Spelrum
Giraffen5
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade21
Mobilspel
Pågående20 566

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mollys matte2007-02-21 22:23
Antal inlägg: 185

Måste/bör man köpa från önskelistan när man ska på bröllop?
Är bjuden på bröllop men har ingen som helst lust att köpa present från önskelistan som brudparet lagt ut. Är det oartigt/olämpligt/taskigt att köpa något eget, personligare?
Tack för svar.
 
Czardas2007-02-21 22:31
Antal inlägg: 82

Sket fullständigt i den sist det bar av och köpte en annan mycket uppskattad present. Dom där listorna tycker jag är lämpliga när man inte är allt för nära vän med paret i fråga, är man det så passa på att köpa ngt personligare. I övrigt så har jag svårt att tro att det är presenterna som gör bröllopet så att säga.
 
myran_64 - Ej medlem längre2007-02-21 22:33
Antal inlägg: 3157

Håller med Czardas, och tillägger att jag personligen tycker det är löjligt att sätta upp en lista där folk ska bocka av vad dom kan tänkas köpa.. skulle aldrig falla mig in att göra så.
 
kickilickan - Ej medlem längre2007-02-21 22:36
Antal inlägg: 290

Själv skulle jag köpa det som jag vill,,,tycker det e gammalmodigt med önskelista. Nästan girigt å begära bara vissa saker,,,då kan man ju lika gärna ge pengar så kan de handla bäst de vill.
Att ge gåvor ska va glädjefyllt å inte ett krav.
Men sen va etiketten säger vet jag inte,,,för det e sååå löjligt att jag inte ens vill befatta mej med det;-)
 
SheDeVille2007-02-21 22:46
Antal inlägg: 2243

Önskelistan får ju lite av karaktären att vara en "beställningslista" och är väl typiskt amerikanskt påfund (?). Tänk vad många skratt man berövar brudparet genom att de inte får 7 st brödrostar så att de kan säga att "ja nu kan vi öppna affär och bli rika på att sälja brödrostar" eller om de får handdukar i regnbågens alla färger så kan de inte förfasas över hur osynkat deras designade badrum blir med dessa färgglada handdukar hängandes på krokar o badkarskant.

Köp vad du vill och som passar din plånbok och din uppfattning om vad som passar brudparet. F ö kan jag informera att jag aldrig kommer att gifta om mig så det blir ingen lista från mig och ingen besvikelse eller glädje över bröllopspresenter. Presenter vill jag gärna ha i andra sammanhang och alla passar om de ges med hjärta. Därmed inte sagt att de alltid kommer att stå framme eller att de inte hamnar på nån loppis i framtiden :D.
 
Miss_jk2007-02-21 23:05
Antal inlägg: 8941

Min erfarenhet är att brudparet ger ut olika önskelistor till olika personer, just för att slippa sju stycken brösrostar eller tjugo wokpannor.
 
ecnaton2007-02-21 23:11
Antal inlägg: 90

Sen finns det ju de som lämnar in önskelista till olika affärer tex Duka och Cervera så folk kan gå dit och "bocka av".
Fantasilöst, tråkigt och som SheDeVille påpeka, beställningslista.
Man tappar ju sugen direkt.
 
SheDeVille2007-02-21 23:24
Antal inlägg: 2243

En av mina söner kallade bröllop alltid för brödlopp - och det kanske är vad det är :-) ?
Att anordna bröllop idag är så dyrt så man kanske förväntar sig bestämda, kanske dyra och fina presenter i gengäld? Varför inte sälja biljetter då som till en middag med show och dans? En innovativ tanke kanske?
 
ecnaton2007-02-21 23:29
Antal inlägg: 90

Har faktiskt varit på ett bröllop där de samlade in pengar eftersom det blev dyrare än vad de tänkt, man fick lägga ett bidrag.
Partystämningen gick ju ner några grader måste jag erkänna eftersom de inte sa något innan utan annonserade detta mitt under middagen.

Personligen skulle jag föredra att de man bjuder själva tänker till och kommer med något personligt som de tycker passar.....den dag jag gifter mig.
Hellre en fotogenlampa från en loppis med en tanke bakom än en kristallkrona från en "önskelista". =)
 
mamman - Ej medlem längre2007-02-21 23:48
Antal inlägg: 6379

Jag tycker också det låter lite "beställning" av dessa önskelistor.
Är det en nära vän?? Fråga i så fall.
Önsklistor kn vara bra ibland om man har dålig uppfattning på vad brudparet kan tänkas vilja ha. Vi var bjudna till ett bröllop och när jag ringde till brudgummens mor och frågade vad de önskade sig hade de ingen aning.
Inte jag heller...
Dom sa att allt dom ville ha hade dom redan och de önskade sig inget speciellt. Hur lätt är det då att köpa en present??
Brudgummens mor hade dock förutspått detta och frågat brudparet....

Om man känner en eller båda ur paret kanske de någon gång sagt att "åh, en sån vill jag ha" eller "titta vilken fin"...
 
mamman - Ej medlem längre2007-02-21 23:50
Antal inlägg: 6379

Till ecnaton kan jag säga att vi var på ett bröllop där man betalade kuvert i stället för present.
Helt ok om man har lite dåligt med pengar, men det ska man ju veta innan... inte vid middagen! Låter lite mysko...
 
Mollys matte2007-02-21 23:58
Antal inlägg: 185

När vi gifte oss önskade vi oss "hemgjorda saker" och fick handvävd trasmatta, handsytt lapptäcke med våra namn broderade i ett hörn, samt andra grejer som kändes så enormt personliga och fina. Vi fick också - utan att vi önskat oss - 60 000 kr sammanlagt av olika gäster, så när allt var betalt stod vi faktiskt på plus! :-)
Jag köper nog nåt jag själv tycker att de ska ha då.
Tack för era svar!
 
ecnaton2007-02-22 00:06
Antal inlägg: 90

Till mamman; Mysko...ja lite otippat ialla fall =)
Betala kuvert är helt ok om man vet det i förväg, så löser man ju själva presentproblemet också.

Lycka till Mollys matte, jag tycker att du gör helt rätt som köper något som du själv tycker.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?