Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade12
Mobilspel
Pågående21 481

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kryddeluntan2014-09-03 13:25
Antal inlägg: 12360

Det gör vi Dinodog <3
 
IShotQ-tile - Ej medlem längre2014-09-03 13:32
Antal inlägg: 518

Den här tråden är nu oerhört långt från ämnet.

Mårten skrev för ett antal år sedan ett mycket sakligt inlägg som kort sammanfattar vad det innebär att lära sig de sannolikaste rullningarna.

Nyckeln till att rulla mycket är som jag ser det följande:

1. Träna på att se rullningar. Vårt minne är komplicerat och just den delen som hanterar att hålla fragment (brickor) så långt upp i minnet att de kan kastas om för att bilda helheter (ord) är normalt inte särskilt utvecklad. De flesta har en "gräns" för hur många brickor man kan hålla i huvudet som ligger mellan 5 och 8. Jag har för mig att den del av oss som otränat kan se ett ord som är sju eller åtta bokstäver långt i ett gytter av brickor är ganska liten. Detta är huvudanledningen att sätta -ARE sist på stället och sen kasta om de fyra andra brickorna. Denna förmåga är dock inte så svår att träna upp, och det finns massor av datorhjälpmedel för att träna upp den. Jag vill gärna även nämna att åttor ÄR mycket svårare att se än sjuor, det "känns inte bara så", så börja med sjuor och tappa inte modet.

2. Lär dig vilka brickor som är "lättrullade", på svenska är fembokstavskombinationen STARE oslagbar då det finns 103 kombinationer av de återstående två brickorna som bildar godkända sjuor (som överkurs finns 235 åttabokstaviga ord som kan bildas av de återstående två plus en på brädet liggande bricka). Lär dig dessa 103 för att kunna utnyttja de möjligheter du får genom att "hålla" på dessa brickor, många av STARE-orden är inte direkt intuitiva. Ta t.ex. STARE + AÄ = ASÄTARE eller STARE + PV = PRESTAV/REPSTAV, STARE + HK = HARSTEK etc. När du behärskar STARE börja med en annan bra "stam", t.ex. SKARE (83 sjuor, 195 åttor) eller RAKET (77 sjuor, 175 åttor). Många sparar dessutom på ARE eftersom det finns hela 317 ord som slutar på ARE (och 157 som slutar på ERA) men glömmer att det finns 594 ord förutom dessa som innehåller ARE men inte inte slutar på dessa bokstäver.

3. Lär dig de korta orden för att kunna bli av med obehagliga brickor utan att behöva byta.

Under de år som jag spelat här och ivrat för rullningar, har en del kommit till mig och undrat över ytterligare tips än de som fanns på det numera insomnade Scrabolatoriet.

Men trots alla tips och lite övningar gick det ändå lite trögt, vilket förmodligen berodde på att man inte tränade alls så mycket som man ville lära sig orden. Det gäller nämligen att inte bara känna till orden, utan också att "lära" hjärnan att sortera ut ordet ur kombinationen.

Här kommer Mårten till undsättning igen med ett relevant inlägg. (Tack Mårten!)

En intressant iaktagelse är att ett scrabblande datorprogram lägger ungefär dubbelt så många åttor som sjuor (gunnar? hjälp), medan de flesta mänskliga spelare har väldigt svårt att se åttor, inte känner till dem eller inte ens försöker lära in dem eftersom de på grund av psykologiska skäl är svårare. I Andrew Fischer och David Webbs bok "How to Win at Scrabble" (2004) hänvisas till den amerikanske psykologen George Miller's studier som visar att det genomsnlittligt största antalet "enheter" (i vårt fall brickor) som en människa kan hålla i korttidsminnet (och därmed "kasta om dem till ord i huvudet") är sju, plus minus två, för de flesta människor betyder det alltså att de längsta ord de "naturligt" kan hitta är mellan fem och nio bokstäver långa, vilket skulle kunna förklara varför maskiner som Niklas Elmefjäll är anstötligt bra på Scrabble med relativt minimal studieinsats. Denna förmåga går dock att träna upp, ju mer hjärnan gör den här typen av omkastningar desto bättre blir den på att göra det. För den flesta som börjar att seriöst plugga åttor (inte i ordlistan utan i någon form av program som kastar om bokstäverna) är de första veckorna en ren mardröm.

Till skillnad från ren ordkunskap så förfaller inte denna mentala förmåga speciellt snabbt, och träning av denna förmåga är inte specifik för någon speciell ordlista eller ens för något speciellt spel. Jag kan av egen erfarenhet säga att jag pluggade sjukligt mycket inför vm 2005, sen spelade jag inte scrabble alls på nästan två år. När jag väl började spela på betapet igen så var givetvis mycket av ordkunskapen borta men jag kunde fortfarande "se rullningar" i princip lika bra som när jag tog mitt avbrott, trots att jag till största delen har pluggat rullningar på engelska, och inte hade spelat på två år.

Jag skulle även vilja hävda att seriöst ordpluggande ger mycket snabbt resultat, en person som aldrig tidigt pluggat rullningar och som lär in säg de 400 vanligaste sjuorna och de 100 vanligaste åttorna kommer direkt se en markant (jag menar VERKLIGEN markant) ökning av antalet rullningar han faktiskt får ut, speciellt som många av de "sannolika orden" inte är så vanliga i dagligt språkbruk (t.ex ALTARIA, TRASSAT, TRINETT, SIDERIT, RENTIER etc). Analyser av Scrabble på engelska har visat att en person som lärt in den tiondel av alla rullningar som är mest sannolikatt dyka upp på stället kommer att kunna 40% av de rullningar han faktiskt kommer ha möjlighet att spela. Vad gäller åttor så är 40% av möjliga spelbara ord MYCKET.
 
kryddeluntan2014-09-03 16:32
Antal inlägg: 12360

Tack för ditt inlägg IShotQ-tile, mycket tänkvärt.
 
SämstpåBeta2014-09-06 03:05
Antal inlägg: 1758

Jag kör bara Panik och där gäller det att bygga upp för lätta rullningar, i den formen har jag över 9 000 rullningar. Kolla och lär er mina rullningar så har ni löst gåtan med att få hög rating. Spara bara ERA-ARE, lägg de åt sidan och vänta in de otaliga variationerna som finns på detta. Sedan är anagram tänkandet en stor tillgång, t.ex att Säljare, kan bli Jäslera, mycket användbart vid hakningar. Rullningsanagram finns det en uppsjö av och en gång i tiden gjorde jag listor på det där, en klassiker är tex Smilare som även kan bli Lismare och Realism.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?