Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade47
Mobilspel
Pågående20 855

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bao2005-10-24 16:08
Antal inlägg: 382

Frågor om tävlingar
Har aldrig spelat "på riktigt", så jag vill veta följande om "riktiga" tävlingar:

1. Hur mycket tycker ni att stress och psykologiska faktorer inverkar på tävlingsresultaten.

2. Vad är det för tidsgränser och vad händer om man går över tiden?

3. Vad är det för spelplaner. Finns bara standard brickan, eller variationer.

Sen undrar jag om nån vet hur många det är i Sverige som tävlar "på riktigt".
 
vulcan2005-10-24 16:50
Antal inlägg: 7666

Hej Bao! Jag tar frågorna i omvänd ordning. Först vill jag dock påminna om att massor om livespel finns att läsa på www.scrabbleforbundet.se

Sista frågan: 239 personer finns inlagda på förbundets rankinglista, en hel del av dem har dock bara spelat en tävling. SM 2003 håller fortfarande rekord i antal startande; 69 deltagare. Annars ligger väl ett "normalt" deltagarantal här i Stockholm på mellan 20 och 30 personer. Nästa tävling i kalendern som är Stockholm Open ser dock ut att sätta ett nytt rekord för icke SM-tävlingar och landa kring 40 personer. Ute i landet är väl ett mer normalt deltagarantal 10-20

3. Vi spelar bara på standardbräden. Det teoretiskt tänkbara alternativet vore att använda Algas Alfapetbräden med 4xOrdpoäng, minusrutor och annat. Men det har jag inte hört nån som vill. Några andra bräden finns inte ute i handeln eller hos tillverkarna.

2. Tävlingsspel är 30 minuter per deltagare som man får fördela hur man vill mellan dragen. 10 minuspoäng per påbörjad minuts tidsöverdrag. Vid 5 minuters överdrag skall matchen brytas och den andre spelaren tilldelas segern med minst 150 poängs segermarginal. Det har bara hänt vid ett par tillfällen att regeln har trätt i kraft

1. Som i alla andra sporter (om uttrycket tillåtes): En hel del. Det finns helt klart spelare som är mer eller mindre bra på att få ut sin kapacitet när det väl är allvar. En del tycker att det är svårare att "se" brädet och anagramma när man spelar på riktigt. Å andra sidan finns det också spelare - jag hör dit själv - som snarast tycker att det är lättare än på nätet.

Alla är ju också medvetna om ratingen och många tycker nog att det är lätt nervöst att exempelvis råka på regerande svenske mästaren Niklas Elmefjäll i första ronden. Att man själv och inte datorn ska godkänna drag tillför också ett helt nytt moment för en nätspelare. Här blir det ibland en hel del psykologi där spelare med sämre ordförråd och rating kan släppa igenom chansningar eller rentav bluffar från en toppspelare.

Att åka på svåra brickor är säkert ännu värre i en tävlingsmatch än när man "bara" spelar lite på nätet. Då tror jag stressen smyger sig på för de flesta av oss. Åker man på några förluster i rad känns det förstås också extra jobbigt när det är tävling och det gäller att prestera under 1-2 dagar. Här är psykologin mycket tydlig, åtminstone för mig. SM 2004 öppnade jag med 4-0 och kom då in i en positiv flytkänsla som höll i sig trots några förluster i mitten av turneringen. SM 2005 började jag mycket skakigt med 1-2 och hamnade sen i underläge mot en spelare som jag helt enkelt "måste slå". Jag visste också att med 1-3 var nog alla möjligheter till en bra placering borta. I det läget gick jag faktiskt ut på toaletten, tittade mig själv i ögonen i spegeln och sa åt mig att coola ner. Jag lyckades verkligen också dämpa den för spelet extremt dåliga kombinationen av stress och irritation och med lite skicklighet och lite tur vända och vinna matchen med 2 poäng. Men helt klart spelar man sämre när dåliga tankar har tagit en i besittning.
 
Bao2005-10-24 16:55
Antal inlägg: 382

Tack Vulcan för dina svar! Det var givande läsning. Tack för att du gjorde dig besvär!
 
vulcan2005-10-24 16:56
Antal inlägg: 7666

... sen är det ju naturligtvis individuellt hur känslig man är. Vissa är mer inspirationsspelare som i sina bästa stunder kan plocka fram ett oerhört kreativt spel med härliga hakningar och svåra åttor. Andra spelar mer med hjälp av lugn och metodik. Den senare sorten är naturligtvis bättre på att "komma igen" ur svåra lägen. Tittar man bland de högst rankade finns exempel på båda sorterna och folk som är lite mittemellan.
 
kajix2005-10-24 17:00
Antal inlägg: 7767

vad gäller 1 om stress, så tycker jag att det är svårare att få tiden att räcka till irl än på nätet. man ska ta nya brickor; skriva ner, räkna ut poäng; komma ihåg klockan... och, ja just det, pricka av bokstäver som går! det där sköts ju automatiskt på nätet! :)
 
Måns_E2005-10-24 18:02
Antal inlägg: 11969

I en turnering gäller det också att vara uttålig, det är rätt så psykiskt påfrestande att spela åtta partier i rad, och är det en två dagars tävling så blir det ännu större psykisk press, man blir helt enkelt trött i skallen.

Det som vulcan skriver angående en förlustsvit kan jag skriva under på, har man haft en knackig start så känner man att man MÅSTE vinna, och då är det svårare att spela tillräckligt lugnt och metodiskt.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?