Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade79
Mobilspel
Pågående21 821

Forumkategorier

Användare Inlägg  
talfia2019-10-08 10:22
Antal inlägg: 6

Västerpotten:
Har aldrig påstått att man inte kan diskutera religion med barn som vårdnadshavare eller annan person.
Det jag sagt är att barnet själv ska ta ställning till att gå med i samfund eller dy i VUXEN ålder i form av dop eller liknande. Ett spädbarn har ju knappast nån möjlighet till att tänka klart i dessa frågor, eller hur?

"Lööf konstaterar att FN:s barnrättskommitté slagit fast att omskärelse är förenligt med barnkonventionen." Detta innebär ja bara att denna kommitté diskvalificerat sig själv. DET KAN ALDRIG VARA FÖRENLIGT ATT VÅRDNADSHAVARE GODKÄNNER STYMPNING AV BARNS KROPPAR UTAN MEDICINSKA SJÄL enligt min mening
 
lovesun2019-10-08 17:20
Antal inlägg: 1285

Det skall diskuteras i Efter Fem på tv4 idag .
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-08 18:35
Antal inlägg: 79

talfia

Vad är ett större övergrepp på ett barn. Att döpa barnet eller lämna barnet skrikande på förskolan första gången. Ganska säker på att det är mot barnets vilja att bli lämnad helt själv där utan mamma eller pappa.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-08 21:02
Antal inlägg: 321

"Har du nått bra exempel på nån religion där dom tar livet av folk som inte tycker som dom?"

Såhär snabbt kan jag bara nämna kristendomen, judendomen och Islam. Såvitt jag vet är det bara Buddhismen som inte förespråkar dödande av oliktänkande, men jag kan förstås ha fel. Du får i så fall gärna berätta för mig på vilket sätt, Västerpotten - så jag kan lära mig mera.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-08 21:05
Antal inlägg: 321

Och NEJ, jag jämställer inte omskärelse med mord.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-08 21:12
Antal inlägg: 321

"Ett barn kanske ska få bestämma själv över sitt namn. Vad tror du kan påverka ett barn mer negativt. Att vara döpt och med i ett kristet samfund. Eller att ha ett namn som denne inte är nöjd med?"

Att bli "döpt", om det inte innebär någon form av kroppslig smärtsam påverkan är inget problem - liksom namngivnning inte är det. När barn växer upp finns alltid möjligheten att byta namn om det är så att det inte känns bra - liksom att utträda ur den kristna gemenskapen - åtminstone om det växer upp i ett land där religiionsfrihet råder. Omskärelse däremot är omöjligt att göra ogjort, hur mycket barnet än hatar den religion som tvingat det in i en religion utan att bli tillfrågad.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-08 22:05
Antal inlägg: 79

Betakollaren

Så du tror att kristendomen förespråkar att man ska döda människor som inte tror?

Jag trodde inte att det fanns människor i Sverige som tror det.
Men det är klart alla människor kan inte vara intelligenta.
Vad gör du om dagarna. Sitter och spelar Tv- Spel?

Du kanske ska läsa på lite innan du sitter och kommenterar sånt du inte har koll på.

Har du hört att man inte skall dräpa?
Har du hört att du skall älska sin nästa så som sig själv?

Kom inte dragandes med nått ur gamla testamentet nu. Det står inget där om att du eller jag ska döda någon. GT handlar om Judarnas historia och Guds förbund med dem. Och om att messias ( Jesus) skulle komma.

Bläddra igenom bibeln och se om Jesus ville se okristna dödade. Du får söka förgäves efter nått sånt ord.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-08 22:11
Antal inlägg: 79

Betakollaren
Har du träffat många omskurna som hatar religionen ( Judendomen och till viss del Islam ) ?
Har du nån nära vän eller? Du verkar väldigt engagerad och besluten om att detta med omskärelse måste få ett slut. Du kanske själv är drabbad?
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-08 23:15
Antal inlägg: 321

