Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade41
Mobilspel
Pågående22 436

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-17 21:02
Antal inlägg: 79

Gnillot

Du läste inte det betakollaren skrev då om att det inte är någon skillnad på Gudstroende och spaghettimonstertroende. Det var alltså ingen låg nivå? Jag gav bara ett liknande argument i min kommentar om grisar och ateister.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-17 21:10
Antal inlägg: 321

"Vad säger vetenskapen om Big bang?"

Jag vet inte exakt vad vetenskapen säger om Big Bang men du kanske kan informera mig? När det gäller vad jag "tror på" så är det något du försöker pådyvla mig. Varför ska man "tro på" något? Varför inte hela tiden forska för att nå närmare sanningen?
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-17 21:12
Antal inlägg: 321

Och som sagt: Jag tror varken på spaghettimonstret eller någon annan gudom. Jag forskar.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-17 21:29
Antal inlägg: 79

Tittittti

Vem är Jesus för dig och vem är Gud? Hör dom ihop eller? Vilket koncept gjorde Jesus? Tror du på att det var Gud som sände sin son till vår jord? Tror du att Gud skapade jorden och universum?

Du pratar om att religion skapar krig. Vart får du det ifrån? Religion skapar inte mer krig än något annat. Visst uppkommer krig pga religion. Men religion är inte den främsta orsaken till krig.

religious war or holy war (Latin: bellum sacrum) is a war primarily caused or justified by differences in religion. In the modern period, debates are common over the extent to which religious, economic, or ethnicaspects of a conflict predominate in a given war. According to the Encyclopedia of Wars, out of all 1,763 known/recorded historical conflicts, 123, or 6.98%, had religion as their primary cause.[1] Matthew White's The Great Big Book of Horrible Things gives religion as the cause of 11 of the world's 100 deadliest atrocities.[2] In several conflicts including the Israeli–Palestinian conflict, the Syrian civil war, and the wars in Afghanistan and Iraq, religious elements are overtly present but variously described as fundamentalism or reli gious extremism—depending upon the observer's sympathies. However, studies on these cases often conclude that ethnic animosities drive much of the conflicts.[3]

Some historians argue that what is termed "religious wars" is a largely "Western dichotomy" and a modern invention from the past few centuries, arguing that all wars that are classed as "religious" have secular (economic or political) ramifications.[4] S


Alltså endast 7 % av alla krig har i grunden berott på religion.

 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-17 21:33
Antal inlägg: 79

Betakollaren

Vad vet du om big bang? Vad vet du om universums uppkomst. Tycker du att det ska stå i läroböckerna i skolan att Big bang är uppkomst till universum, eller att Gud skapat Universum? Vad är sanningen?
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-17 21:59
Antal inlägg: 321

Västerpotten

Jag vet vad teorin om Big Bang innebär. Vill du diskutera det i detalj så säg till. Jag tycker inte att det ska stå något om vad som är universums uppkomst i läroböckerna. Det läroböcker opolitiskt bör tillhandahålla är de uppfattningar som gäller och gällt historiskt. Sen är det upp till var och en som tar del av detta att själva bilda sig en uppfattning och hela tiden sträva efter att komma närmare sanningen.
 
lovesun2019-10-17 22:23
Antal inlägg: 1285

Västerbotten, ja fast dom flesta av de 80 % i USA som du nämner har valt det själva. STOR skillnad.

 
lovesun2019-10-17 22:27
Antal inlägg: 1285

Kanske inte dom flesta, men väldigt många. Och som sagt stor skillnad.
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-27 14:42
Antal inlägg: 321

"Du läste inte det betakollaren skrev då om att det inte är någon skillnad på Gudstroende och spaghettimonstertroende. Det var alltså ingen låg nivå?"

Sanningen ligger i betraktarens ögon, men om du uppfattade mitt exempel med spagettimonstret som någon form av förringande av troende människor så kan jag upplysa om att du har fel. Jag har inte hittat på religionerna som bygger på dyrkan av spagettimonstret, liksom jag inte har hittat på dyrkan av Allah, Oden eller Zeus eller någon annan gud. Jag bara tog upp det faktum att det inte går att bevisa att någon av dessa gudom inte finns. Den gudstroende som använder argumentet att "du kan inte motbevisa att gud INTE finns" måste inse att precis samma argument kan användas av den som tror på Allah eller Oden - eller det flygande spagettimonstret. Det finns faktiskt också en religion där monstret dyrkas
 
Betakollaren - Ej medlem längre2019-10-27 16:58
Antal inlägg: 321

ttittii: "Att ha en kristen tro handlar inte om jordens uppkomst.
Det handlar om Jesus"

Vill du förklara lite mer för mig vad du menar med detta? Jag är själv inte troende men är intresserad av hur du menar. Vad innebär en "kristen tro"?
 
ttiittii - Ej medlem längre2019-10-27 22:23
Antal inlägg: 37631

Betakollaren Nä det vill jag inte.
Du får läsa själv någonstans om Du vill veta.
 
Västerpotten - Ej medlem längre2019-10-27 23:16
Antal inlägg: 79

Betakollaren

Vad menar du med att sanningen ligger i betraktarens ögon?
Du vet väl att antingen så finns det en Gud, flera Gudar eller ingen Gud. Nån tror fel och nån tror rätt.

Det är oftast ateisten som ville ha bevis för att det finns en Gud och då kan teisten på samma vis fråga om bevis på att det inte finns en Gud. Det borde väl finnas om man är så säker på att det inte finns en Gud.

Jag kan med hundra procents säkerhet säga att det inte finns nått flygande spaghettimonster. Vågar du hålla med mig eller är du inte lika säker på det?
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?