddhism, some forms of Islam, etc.) are also not, in fact, religions. If, on the other hand, a religion is defined as (for example) a belief system that includes moral stances, guides for daily life, systematic views of humanity and its place in the universe, etc., then Confucianism most definitely qualifies. As with many such important concepts, the definition of religion is quite contentious."
en.wikipedia.org/wik...nf ucianism

Tyvärr så inser inte artikel författaren att de riter och "encestral worship" som ibland förknippas med konfucianism inte har något i sig med konfucianism att göra, utan är tidigare än konfucianismen och tillhör kinesisk folkreligion.

Beträffande buddhism så finns det många former av buddhism, religiösa rörelser och även sekter. Något som en konfuciansk sekt har aldrig existerat, men väl finns många taoistiska och buddhistiska. Den rent filosofiska och mer öppna formen av buddhismen hittar du främst i Mahayana, men sällan i Hinayana.

Men visst, du får gärna kalla Moderaterna för ett religiöst samfund och Reinfeldt för en religiös ledare om du vill. Du får gärna gå omkring och säga att jorden är platt. Men förvänta dig inte att folk kommer att ta dig på allvar.

Ödmjukhet? Börja med att visa lite ödmjukhet inför de som har betydligt större faktakunskaper i det ämne som du vill debattera, så ska du se att debatten får en allt ödmjukare och vänligare ton.
 
HumbleBug2007-02-18 13:07
Antal inlägg: 1836

Okej, jag var inte rättvis mot artikelförfattaren, här är resten av stycket:

Although Confucianism may include ancestor worship, sacrifice to ancestral spirits and an abstract celestial deity, and the deification of ancient kings and even Confucius himself, all these features can be traced back to non-Confucian Chinese beliefs established long before Confucius and, in this respect, make it difficult to claim that such rituals make Confucianism a religion.

Generally speaking, Confucianism is not considered a religion by Chinese or other East Asian people. Part of this attitude may be explained by the stigma placed on many "religions" as being superstitious, illogical, or unable to deal with modernity. Many Buddhists state that Buddhism is not a religion, but a philosophy, and this is partially a reaction to negative popular views of religion. Similarly, Confucians maintain that Confucianism is not a religion, but rather a moral code or philosophic world view.

 
SheDeVille2007-02-18 13:32
Antal inlägg: 2243

Läs det du klippt in från olika sajter. Det stödjer till viss del mitt resonemang likaväl som ditt. T ex så säger "När, hur och var har konfucianismen betraktats som en religion annat än i svenska skolböcker och av författare som inte vet ett dyft om vad konfucianism historia och vad detta innebär i Kina?" Sedan klipper du ut ett stycke från Internet där där det står att konfucianismen inte betraktas som en religion av kineser eller andra östasiatiska folk. Det tyder väl rimligen på att den kan tolkas som en religion av andra, t ex av västerlänningar eller afrikaner m fl. Jag har också sagt att jag är medveten om att det egentligen är en filosofi/lära men är vedertagen i en relativt stor del av världen som religion.

Vem som har störst kunskap eller inte - det handlar inte diskussionen om. Vad jag kan se så klipper du friskt från nätet och det är helt ok att använda det som ett stöd för sina åsikter.

Sedan tycker jag att det är nedlåtande att komma med ett exempel som att jag skulle påstå att Reinfelt är en religiös ledare samt att inleda ett inlägg med "snälla SheDeville". Det är en bra form att försöka nedvärdera en meddebattörer med sådana härskartekniker.



 
Rakbladsvass - Ej medlem längre2007-02-18 13:35
Antal inlägg: 105

Humblebug, har du skrivit ett enda inlägg nånsin där det inte skiner igenom att du är en bitter liten humaniorastudent som blivit kvar på studentrummet 10 år för länge och blir tvungen att försörja dig på den lokala videobutiken där du sitter med fötterna på bordet och gäspar åt världen som inte förstår dina bländande kunskaper i idéhistoria A-kursen?
 
HumbleBug2007-02-18 14:04
Antal inlägg: 1836

Shedeville, jag bemötte dig seriöst och gav dig texter och källor. Vad gör du då? Du hävdar bara att man kan ha olika åsikter. Sure, right. Det bevisar bara att du bara vill vinna en verbal duell utan att föra nån som helst debatt. Att du sen talar om ödmjukhet är bara dumt när du inte har nån som helst avsikt att föra en vettig diskussion.

Vi sitter bakom två olika datorer, vad förväntar du dig? Att jag ska trolla över mina personliga böcker till dig? Vart skall jag annars hämta källor åt dig? Tror du att jag bara sitter och saxar sidor, så tro det då. Jag tänker verkligen inte engagera mig mer i detta när du inte vill bemöta mig seriöst.

Rakbladsvass, du är rolig du :-). Har du verkligen inget annat att göra än att sitta och vara oförskämd över internet? Vad är du förutom en duktig liten tangentbordsnisse? Ett välförtjänt pris för årets mest patetiska inlägg går till dig. :-)
 
SheDeVille2007-02-18 14:17
Antal inlägg: 2243

Onödigt inlägg rakbladsvass! Det ska inte vara några personliga påhopp.
 
SheDeVille2007-02-18 14:32
Antal inlägg: 2243

HumbleBug, du har ingen rätt att prata om mina avsikter för det har du inte någon kännedom om. Jag förväntar mig definitivt inget trolleri och jag respekterar dina kunskaper. Det handlar inte heller om att vinna någon debatt - jag är ganska prestigelös som person och kan erkänna när jag har fel.

Jag håller ju till och med med dig till viss del. Det enda jag egentligen säger är att det finns flera uppfattningar i världen i denna fråga:
1. Kineser och östasiater ser inte konfucianismen som religion
2 I västvärlden och vissa andra delar av världen räknar man in konfucianismen när man pratar om religioner.

SÅ är det ju att dessa båda uppfattningar finns - eller hur?

Jag betackar mig för att läggas på både det ena och det andra om min person, min kunskap och mina avsikter. F ö anser jag att jag uppträder mycket hövligt och sakligt samt håller mig till ämnet.

Och som sagt - jag respekterar dina kunskaper och även åsikter i ämnet.
 
HumbleBug2007-02-18 14:59
Antal inlägg: 1836

Jag är varken ute efter respekt eller erkännande. Jag tyckte att det här var ett kul ämne att diskutera, det är allt. Jag kanske missförstod dig när jag tyckte att du gick ifrån ämnet.

Jag ska (försöka) hålla mig borta från liknande diskussioner. Internet är inget bra alls när det kommer till kommunikation (mellan enskilda människor).
 
helios - Ej medlem längre2007-02-18 15:05
Antal inlägg: 328

Rockar fett..
 
tinaol2007-02-19 08:47
Antal inlägg: 2558

Hoppsan vad tjaffsigt det blev....men jag fick svar på min fråga :TACK :)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?