Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade12
Mobilspel
Pågående21 556

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-05 01:27
Antal inlägg: 321

Jag håller med många här om olika saker :)

Religionsfrihet är ok så länge den inte bryter mot viktigare friheter. Omskärelse av spädbarn är enligt min mening ett brott. Man får ju inte skaka barn, svälta barn, strypa barn, ha sex med barn osv. Men skära av en bit av deras könsorgan är ok med religionsfriheten som ursäkt?

Ånä. Barn växer upp och blir vuxna - DÅ kan de avgöra om de på grund av sin tro vill beskära sig, då är det självvalt. Jag vet inte ett enda exempel på någon som är omskuren valt det själv.
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-05 01:34
Antal inlägg: 37631

Enligt Rabin jag talat med kam judarna inte bo kvar i sverige om dom inte får omskära pojkar på deras åttonde levnadsdag.
Om det nu skulle bli ett förbud vilket jag är för.
Så är konsekvensen av förbudet att 20000 judar kommer flytta från Sverige...
Kan svenskar ta ett sådant beslut ?
 
micro1132019-10-05 02:29
Antal inlägg: 17532

ttiittii
Nej, vi tar inget beslut om var de skall bo, eller vart de vill flytta ....

 
Bitte - Administratör2019-10-05 13:06
Antal inlägg: 23904

Raderat några inlägg som var allmänt tramsiga , samt ett enligt denna regel
* Uppenbart rasistiska trådar och inlägg kommer att tas bort och användaren riskerar varning eller avstängning. Detta dels för att alla användare oavsett etnisk och religös bakgrund ska kunna trivas här och dels för att inte riskera att bryta mot Lagen om hets mot folkgrupp.

Bitte
 
gwendie - Ej medlem längre2019-10-05 15:12
Antal inlägg: 38

Måste bara inflika att det INTE är obligatoriskt inom islam. Jag känner många muslimer som låter sina barn välja själva när de är stora. Och många som låter bli. Det är mer kultur. Judendom är en annan femma. Där är det ren religion.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-06 21:52
Antal inlägg: 321

Religionsfrihet är inte detsamma som att agera hur man vill med argumentet att "detta är min rättighet på grund av min religion". Min religion - som jag i religionsfrihetens namn kan kalla "Betakollerism" innefattar kanske uppfattningen att det är helt rätt och riktigt att alla måste sträva efter att ta livet av alla som inte tycker som Betakollaren.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-06 22:17
Antal inlägg: 79

Jasså det visste vi inte redan. Har du nått bra exempel på nån religion där dom tar livet av folk som inte tycker som dom? Eller jämför du omskärelse med mord?
 
talfia2019-10-07 07:39
Antal inlägg: 6

Vad vuxna gör med sina egna pittar är deras egen ensak, men att omskära barn är ett ÖVERGREPP!!!!

Detsamma kan sägas om att döpa ett barn. Allt religiöst ska man bestämma själv o man ska vara myndig för att ta besluten.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-07 13:52
Antal inlägg: 79

Du kan ju försöka hindra någon från att döpa sitt barn. Vad blir straffet, fängelse? Du kan ju flytta till Nordkorea om du vill ha det så.

Man kanske ska få bestämma sitt namn själv också? Få bestämma om föräldrarna ska röka och dricka alkohol i ens närhet.
 
talfia2019-10-07 15:12
Antal inlägg: 6

Att ge namn kallar inte jag dop.
Dop in i relgiöst samfund är åt helvete
Namnceremonier helt ok, även i Sydkorea
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-07 15:45
Antal inlägg: 79

Jag pratar inte om namn i samband med dop. Jag menar generellt. Ett barn kanske ska få bestämma själv över sitt namn. Vad tror du kan påverka ett barn mer negativt. Att vara döpt och med i ett kristet samfund. Eller att ha ett namn som denne inte är nöjd med?
Vad påverkar ett barn mer negativt, att vara med i ett kristet samfund eller ha föräldrar som super, tar droger och röker?

Jag anar att ditt förakt till kristna samfund beror på att du tror att barn tar skada? Eller varför ska du bestämma över hur människor ska tro och leva och. Är du den perfekta föräldern till barn. Borde alla uppfostra sina barn som du gör?

