Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade15
Mobilspel
Pågående21 707

Forumkategorier

Användare Inlägg  
rosa_kanin - Ej medlem längre2009-01-13 10:17
Antal inlägg: 704

när det gäller musik finns det nåt som heter STIM bland annat.
det går nog ingen nöd på de stackars fattiga filmmakarna i hollywood heller..
 
Kal-El-Shejk2009-01-13 10:26
Antal inlägg: 91

Fizken: Ja, din kompis kompis är en tjyvahund. Men det finns också väldigt många andra tjyvahundar i samhället, så din kompis kompis är nog ingen stor tjyv i hela sammanhanget.
Men om nu din kompis kompis känner sig lite dum, eller ångrar lite granna vad han/hon gjort, då kan man alltid lämna tillbaka det man olovandes tagit. Det är idag väldigt lätt; man laddar upp det igen. Sen är allt bra. Och i det stora hela så gör din kompis kompis egentligen inget olagligt. Det finns inget elfte budord som säger "Du skall icke ladda hem (eller ned), och då är det okej.
Så, fortsätt leva som du lever och lluta dig nu tillbaka i soffan och inmundiga lite chips till en ny film.
 
ANDERStG2009-01-13 10:32
Antal inlägg: 7560

"Det är idag väldigt lätt; man laddar upp det igen." :D
 
Margana2009-01-13 10:33
Antal inlägg: 826

Hehe Kalle ;-) jag ska nog genast ladda tillbaka det jag snott...
 
alfamarie - Ej medlem längre2009-01-13 10:35
Antal inlägg: 1003

Jag är i alla fall osolidarisk mot alla tjuvar:
jag betalar för mig, tycker inte om att stjäla från någon, vare sig det är artister eller kompisar eller någon offentlig person.
De klarar sig nog?
Är det så vi ska resonera om vi tar en plånbok från någon som har mer pengar än vi?
Hur f*n tänker ni då?
Kalla saker vid deras rätta namn:
en stöld är en stöld.
 
Sotfinger2009-01-13 10:40
Antal inlägg: 22361

Ja, är man inte ute på lite farliga vägar om man ursäktar sitt knyckande med att "dom är ändå så rika"? Iofs resonerade väl Robin Hood så också, men han lär ju ha gett åt de fattiga i alla fall..... Undrar just om Pirate Bay, och Spotify också förresten, betalar Stimpengar?
 
Sotfinger2009-01-13 10:56
Antal inlägg: 22361

Eftersom jag själv är i en närliggande bransch, jag gör bilder som jag sedan försöker sälja, så intresserar detta mig.
Tycker ni också att det är OK att knycka bilder på nätet? Jag är verkligen inte i en situation där jag kan "förhandla mig fram till mat på bordet". Vem skulle jag i så fall förhandla med? Jag är ekonomiskt beoende av att folk som vill ha mina bilder betalar för dem. Självklart utnyttjar jag internet för att marknadsföra mig, och lägger förstås inte ut högupplösta bilder. Men en lågupplöst bild som ligger på min hemsida och ser fin ut, ser lika fin ut på en annan hemsida, i en annons eller i en webbtiding. Det är omöjligt att skydda sig mot bildstöld, det enda man kan hoppas på är att folk har nån moral.
 
Sotfinger2009-01-13 11:20
Antal inlägg: 22361

Fick just veta av TS i en närliggande tråd här under Snack, att Spotify tydligen betalar Stim-pengar. Heder åt Spotify.
 
Maad Max2009-01-13 13:03
Antal inlägg: 1123

Spotify har skrivit avtal med en stor mängd skivbolag och fått tillåtelse att bedriva den verksamheten de gör..... 100% lagligt.

Vad det gäller Pirate Bay så sysslar inte de heller med någon som helst olaglig verksamhet (ännu).

Det som Pirate Bay tillhandahåller är endast ett stort bibliotek med information om VAR filen finns någonstans.
Pirate Bay i sig har inga filmer eller låtar på sina servrar.....

Det finns andra länder där den tekniken numera också är olaglig. Sverige är ännu inte ett sådant land.

Vad det gäller spela in kassettband så är det inte olagligt om man har det för privatbruk, det är vidare distrubition som är olagligt.
Eftersom det vanligaste nedladdningssättet idag är den s.k. torrent-tekniken, vilken innebär att man laddar upp en fil samtidigt som man laddar ner den så bryter man därigenom den lagen....
 
Nemesis_872009-01-13 14:00
Antal inlägg: 345

din kompis kompis? Jag känner minst 50 pers som laddar hem film och musik. Självklart gör jag själv inte det dock.
 
_abc_2009-01-13 15:48
Antal inlägg: 2200

Hollywood hit och dit. Vad händer med billigare produktioner som svensk film då?

Polarns familjs vänner (jättelångsökt) håller på med svensk film. Jag säger inte vilka filmer dessa personer gjort, men två relativt stora svenska filmer har de personerna gjort och till finansieringen gick hela tjocka släkten in med mångmiljonbelopp, lån etc. Filmerna blev inga jättefloppar, men de båda gick iaf flera miljoner back. Detta är alltså två relativt stora svenska filmer som hade rätt fina rollistor. Men det räckte inte. På bio gick det rätt ok, det var väl på DVD-fronten som det gick åt skogen. Folk laddade hem filmerna istället för att hyra eller köpa dem. Att slänga sig med Hollywood hit och dit i sammanhangen eller nämna Madonna, Metallica eller någon annan GIGANTISK kassako inom musiken blir lika dåligt som att säga att det inte råder någon finanskris bara för att Ericsons VD fortfarande drar in mångmiljonbelopp.