Svar till Västerpotten: "Så du tror att kristendomen förespråkar att man ska döda människor som inte tror" Mitt svar på den frågan är nej.
"Vad gör du om dagarna. Sitter och spelar Tv- Spel?" Mitt svar på den frågan är nej.
" Har du hört att man inte skall dräpa?
Har du hört att du skall älska sin nästa så som sig själv?" Mina svar på de frågorna är Ja, och Ja, om du menar att jag upplevt dessa ord yttrade i den ordningen.
"Har du träffat många omskurna som hatar religionen ( Judendomen och till viss del Islam ) ?" Mitt svar på den frågan är nej.
"Har du nån nära vän eller?" Mitt svar där är Ja.
"Du verkar väldigt engagerad och besluten om att detta med omskärelse måste få ett slut. Du kanske själv är drabbad?" Mitt svar är: Drabbad av vad? Jag gissar att du menar om jag själv är omskuren? I så fall är svaret: Nej. Om du menar något annat med din fråga om hur jag kanske själv är drabbad så får du precisera.




 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-08 23:33
Antal inlägg: 321

"Vad vuxna gör med sina egna pittar är deras egen ensak, men att omskära barn är ett ÖVERGREPP!!!"

Jag håller med om detta, möjligen med tillägget att man måste definiera vad som menas med "barn" För mig är man barn till man frigjort sig från influenser från "de som vet bättre". Jag vågar inte säga vid vilken ålder detta sker, men innan man verbalt kan uttrycka sin egen vilja så tycker jag att man är barn.
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-09 00:25
Antal inlägg: 37631

Försök tala med en jude eller Muslim går inte dom kommer aldrig ändra sig
 
Baast - Ej medlem längre2019-10-09 02:22
Antal inlägg: 9

Ganska märkligt att vuxnas tro på sagor ska stå över mänskliga rättigheter (att inte få delar av sitt kön avskuret borde räknas in där).
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-09 05:24
Antal inlägg: 79

Ganska märkligt att vuxna kommer med en sådan kommentar om sagor. Har du bevis på att Gud inte finns? När du har bevis så kan du prata om sagor och dårskap. Tills dess så kan det vara du som är dåren som inte tror på en Gud.
 
le-lou2019-10-09 08:56
Antal inlägg: 17489

Sinnesjukt. Det är ett övergrepp och tragiskt nog har det varit tillåtet.
 
Der Eimer - Ej medlem längre2019-10-09 09:18
Antal inlägg: 383

Själv är jag kluven. En omskärelse av en pojke är ljusår i övergreppslig bemärkelse från könsstympning av flickor. Omskärelse är ett relativt litet ingrepp, med få risker om det sker av läkare.

Ryggradsreflexen är att skrika "NEJ" till alla religiöst motiverade tokigheter (till exempel omskärelse utan medicinsk grund), men när man tänker mer på frågan ser man vissa nyanser.

Lutar åt att det borde förbjudas. Huvudargumentet emot är att ett förbud kommer att leda till en ökning av omskärelser som utförs av icke-läkare under okontrollerade former, och därmed sannolikt en ökning av antalet pojkar som får komplikationer till följd av omskärelsen.
 
Stålis992019-10-09 14:55
Antal inlägg: 3

Förbjud dessa övergrepp på barn!
Om det finns en Gud så hade hen nog sett till att pojkar fötts utan förhud!
Märkligt hur tokiga människor alltid kan gömma sig bakom religionsfrihet.
Glöm inte alla de stackars flickor som också stympas i religionens namn!
 
HeavyLight2019-10-09 16:28
Antal inlägg: 402

Som jag ser det kommer kritiken utifrån, inte några vuxna som klagar på att dom blivit utsatta för omskärelse som barn. Då blir min tanke att man är emot religionen ifråga. Jag kan tycka att det är mer fel att små flickor tvingas bära slöja och att omskärelse på flickor är fel. Det medför ju massa komplikationer och där klagar ju kvinnor på vilket lidande dem fått utstå.
 
HeavyLight2019-10-09 16:35
Antal inlägg: 402

Fel benämning o säga kvinnlig omskärelse, könsstympning är mera korrekt benämning tycker jag.
 
lovesun2019-10-09 17:35
Antal inlägg: 1285

Att omskära flickor är ju förbjudet.
 
lovesun2019-10-09 17:37
Antal inlägg: 1285

Fast det är ju som sagt stympning. (Usch så rått det låter....och är)
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?