Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 526

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2012-05-13 07:46
Antal inlägg: 3172

the secret, ett tankesätt
någon här som läst boken "the secret" och använder er av LOA i er vardag? hur har det påverkat ert liv isf.
jag tror stenhårt på den egna tankens och inställningens möjligheter att påverka hur livet kommer bli. bara jag själv formar mig.

www.hexis.se/hemligheten. htm

obs, på länken finns även tarotkort och dem vill jag inte tala om i tråden eftersom jag fullständigt dissar dem.

susila2012-05-13 07:59
Antal inlägg: 459

Väldigt amerikansk. Den som är sjuk, fattig, olycklig och lågutbildad har valt det själv. Därför behövs inga sociala reformer - ja, sociala reformer är tom något dåligt eftersom individen själv har valt att vara sjuk, fattig, ensam, lågutbildad och olycklig och staten ska inte lägga sig individens egna beslut och önskemål såvida de inte strider mot någon lag.

Ett väldigt cyniskt och enl min mening vedervärdigt synsätt, men det funkar ju jättebra i en hänsynslös marknadsekonomi. Vadå jag blåser någon på hens besparingar, hen har ju själv valt att bli blåst. Osv.

corlini2012-05-13 08:08

susila. men man gör val, inställningen påverkar valen, påverkar envisheten som blir målmedvetenhet. jag tycker du ser väldigt negativt på den egna möjligheten att påverka livet.

Guianan - Ej medlem längre2012-05-13 08:10
Antal inlägg: 126

Ja tro du, Corlini, det är såna som du som gör livet till ett än större helvete för oss vanliga dödliga, sjuka, ensamma utan släkt, fattiga, lågutbildad då ingen peppade.
Kan jag hjälpa att mina föräldrar inte uppmuntrade mej alls till att studera vidare?
Kan jag hjälpa att jag har en psykisk sjukdom?
Kan jag hjälpa att det är ont om jobb, och att jag inte är proffs på att skriva jobbansökan?

Jag har inte läst boken och tänker inte göra det heller. är glad att jag bor i Sverige. Än så länge.

corlini2012-05-13 08:24

ingen blir väl lycklig av självömkan och av att leta ursäkter?
varför säger du så? jag har själv ingen direkt utbildning att skryta om och hade vid 23års ålder så mycket betalningsanmärkningar så jag inte ens öppnade posten längre och ofta struntade jag i hyran på 2100 för min etta som jag inte kunde betala om jag skulle ha mat på bordet, jag har hela mitt liv haft skador och brutit nästan varenda ben i kroppen genom åren och inte kunnat ha vanliga jobb särskilt länge.
jag bestämde mig för att leva än snålare och att det livet inte var vad jag ville ha. på och av egna tomma händer skapade jag mitt liv jag har idag. det finns inga ursäkter, finns inga omständigheter finns inga skäl framför dig. bara bakom dig och det är bara du som väljer att gömma dig bakom dem och acceptera ett halvmiserabelt liv eller gå till något annat.

susila2012-05-13 08:27
Antal inlägg: 459

Din världsbild är mycket starkt förenklad, corlini, jag antar att det handlar om någon slags försvarsmekanism. Om valet vore så fritt som du tror, varför skulle då så stora delar av Afrikas befolkning leva i nöd och svält och sjukdoms- och parasitplågat djävulskap? Jo, de har ju valt att ha det så, de korkade svartingarna.

le-lou2012-05-13 08:45
Antal inlägg: 17500

Har suttit och glott på den här filmen nu..Lagen om attraktion är i sig inte bevisad nånstans för det första.. De argument och förklaringar som påstås i The Secret är omväxlande totalt ovetenskapliga, mystiska och faktiskt ganska meningslösa..typ det du vill ha - det kommer liksom UNIVERSUM att ge :D, bara för att du TÄNKER att du vill ha det. Helt ologiskt på alla sätt. Sen alla de här kända personer som påstås ha känt till den här "hemligheten" - hur 17 vet filmskaparna det? finns heller absolut inga bevis på att hemligheten hemlighålls från oss vanliga dödliga?
Sedan detta med att tankar är elektromagnetiska vågor som sprids och påverkar omvärlden ... dravel. Samma sak med den kvantfysik som presenteras för oss, den som ska förklara den här "lagen om attraktion" - för den som läst på kan detta inte anses vara särskilt korrekt ...typ nånstans.

Att ändra sitt eget sätt att tänka förändrar inte ett skit i världen eller omkring dig, däremot påverkar det dig själv innuti och det DU gör, motivationen påverkas tex av din inställning och dina tankebanor, och visst sker saker då men det finns inget mystiskt med det alls. Däremot säger den här lagen också att allt skit som händer dig , OCKSÅ är ditt eget fel för att du tänkt negativt och attraherat olycka. Tvättäkta trams såklart. Filmjäkeln borde stannat vid att individen själv faktiskt kan påverka sitt liv med sin inställning, inget annat. Det räcker liksom en bit men inte hela vägen och det i sig är liksom ingen "secret" alls. Det är tvärtom väldigt basic psykologiska "fenomen" som uppstår när man tänker positivt eller är glad.

le-lou2012-05-13 08:46

corlini - den här filmen är ett klassiskt exempel på det som kallas new age. Helt ok om du väljer att tro på det stenhårt, men nåt vidare vetenskapligt är det inte. Du kan lika gärna tro på tarotkort faktiskt.

corlini2012-05-13 08:49

i väldigt stor utsträckning har de faktiskt det om man nu vill analysera det, men det är ett helt annat ämne.

le-lou2012-05-13 08:52

Har vad? Alltså vilka har vad?

