Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade16
Mobilspel
Pågående21 658

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2019-12-05 06:39
Antal inlägg: 23892

"Lånare" I lunchrummet
Skulle väl skriva i retar mig tråden , men vill höra hur ni andra funderar..

Hur agerar/agerade ni på jobbet i lunchrummet mot dom där som bara ska "låna" lite ketchup ur din flaska eller annat som man har till maten?

Själv kan jag anse att fråga och få går bra en gång eller på sin höjd 2 gånger , men sedan får man köpa sin egen. Hade nämligen en kollega som blev sur i går då jag svarade nej.

Hur hade du gjort ?

Bitte
 
klobba32019-12-05 07:49
Antal inlägg: 431

Brukade låna lite mjölk till kaffet, vilket retade folk
 
Bellarom2019-12-05 08:12
Antal inlägg: 4210

Jag skulle föreslå kollegan att vi kunde dela flaskan och att nästa gång är det hens tur att köpa en ny. Jag skulle aldrig säga nej till att bjuda på ketchup eller senap . :-)
 
Glenn Skifs2019-12-05 09:47
Antal inlägg: 925

Som expert på umgängesformer och upprätthållare av god ton och ordning har jag följande att säga: Om jag störde mig på att en kollega bad mig om ketchup några gånger så skulle jag självklart svara: ”Ja, men det är klart Pelle (om han nu hette det) att du ska ha lite ketchup till din makaronilåda (om han nu skulle äta det). Pelle skulle bli nöjd och glad, men inuti mig så skulle hans slapphänta mathantering och nonchalanta stil gnaga i mig. Det här är ett ständigt orosmoment i vardagen som måste få ett slut. Med denna insikt hade jag till nästa dag begivit mig till ICA Maxi och köpt den största ketchupflaskan som fanns. Men också senap, soja, majonnäs och annat som folk vill spruta på sin mat. Kvittot hade jag tagit till företagsledningen och presenterat det som en investering i trivsel. Alternativt så hade jag gjort nya etiketter till ketchupflaskan och de övriga förpackningarna och märkt dessa med ”Glenn Skifs bjuder på sin godaste ketchup” eller vad det nu kan vara i flaskan.
 
Skedvi2019-12-05 10:52
Antal inlägg: 188

Jag hade inte brytt mig ett dugg och hade gärna lånat ut ketchup sålänge det finns kvar till mig.
 
har1liten - Ej medlem längre2019-12-05 11:01
Antal inlägg: 1906

Hmm låna.. Är det inte ett annat ord för snål..? XD
 
Bitte - Administratör2019-12-05 12:29
Antal inlägg: 23892

Exakt så jag resonerat, man ber om att få låna av ren snålhet..och det är precis det jag det är mig på..Var och får väl köpa sitt eget


Bitte
 
Humblen2019-12-05 12:47
Antal inlägg: 662

Fast det kan ju likaväl vända till att det är lite småaktigt att gnälla om det, det gör väl inget att dela med sig om något som är såpass billigt. Men visst har du rätt att säga nej, men man får nog räkna med att det får en att framstå som lite småaktig. Köp portionsketchup om du inte vill dela med dig.

Sen kommer säkert gnället om disken. En favorit i repris. Företag borde utan tvekan investera i en tredje part som gör sådana saker. Det spar onödiga konflikter.

Kanske finns viktigare saker i livet.
 
Mormodern492019-12-05 13:45
Antal inlägg: 8327

Jag skulle inte bry mig ett dugg ! Nästa gång kan det bli min tur att behöva låna .
 
kryddeluntan2019-12-05 15:40
Antal inlägg: 12360

Jag tänker som Mormodern, inte mycket att bråka om,
 
Lill-IT2019-12-05 16:15
Antal inlägg: 31401

Jag lånar gärna ut om någon frågar. Men om någon sätter det i system blir jag irriterad.
Folk som tar utan att fråga, lånar inte.. de stjäl.
Och tjuvar är en styggelse. Inför skampålen igen. (Skojar)..
Själv lånar jag sällan. Och OM jag gör det så frågar jag.
Och jag ser alltid till att betala tillbaka i någon form.
 
Lill-IT2019-12-05 16:16
Antal inlägg: 31401

Tänker att det finns en speciell vrå i helvetet för dem som "lånar" det sista av någon annans saker...
 
lovesun2019-12-05 17:41
Antal inlägg: 1285

Det jag har med mig delar jag gärna med mig av. Vill någon ha en skvätt ketchup varje dag, så varsågod !! JAG skulle känna mig snål om jag inte kunde bjuda på ketchup.
 
Mollee32019-12-05 17:46
Antal inlägg: 1537

Jag hade sagt ja tredje gången, anseendet är viktigare än stolthet för mig. Sen när jag tröttnat på ketchup-tjyven hade jag förvarat den på ett ställe där inga ketchup-tjyvar letar. Eventuellt kan man lägga ketchupen i en stor matlåda märkt "grisfötter-aladåb med brysselkål" för att skrämma bort eventuella snyltare.
 
Mollee32019-12-05 17:49
Antal inlägg: 1537

Här är för övrigt en bild på hur aladåb av grisfötter skulle kunna se ut:

matmamman.com/jul/ju...ri sfotter/
 
SmålandsMira2019-12-05 17:56
Antal inlägg: 22247

Men herregud, det är ju bara lite ketchup känner jag.
Bjuder ofta på Take awaykaffe på jobbet, säkert oftare än vad jag får, och det bekymrar mig inte ett dugg.
Det man ger brukar man få tillbaka på ett eller annat sätt, om inte annat får man nöjda och glada kollegor.
 
Lindemanbox2019-12-05 20:21
Antal inlägg: 42

Det är väl ett himla oskick att "låna" av andra flera gånger. Jag tycker det var starkt att säga nej och "ta" den olustkänsla som blir följden. Bra!
 
Naomi77 - Ej medlem längre2019-12-05 20:44
Antal inlägg: 773

Tyvärr är det ju så att de som ”lånar” sätter det i system och kan bara fortsätta med det om ingen ”sätter ner foten” till sist.
Gäller även de som aldrig diskar efter sig eller smutsar ner micron utan att bry sig. Men så länge det finns en ”dadda” där som tar hand om dessa så kan de fortsätta med detta vidriga beteende!!!
 
lovesun2019-12-05 21:14
Antal inlägg: 1285

Ketchup lånar jag mer än gärna ut...Men sin disk får dom allt ta hand om själva !!
 
Humblen2019-12-06 00:11
Antal inlägg: 662

Japp det bästa vore om alla tog hand om sin egen disk. Men det är inte oftast så det funkar. Istället är det dagar som någon får ta hand om disken från diskmaskinen.

Min erfarenhet är att det funkar som bäst när man inte har någon diskmaskin då sköter alla sin egen disk. Köksdagar skapar utrymme för irritation. I
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?