Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade63
Mobilspel
Pågående21 645

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gnillot2019-03-02 11:41
Antal inlägg: 291

Den motvilliga veganen
Kan vi prata veganmat? Några frivilliga? Helst utan att basha kött och köttätare? (Eller veganer för den delen!)

Till var och en efter preferens, men just nu råkar jag vilja äta helt växtbaserat. Det är mer en fix idé och en kvardröjande effekt av magsjuka, så jag har inga moraliska höga hästar att uttala mig från. Inte heller någon vidare kunskap eller erfarenhet.

Jag vill äta veganskt, och jag vill äta gott. Hellre mat än godis, men allt är av intresse! Vad får jag inte missa?

Dagens projekt är att prova alspånsrökt tofu, tänkte mig den i en wok med svamp, savojkål, soltorkade tomater och pinjenötter. Och så quionoa och polentabiffar till. Såstips?


Har även en laddning banan-choklad-jordnötsgla ss på frysning. Jag tror inte det blir synd om mig!



 
Maitan2019-03-02 12:24
Antal inlägg: 43

Är inte själv vegan. Men gillar att äta vegetarisk och vegansk mat.
Har dessutom två vuxna barn m respektive som är veganer. Så blir en del vegansk mat när de kommer hem. Förra helgen hade jag dottern och hennes kille här på middag. Då bjöd vi på Indiskt... gjorde en sås av sojghurt och Raitamix (enbart kryddor i färdig mix). Själv föredrar jag laga mat från grunden och inte köpa halvfabrikat, så har lite svårt för dessa vegobiffar, formbar färs etc. Livsmedel där palmolja ingår är något jag verkligen undviker att köpa.

Soppor är ett bra alternativ när man vill laga vegansk mat. Brukar ofta laga en supergod minestronesoppa med bönor och lite pasta. Hur gott och mättande som helst. Med olika kryddor och grönsaker kommer man långt.

Lycka till med din nya växtbaserade livsstil.


 
losthuaniel2019-03-02 12:37
Antal inlägg: 14

Kan verkligen tipsa om att göra havrepastej (googla, jag har bl a använt ICAs recept) - dock ökar jag på kryddningen =)
Jag brukar göra en stor laddning och frysa (i bitar), de kan t ex stekas som biffar, blir riktigt bra konsistens på dem.

En annan favorit är hasselnötsbiffar: www.veggopepp.se/rec...od vinssas/
 
CiCm - Ej medlem längre2019-03-02 14:08
Antal inlägg: 325

Hemgjorda biffar är kung.
Man kan använda allt från mlotötter till grönkål. Även kikärtsbiffar är toppen. Soppor,, grytor och gratänger är awesome men det kräver såklart massa tid och energi.

Själv är jag ovo-lakto vegetarian just för att jag är så jävla lat och tycker det är jobbigt med storkok. Även fast jag faktiskt föredrar helt vegansk mat och inser vilken hycklare jag är. För det är ju liksom för det mesta ingen skillnad på hur djuren behandlas oavsett om de är slaktkor eller mjölkkor eller värphönor.

 
CiCm - Ej medlem längre2019-03-02 14:10
Antal inlägg: 325

Hm, mitt svar var kanske inte till så stor hjälp
Men som sagt, biffar! Det är enkelt och räcker några dag om man gör en rejäl laddning.
 
Gnillot2019-03-02 16:18
Antal inlägg: 291

Skulle också gärna undvika palmolja. Havrepastej lät spännande! Och biffar ska jag försöka lära mig, de jag hittills prövar faller isär. Jag har inte fattat något beslut att fortsätta vara/bli vegan, det har bara råkat hampa sig så och jag kör så länge det känns bra. Men det är knivigt, mycket nya ingredienser och blandningar att lära sig :)
 
brazzlefrat - Ej medlem längre2019-03-03 09:44
Antal inlägg: 277

Kan tipsa om sidan "jävligt gott" där Gustav Johansson delar med sig av recept och massa annat kul. Jag gör också biffar av allt möjligt, lite majsmjöl ( obs, ej maizena) i smeten får dem oftast att hålla ihop lite bättre. Jag brukar koka bönor själv och sen frysa in i lagom stora påsar ( typ lika mycket som en burk brukar innehålla) så sparar man lite cash och miljö mot att köpa färdigkokta. :)

www.javligtgott.se/
 
Mådä - Ej medlem längre2019-03-03 20:19
Antal inlägg: 99

Är pescetarian - bara för att jag inte klarar att avstå fisk. Är uppväxt med fisk, måste ha. Allt annat kött, vitt som rött, går fetbort.