Sen tänkte jag på just den här biten om att man kan manipulera den fysiska verkligheten inkl olika objekt, detta är väldigt spännande. I filmen kan man tom tydligen, om man tänker riktigt hårt vinna på lotto ju... med hjälp av tankens kraft så kommer den rätta lottoraden. Tjoho.

corlini2012-05-13 08:54

le-lou, jag håller med dig i väldigt stor utsträckning. men min poäng är att förändrar du ditt eget tankesätt och din egen syn, inställning osv så förändras även dina val och ditt ställningstagande efter det och det påverkar ditt liv. välj eller välj bort på ett väldigt konkret, optimistiskt och målinriktat sätt. jag följer inte denna skrift som en strikt bibel men den har sina väldigt fungerande och riktiga poänger som kan vända och bryta negativa mönster i en individs tankesätt.
typ som det spontant självömkande inlägget tidigt i tråden.

le-lou2012-05-13 09:03

jamen, visst - en positiv inställning för med sig mkt gott men filmen i sig är ju inget vidare, det måste du erkänna? Just för att den fokuserar på nån stor hemlighet, en universal sanning som få vet om men som ÄNTLIGEN släpps till massan. Det där kan du få veta av vilken psykolog som helst, att din inställning till saker påverkar hur DU mår.
Men inte fasen är det ditt eget fel om du drabbas av en katastrof, eller tror du verkligen på det? Att tex jordbävningar, sjukdomar och ekonomiska tragedier drabbar personer som själva dragit det på sig? Enkelt uttryckt: det är deras eget fel?

le-lou2012-05-13 09:05

eller att man blir rik bara för att man så gärna vill och tänker sig det? Det är helt absurt, fattar inte att folk går på sånt här.

man blir rik om man jobbar för det eller har en ofantlig tur skulle jag säga. Och jobbar man för det, så behöver man en positiv och drivande inställning ja, men det räcker liksom inte att sitta och tänka saker - som filmen faktiskt säger.

slånbär2012-05-13 09:49
Antal inlägg: 5539

Det finns ju dom som helt enkelt hittar en rik man och förändrar sitt liv-det har kvinnor i alla tider gjort för att komma sig upp. Är det ens egen förtjänst då att man helt plötsligt lever gott och kan komma på fötter eller är det bara tur att man träffade rätt man eller kanske tom ren förslagenhet att man gick in för att träffa en rik man?
Den här diskussionen har vi fört i ett antal trådar redan Corlini och det är oftast bara du och en till ( som har gift sig just rikt) som sitter på era piedestaler och slår er för bröstet med hur duktiga ni är som har lyckts här i livet helt för egen maskin. Dom flesta andra vet att livet sällan är så enkelt. Att ha den inställningen och synen på andra medför ju nästan alltid också att man då ser ner på dom som inte lyckas och dom som faktiskt behöver hjälp och stöd av tex samhället. Det är just det sättet att se på andra som gör det hela så fult. Tyck precis vad du vill för min del och sitt i ditt glashus och kasta bomullstussar men akta dig för fan så du inte råkar få tag i en sten när du håller på för ju högre upp du sitter desto längre väg är det till marken.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-13 10:24
Antal inlägg: 37631

har läst länken,det står Vi skapar vårt eget universum,hur och varför ?slånbär jag sitter inte på pidestal och slår mig inte för bröstet det har du hittat på själv.corlini jag gillar inte den sidan du länkade till för mig duger kristen tro aldeles utmärkt bra

Pantherinae - Ej medlem längre2012-05-13 10:27
Antal inlägg: 516

Det är en doobo doobo doo:) Tjäna Balooo läget:)

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-13 10:28
Antal inlägg: 37631

jag kan ta ett bra exempel,en gång för länge sedan så ville jag ha ett hus,eller jag bara skulle ha det huset.det var 2 till som ville ha huset hade jag då satt mig och tänkt positivt så hade jag inte fått huset,utan det handlade om snabbhet och handling och att ligga steget före,jag bor i det huset nu

Pantherinae - Ej medlem längre2012-05-13 10:31
Antal inlägg: 516

Men vi ska krama Baloo:)

Vasterljung2012-05-13 10:48
Antal inlägg: 261

Har inte satt mig in i någon hemlighet, och tror att anledningen att den ska kallas hemlig är för att det ska gå att vrida pengar ur folk, vi gillar ju hemlisar :)
Det är däremot ingen hemlighet att om man har inställningen att både bra och dåliga saker kan hända varje människa, så är man öppen för möjligheter som dyker upp i ens liv och kan fånga dem.
Om inställningen är att bra saker bara händer andra mer privilegierade så är man inte beredd, och riskerar att missa chanserna som ges. Har man fullt upp att överleva orkar man inte alltid med förändringar som på sikt kan leda till något bättre.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-05-13 11:29
Antal inlägg: 1268

Jag hoppas att det fungerar för jag tänker att folk borde vara smartare än att gå på sånt där.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?