Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade33
Mobilspel
Pågående21 680

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lill-IT2019-04-15 15:11
Antal inlägg: 31409

Narnia- böckerna är ju underbara.
Läste alla sju varje gång jag var sjuk.
 
Lill-IT2019-04-15 15:12
Antal inlägg: 31409

Kulla-gulla.. väldigt tjejigt dock.
 
Lill-IT2019-04-15 15:13
Antal inlägg: 31409

Häxor av Roald Dahl var också jättespännande.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-15 18:36
Antal inlägg: 325

Lill-IT:
Jag föreslog faktiskt såväl Narnia som häxorna, häromdagen när en elev frågade efter en bok att läsa. Klassiker! :)

Är osäker på om jag läst Kulla-Gulla faktiskt, även om jag såklart hört talas om den. Det kanske är allmänbildning att ha läst den?

 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-15 18:45
Antal inlägg: 325

Förresten, läste att det riktats kritik mot Blython och Femböckerna,
vilka bland annat har beskrivits som föråldrade och stereotypa.
Har själv inget minne av att jag reagerade på Femböckernas innehåll när jag läste dem själv, å andra sidan var jag ju väldigt ung när det begav sig. Får nästan läsa någon av böckerna igen för att se vad allt ståhej är om! Så här står det iaf på Wikipedia angående Femböckerna:

"Böckerna är mycket präglade av sin tid, särskilt titlarna från 1950-talet, och har kritiserats för att återspegla negativa stereotyper om kön, ras och klass. Detta har postumt blivit så besvärande att det oftast censureras i moderna översättningar och även engelskspråkiga nyutgivningar. I Fem stoppar spöktåget (Five go off to camp) används exempelvis uttrycket "svart som en nigger med sot". Annat som betraktats som tveksamt ur ett nutida etiskt perspektiv är referenserna till slavar och kroppsbestraffning."

:o
 
Moose72 - Ej medlem längre2019-04-15 19:09
Antal inlägg: 1910

Dagbok för alla mina fans. Det är en bokserie skriven av Jeff Kinney. Mina tioåriga tvillingar har läst flera av böckerna och tydligen är det många barn i åldern 9-12 år som gillar de böckerna.
 
Lill-IT2019-04-15 20:46
Antal inlägg: 31409

Jag älskade också Astrid Lindgrens Mio min mio, Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter, Madicken..
 
kryddeluntan2019-04-15 21:33
Antal inlägg: 12360

Jag älskade Astrid Lindgrena böcker. Jag lusläste Femböcerna och lärde mig svenska samtidigt. Enda nackdelen var att jag alltid blev hungrig, de åt jämnt. :-)
 
wildman2019-04-16 08:53
Antal inlägg: 3854

Jag tycker det är knepigt med att vissa böcker inte speglar moderna värderingar. Jag är fullständigt medveten om att det är sant att det ibland är värderingar som är ganska tvivelaktiga med vår måttstock. Men så var det ju redan på min tid. Jag läste mycket Biggles, och där fanns ju mycket som var icke pk redan på ett 70 tal då jag läste dom, men redan som barn insåg jag ganska tydligt att det var så. Jag försvarar det inte på något sätt, men om vi inte ska tillåtas läsas äldre litteratur pga värderingar som var korrekta på den tiden, då är vi ju i princip alltid, med få undantag, hänvisade till samtida litteratur. Jag tycker nog att man absolut kan plocka bort de värsta avarterna, och kanske skriva om vissa utttryck och delar, men annars också se det som en utbildning i den sociala resa vi gjort. När det gäller 5 böckerna så har dom ju både en del gammalt och en del nytt i sig. Där har man ju pojkflickan George som ju definitivt både flirtar med dom sexuella idealen och normen att en flicka skulle vara fin och lugn. För att sammanfatta. Jag tycker det är komplext, men jag tror personligen det är bättre att låta alla läsa sådana böcker och sen snarare diskutera själva innehållet ur ett etiskt/moraliskt perspektiv med samtidens glasögon på sig. Oj det där vart lite långt :-)
 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-16 15:16
Antal inlägg: 325

Alltså jag tänker mig att det hela beror på lite på vem mottagaren av texten är, och i vilket sammanhang och till vilket syfte litteraturen ifråga används.

Det är ju en sak att som lärare medvetet välja ut en text, med syftet att använda textens innehåll som ett diskussionsunderlag på det sätt du beskriver ovan.

Och en helt annan sak att som lärare rekommendera en likadan bok till elev, för att sedan inte finnas där för att handleda eleven och besvara på eventuella frågor som eleven skulle kunna tänkas ha om boken.






 
wildman2019-04-16 15:29
Antal inlägg: 3854

Det är sant. Jag agerar ju mer utifrån föräldraperspektivet och då finns man ju där på ett annat sätt.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-16 15:40
Antal inlägg: 325

Ja.

Men jag håller med dig i själva sakfrågan! Tror inte det är produktivt att skydda barnet från allt som är obekvämt eller läskigt har i livet. Bättre att man som förälder finns där för barnet som stöd, och lotsar dem igenom livet, och ger dem verktyg till att hantera saker som kan kännas jobbiga eller obekväma.



 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-16 15:41
Antal inlägg: 325

Detta gäller ju alla vuxna egentligen. Tycker jag.
 
Glenn Skifs2019-04-17 13:30
Antal inlägg: 932

Lasse rånar en bank av Glenn Skifs. Ett mästerverk.
 
Glenn Skifs2019-04-17 13:33
Antal inlägg: 932

Men frågan om inte ettan är bättre:

Lasse börjar på könsneutralt dagis.
 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-17 13:53
Antal inlägg: 325

Tack för tipsen, Glenn. Finns dessa böcker tillgängliga på helt vanliga bibliotek? Vill nog gärna läsa igenom innehållet innan jag rekommenderar dem vidare till barnen.
 
KaljeAnka - Ej medlem längre2019-04-17 18:35
Antal inlägg: 43

Astrid Lindgren
 
Glenn Skifs2019-04-18 01:22
Antal inlägg: 932

Kanske att du kan vänta tills filmen kommer
 
CiCm - Ej medlem längre2019-04-18 14:13
Antal inlägg: 325

Astrid <3

 
FrFia2019-04-18 17:33
Antal inlägg: 1988

PAX-böckerna har gått varma här. Samma med Andy Griffiths böcker om trädkojan
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?