Ni har väl sett hyr-DVD-spoffar:
"Du skulle väl inte stjäla en bil? Du skulle väl inte råna en bank?"

Jag tror att det är enbart lättillgängligheten och den minimala risken att åka fast som piratkopieringsbrotten är så omfattande. Hur är det med moralen egentligen?

Om risken för att stjäla en bil eller råna en bank var lika liten som att komma undan med att ladda hem filmer tror jag att den statistiken skulle vara skyhög. Jag hoppas att jag lyckades förmedla en bitter moralkaka till i varje fall någon därute som kanske hyr/köper nästa DVD istället för att ladda hem piratversionen. Man kan ju alltid drömma.
 
temperance2009-01-13 16:11
Antal inlägg: 2314

..och det är inte killen i filmen som har skrivit brevet
 
Saga-li - Ej medlem längre2009-01-13 16:13
Antal inlägg: 2414

det börjar med fildelning och slutar med heroinsmuggling
har jag hört
 
Maad Max2009-01-13 16:42
Antal inlägg: 1123

Saga. Du har helt rätt.... Fildelning är en inkörsport. Precis som Hubba-Bubba
 
Måns_E2009-01-13 16:49
Antal inlägg: 11969

Jag tror att man skulle komma undan ganska lätt med att stjäla bilar också, cykelstölder definitivt. Trots det så tror jag att de flesta skiljer mellan att ta en kopia och stjäla ett orginal.
 
Salthatten - Ej medlem längre2009-01-13 16:59
Antal inlägg: 525

PatBone: Ja ni bröt mot upphovsrätten genom att i ett offentligt forum sjunga Kalle på Spången. Edvard Persson dog 57 och upphovsrätten gäller under livstiden + 70 år.
 
Salthatten - Ej medlem längre2009-01-13 17:02
Antal inlägg: 525

Nagående budord: Filnedladdning sorterar helt klart under ett befintligt sådant, nämligen: "Du skall icke stjäla". Det gäller även i muslimska länder. Straffet för fildelning enligt Islam är att få sin Internet-kabel avhuggen.
 
JuicyM2009-01-13 17:04
Antal inlägg: 326

Hehe, denna tråd påminner mig om en lite kul händelse på hemmakväll för ungefär ett halvår sedan. Jag gick runt och kollade på nyheterna och ser en pappa med sina två döttrar på kanske ca 9 och 12 år eller så. De skulle få välja varsin film att hyra och en av tjejerna tar "Borat" och säger, pappa denna vill jag ha. Pappan tvekar lite och tycker hon ska välja en annan. Den andra dottern vänder sig om för att se vilken film den första tjejen hade valt och när hon ser att det är Borat säger hon, nej inte den. Den har vi sett på datorn, eller hur pappa! Pappan skruvar lite på sig och ser allmänt besvärad ut.. Haha. Det tycker jag va klockrent iaf!! :)
 
Jankster - Ej medlem längre2009-01-13 17:13
Antal inlägg: 656

Det kanske inte är moraliskt helt okej att fildela men det är inte stöld. Att göra en kopia på något konstverk kan kallas plagiat eller förfalskning, men inte stöld.

Testa själva. Piratkopiera den här texten och se om den försvinner.
 
dondan2009-01-13 17:19
Antal inlägg: 72


Fildelning är på gott och ont här för att stanna. Jag har inget emot den fildelning som här jämförs med kassettkopiering förr om åren.

Pirate Bay är en helt annan historia. Här handlar det om stöld i industriell skala av upphovsrättsskyddat material.
För egen vinning.
Det handlar om en miljardindustri som gömmer sig bakom en "Robin Hood" fasad när man i själva verket har en helt annan politisk och ekonomisk agenda.

Det är givetvis ingen tillfällighet att en känd nazisympatisör som Carl Lundström gett dem ekonomiskt stöd. De som tror att han gjort det utifrån sitt hjärtas godhet är väl mer än lovligt naiva.

Dessutom har PB mycket ljusskygga kontakter med bl.a. porrindustrin (inklusive barnporr) vars annonspengar man gladeligen tagit emot.

Dessutom strävar man efter att, tvärt emot sina egna "principer", monopolisera fildelningsmarknaden. Flera fientliga, illegala övertag har gjorts av små "idealistiska" siter som givetvis inte kan anmäla då de är olagliga själva.

Jag tror inte att det finns någon i detta forum som har och har haft så stor insyn i underhållningsindustrin som jag. Jag vet precis vilka skurkar det handlar om...men jag vet också att de de facto betalar sina artister och upphovsmän. Inte vad de är värda, men iallafall något.

Pirate Bay är en extrem högerorganisation som inte betalar en cent, det finns det väl ingen som hymlar om.
Frågan är om du tycker att det är de som ska tjäna pengar på din favoritmusik istället för artisten/låtskrivaren som gjort den.


 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?