Mår kalas!
 
Zergling2019-03-03 20:47
Antal inlägg: 997

Tack för sidan "jävligt gott". Är inte vegan själv, äter fisk, ost, grädde men ytterst lite kött. men min svärdotter är vegan och äter inte gluten så det är fruktansvärt svårt att laga något gott.
 
magnusito2019-03-03 21:07
Antal inlägg: 4857

Du måste kola på Jävligt gott som nämns ovan och du kan kolla Vego magasin på nätet eller prenumerera på tidningen.
Att bli veg är det bästa jag gjort!
 
Terrass2019-03-04 14:47
Antal inlägg: 23

Håller med några ovan: VEGO magasinet är fantastiskt, och "Jävligt gott". Själv äter jag det mesta, men när det vankas friterad sparrisbroccoli, misobakad blomkål och dito aubergine, samt vegansk sojamajonnäs... ja, då är jag lättövertalad att bli vegan. (Även om vegetarian vore ett enklare alternativ.)
 
micro1132019-03-07 17:39
Antal inlägg: 17532

Till min dotters bröllop så gjorde jag en vegansk moussaka - den blev uppskattat inte bara av veganerna utan också av övriga bröllopsgäster.

Jag använde Anammas vegofärs, Mutti pizzakryddade krossade tomater, havremjölk till vitsåsen och vegansk mozzarella .... kryddade färsen lite extra med chili, salt och peppar.

 
dinbroder2019-03-07 17:46
Antal inlägg: 26

För den som är lat: Soppor och gratänger (+lasagne) som är enkelt och kul att laga! Bara att googla fram recept - det finns en uppsjö av goda recept, ica har många bra och enkla recept för nybörjaren.
 
Gnillot2019-03-08 09:16
Antal inlägg: 291

Jag har alltid varit allätare och är lite omtumlad av att min kropp tagit ett beslut om veganism utan min medvetna medverkan. En del av mig önskar att det snart ska gå över, men en annan del av mig har ganska roligt med att utforska nya ingredienser och idéer och äta gott. Finns mer i butikerna än vad jag vågat hoppas på, och ännu mer att laga själv. Vi får se var det slutar.
 
Tindris2019-03-08 11:46
Antal inlägg: 3510

Jag har inte ätit landdjur på 25 år, men äter fisk, skaldjur och mejeriprodukter. Men det lutar mer o mer mot det veganska, det känns mest fräscht i kroppen. Vilket bra beslut av dig att prova en ny kost =)
Det är så roligt när hyllorna i butikerna breddar ut sig, och alternativen blir fler. Kikärter, linser o bönor är en bra och mättande proteinrik källa, så här blir det ofta linsgrytor. Havremjölk/grädde/fraiche från Oatly finns alltid hemma. Lycka till i din upptäcktsfärd =)
 
Tindris2019-03-08 11:48
Antal inlägg: 3510

Just det Anammas formbara färs att göra biffar av är super ;)
Blir hungrig här, igår provade jag Amirs veganska kebab, kanongod *tips*
 
LindaSabina2019-03-08 12:09
Antal inlägg: 33

Många har tipsat om jävligt gott redan och jag kan inte annat än att hålla med om att Gustav är grym. Och jag vill också tipsa om zeinaskitchen. Hon lagar visserligen kött men har väldigt många veganska recept. Några favoriter är hennes veganska domoda, balkanrätten djuvec och så den ryska rödbetssoppa borsjtj!!
 
CiCm - Ej medlem längre2019-03-11 09:43
Antal inlägg: 325

Zeinas kitchen <3
 
CiCm - Ej medlem längre2019-03-11 09:44
Antal inlägg: 325

Henne har jag "lånat" många recept av!
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-03-11 19:18
Antal inlägg: 37631

Rökt tofu är asgott ju.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?