Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade12
Mobilspel
Pågående22 365

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dinodog2013-01-07 13:00
Antal inlägg: 4973

:-) Har också tänkt på det där med den helige ande. Det är väl hokus pokus om något.
Att gå på vatten förvandla vatten till vin mm.

Men jag kan ju inte bevisa något har ju inte sett det själv.
 
slånbär2013-01-07 13:51
Antal inlägg: 5539

Apankattan du har verkligen ett behov att få igång den här diskussionen eftersom du har bumpat en massa likadana trådar med ett och samma inlägg. Så jag gör som du och kopierar mitt svar från tråden i seriöst.


Tja om man kan bygga uppen hel yrkeskår för att inte tala om hela samhällen och ekonomier på något som inte på någotsätt ärvetenskapligt bevisat utan enbart grundar sig på människors tro då kan väl ovanstående företeelser också finnas? Gud, änglar och demoner är ju lika övernaturligt som allt annat övernaturligt.
 
slånbär2013-01-07 13:54
Antal inlägg: 5539

Ttiittii du om någon borde väl låta bli att ifrågasätta tron på det övernaturliga? Du tror ju på den största övernaturligheten av alla själv så låt du bli att kasta sten iglashus.
 
ttiittii - Ej medlem längre2013-01-07 14:29
Antal inlägg: 37631

det övernaturliga finns inte,ingen har någonsin sett Gud,och inget övernatuligt finns
 
slånbär2013-01-07 14:47
Antal inlägg: 5539

alltså finns inte Gud.
 
ttiittii - Ej medlem längre2013-01-07 14:49
Antal inlägg: 37631

slånbär,det handlar om tro,men det kommer du aldrig att förstå
 
dinodog2013-01-07 15:09
Antal inlägg: 4973

Just det ttiittii det handlar om tro. Vad man sen tror på om det så är gud eller andar. Det är ju upp till var och en. Men man kan inte säga att andar inte finns om man nu tror på den heliga anden. Eller är det en någon annan slags ande?
 
BlackMirror2013-01-07 15:25
Antal inlägg: 299

Jag har varit med om en händelse som jag uppfattade som övernaturlig. Men jag tror inte på andra spöken än hjärnspöken. Det var alltså min egen hjärna/imagination som spelade mig ett spratt. Allt annat vore ologiskt.

Kan tillägga att jag inte är religiös heller...
 
siwu2013-01-07 15:25
Antal inlägg: 1242

Jag tror att spöken, osaliga andar finns. Men e inte rädd för dem, jag är rädd för människor istället.

Är kristen....
 
Sote2013-01-07 15:35
Antal inlägg: 3557

Håller med dinodog om man kan tro på gud så kan man väl tro på annat också. Handlar ju bara om tro som sagt. Varför är det ena ok men inte det andra?
 
nippertippan2013-01-07 15:36
Antal inlägg: 792

Jag har pratat med andar och döda människor, spått i händer mm, men lagt av med allt sånt eftersom det står i bibeln att man inte ska ha kontakt med döda eller sia om framtiden. Satsar helhjärtat på Jesus nu.
 
nippertippan2013-01-07 15:40
Antal inlägg: 792

Dom flesta andar kan också vara demoner som utger sig för att vara ens släkting. Det enda jag fick ut ur denna hobby var självbekräftelse och det går inte ihop med min tro.
 
Gautama2013-01-07 15:47
Antal inlägg: 6854

Jag tror på andar..., för mig är det en naturlig del i min vardag. Har sett och upplevt för mycket för att inte tro.
Det ger mig trygghet och ödmjukhet inför livet och döden.
 
slånbär2013-01-07 15:49
Antal inlägg: 5539

Fast Jesus är ju inte direkt en levande människa av kött och blod så vad är detdu ar kontakt med då nippertippan? Och den helige ande, änglar och demoner? Onda andar driver man ju ut inom katolska kyrkan än i dag så dom tror ju på det. Men enligt dig då så finns i alla fall andar , du får bara inte ha kontakt med dom? Så vem har rätt , nippertippan eller Ttiittii?
 
nippertippan2013-01-07 15:57
Antal inlägg: 792

Slånbär, ja, jag vill inte längre ha kontakt med andar/demoner. Den enda ande jag vill ha i mitt liv är Guds Ande. Man vet aldrig vad man släpper in för elakt när man öppnar portarna på vid gavel.

Jag hade en en "ande" här i min nya lägenhet när jag flyttade in som ställde till en massa. Då ringde jag henne som bott här innan. Jag berättade för henne hur "han" såg ut och vad som hände hemma hos mig och hon kunde bekräfta allt. Hon sade att det var en av dom största anledningarna till att hon flyttade härifrån.

Hon hade också gjort efterforskningar om denna man och frågat grannar som bott här länge och det var tydligen en man var väldigt olycklig/psykiskt sjuk som hängde sig i min lägenhet. Men han är borta härifrån nu.
 
slånbär2013-01-07 16:04
Antal inlägg: 5539

Nippertippan-d¨tror du alltså på andar och spöken men väljer att inte vara sktiv så att säga? Ttiittii verkar mena att det inte finns något övernaturligt öht om inte jag har fattat fel men tycker ändå att allt handlar om att tro.

Så ser jag på det också, det handlar bara om tro och inget annat men om man nu som sagt kan bygga hela samhällen, yrkeskårer m.m på något som kanske inte ens finns så ser jag inget fel i att dom som tror på andar kan ha det som yrke och pumpa pengar från sin flock. Ingen större skillnad egentligen.
 
blue_moon2013-01-07 16:09
Antal inlägg: 9712

Läskigt, nippertippan. Har man upplevt något sådant kan man inte bara slå bort det som hjärnspöken. Skönt att du har fått hjälp att ta bort honom och att stänga av.
 
nippertippan2013-01-07 16:17
Antal inlägg: 792

Slånbär- Jag har avsagt mig allt. Det är inte så att det ligger latent där och väntar på att jag ska ta upp det igen. Jag har stängt ner mitt konto som sådant :)

Jag tror inte man kan dra yrkesgrupper och människotyper över en kam. I dagens samhälle finns det mkt penga-pumpande, bedrägerier, även inom kyrkan och överallt (inte alla kyrkor) Allt handlar i grund och botten om en människas val mellan ont och gott.
 
BlackMirror2013-01-07 16:21
Antal inlägg: 299

nippertippan, du menar alltså att man kan välja själv om man ska vara mottaglig för andar? Eller är det bara speciella eller utvalda människor som får andekontakt?
 
nippertippan2013-01-07 16:24
Antal inlägg: 792

BlackMirror, Man kan välja själv. Är man inte särskilt mottaglig, så kan man träna upp den förmågan ännu mer, men det är inget jag personligen rekommenderar.
 
Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?