Jag pratade fö om Nordkorea, ett land där dom avrättar kristna människor. Det kanske är så du vill att det ska vara i Sverige? Du vill iaf att det ska vara straffbart att döpa sina barn.
 
malmöiska2019-10-07 19:24
Antal inlägg: 305

Det borde förbjudas
 
ingson2019-10-07 19:39
Antal inlägg: 4285

Lugna ner dig Västerpotten.
Det finns väl ingen vettig människa som jämför lite vattenstänkande med stympande kirurgiska ingrepp
 
talfia2019-10-07 19:43
Antal inlägg: 6

Västerpotten:
Att religionsfriheten innebär att var och en ska bestämma över sin tro är väl ganska tydligt för var och en.
Om då någon annan döper in en i ett samfund är väl ett ÖVERGREPP både om det gäller ett barn eller en vuxen.

Vad jag sen i övrigt tycker om samfund har väl inte med saken att göra...…

Vill folk hålla på med galenskaper är det väl upp till dom, men de ska inte syssla med ÖVERGREPP
 
lovesun2019-10-07 19:49
Antal inlägg: 1285

Man kan ju iallafall gå ur samfund och även byta namn senare i livet om man vill.
Värre med en omskuren kroppsdel.
 
lovesun2019-10-07 19:54
Antal inlägg: 1285

Håller i stort sett med Talfia. Har därför inte döpt något av mina barn.
Men jag känner mig heller inte utsatt för övergrepp fastän jag själv blev döpt som barn.
 
talfia2019-10-07 20:07
Antal inlägg: 6

Lovesun, jag menar inte att det lett till trauman men
per definition anser jag att det är ett övergrepp om någon tvingar någon till något mot dennes vilja eller om vårdnadshavare lägger sig i vad barnet ska tro. Sen finns det gragskillnader.

Och det är naturligtvis mycket värre om man gör ingrepp på någons kropp som är oåterkalleliga. Omskärelse eller könsstympning är ju åt helvete stora övergrepp.

Kriminalisera skitbeteendet.

Dessutom kan ju diskuteras om dessa människor är lämpliga som vårdnadshavare
 
lovesun2019-10-07 20:10
Antal inlägg: 1285

Talfia, jag förstår exakt vad du menar och hur du tänker, och jag håller med dig.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-07 21:45
Antal inlägg: 79

Jag är varken barndöpt eller har låtit mina barn bli döpta. Däremot så är jag vuxendöpt. Det jag motsätter mig i talfias inlägg det är att han skriver om att vårdnadshavare inte ska lägga sig i vad barnet ska tro.
Jag ska alltså inte
x Prata om Gud
x spela musik som är kristen
x Be högt så att barnen hör det
x Inte ta med mig barnen till kyrkan
Det är väl klart som korvspad att man leder in ett barn på den väg som man tror är den bästa för barnet. Vilken förälder gör inte det? Det gäller ju allt i livet. Du klär ditt barn i det du tycker är mest passande, du ger barnet den mat som du tycker är mest lämplig. Fritidssyselsättningar, ja du uppfostrar barnet som du och din ev partner tycker är lämpligt.
Man lever ett liv med kristna inslag då man är kristen, och då är barnet med på det.
Om sedan barnet väljer att inte tro och inte vill leva som en kristen när det blir äldre. Då är det ju barnets val.

Barndop är ju vanligt i Svenska kyrkan. Är nog många som skulle slå bakut om det blev förbud för det. Nordkoreavarning...
Omskärelse är är viktigt i Judisk tro och för endel Muslimer.

Så här säger Annie Lööf

Lööf konstaterar att FN:s barnrättskommitté slagit fast att omskärelse är förenligt med barnkonventionen.

Hon medger också att hon var dåligt påläst när motionen författades.

– Ja, jag var nog det. Men framförallt såg jag detta utifrån min roll som integritetspolitisk talesperson. Det finns många andra värden och dimensioner som också är viktiga.

– Barnrätt och integritet är fundamentala i en liberal demokrati. Men det är också religionsfrihet, mångfald och tolerans. I den här frågan står perspektiven emot varandra, och det är därför liberala politiker kan landa i olika slutsatser.

 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-07 22:11
Antal inlägg: 37631

Hur går ett liv till om man inte ska lägga sig i vad barn tror?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?