Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade26
Mobilspel
Pågående20 897

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Blasse2014-10-20 23:03
Antal inlägg: 6900

Ja det har jag :-)) gött då kan jag köpa lite grejor också
 
omeganoll2014-10-21 00:19
Antal inlägg: 512

Nyrekryteringen av politiker som vi alla är beroende av i en demokrati står och faller med allmänhetens förtroende för de vi har vid varje given tidsperiod. Vem vill bli politiker om begreppet förknippas med lögner, bortförklaringar och allmän opålitlighet?
Demokratin undergrävs på så vis. Utan sanningssägande minskar tilliten som hela vår tillvaro vilar på.
 
IVIVIVI - Ej medlem längre2014-10-21 00:29
Antal inlägg: 235

Ja.. De är nog däremot rätt tomt i ladorna mellan öronen bland många som då dessutom ska tyckas vara så jävla välstuderade..!!

För tyvärr så verkar dessa som bär ansvaret för att placera & använda skattepengarna --> Att då övervägande använda/ placera/investera de hederliga arbetstagares inbetalda skattepengar i allt annat än de som egentligen ska komma skattebetalarna till gagn för att få ett fungerande medborgarsamhälle!

-Och värre & värre verkar de bara bli.. Det verkar tydligen vara hur enkelt som helstM att förskingra ut pengar ur landet idag..Och de gäller ju i alla el. många andra länder också!!?

Massor av skattepengar som egentligen skulle ha vart kvar i Sverige för uppbyggnation och välfärd för landets folk åker in i privata hajars fickor varje dag!? Fyfan.. de är som inget slut på de hela..! Så de hederliga skatteinbetalarna och andra gräsrötter i landet kan nog tyvärr se sig i stjärnorna efter nån rättvisa alls hädanefter ..!!!
 
Rhotheta2014-10-21 08:40
Antal inlägg: 4992

Jag skulle gärna se Limpan_2 kommentera vår konsumtionsdrivna ekonomi.

Likaså skulle jag gärna se konsensus i att döma ut USA : s ekonomi som ett luftslott säg 2003. För det var den ju bevisligen.

Min egen tanke om en god ekonomi är Sveriges på ostindiska kompaniets tid samt under efterkrigstiden. Det gav synbara tecken i form av offentliga inrättningar och ökad hygien. Nu ser jag i stället eftersatt offentligt underhåll och åtstramningar. Pengar tycks i stället riktas mot att stimulera människor att minska sitt sparande (= låna mer). Det stämmer inte med att ekonomin är välmående.
Försök gärna att upplysa mig, Limpan eller andra.
 
limpan__22014-10-21 11:27
Antal inlägg: 2847

Jag delar dina farhågor, om jag tolkar dem rätt, att vi idag lever över våra tillgångar med ett för lågt sparande och för låga investeringar. Det är synd att (s) och (m) mest tävlar i att hålla budgeten istället för att utnyttja ett läge med rekordlåga kapitalkostnader till att investera för framtiden. Ett annat exempel på hur fel vi fokusera på nuet är ROT-avdraget som gynnar (lyx)renoveringar hos medleklassen men som drar resurser från en än mer nödvändig nybyggnation.

Det måste finnas en balans mellan konsumtion här och nu och investeringar för framtiden. Även om syftet med all verksamhet till syvende og sist är konsumtion är det inte hållbart eller vettigt att konsumera allt nu. Förhållandet mellan offentligt och privat är mer politik än ekonomi, det går utmärkt att tänka sig välfungerande ekonomier med såväl stor som liten offentlig sektor. Men vill vi ha en hög grad om omfördelning är det ofta gynnsamt med en stor offentlig sektor.

Så, jag tror vi håller med varandra.

Och det är skitsnack att ladorna är tomma, däremot är det ett smart uttalande då det kan användas för att motivera varför vallöftena inte kommer infrias.
 
Rhotheta2014-10-21 15:16
Antal inlägg: 4992

Jag delar din analys och vår tidigare diskussion har även gjort att jag har blivit mer medveten om riskerna med en positiv bytesbalans även om jag än så länge föredrar det framför negativ. Är alltid öppen för sakliga resonemang, dock. Det fält jag läst som mest påminner om ekonomi är miljö- och resursteori. Det är väldigt snårigt och det är mycket svårt att finna vettiga nyckeltal. Nationalekonomi upplever jag som mycket värre. Det är alltså inte primärt "skit bakom spakarna" som föder min allmänna skepsis mot nationalekonomiska teorier, utan ämnets komplexitet i sig. Värt att nämna.
 
Daggdroppe2014-10-21 22:34
Antal inlägg: 1078

Havesst, tomt i laaera här å. Kura har farit te skogs, sprir kudrit överallt.
 
solros79 - Ej medlem längre2014-10-23 11:55
Antal inlägg: 86

Linders: Kristina Persson har varit landshövding i Jämtland.
 
7milasteg2014-10-23 13:03
Antal inlägg: 12

rhotothea.
Beviset på att konsumtionsdriven ekonomi är bra gav du själv. Ostindiska kompaniet var inget annat än en booster för konsumtionen. Detta ledde till välstånd.
Efter kriget fick Sverige chansen att exportera till det krigshärjade Europa eftersom deras egen infrastruktur var sönderslagen.. Detta drevs av deras behov av konsumtion och gynnade även den svenska konsumtionen så att välfärd kunde byggas.
 
Rhotheta2014-10-23 13:51
Antal inlägg: 4992

Vad synd att inte världens alla fattiga länder genom tiderna insett att de kan konsumera sig till välstånd...
 
magnusito2014-10-23 15:31
Antal inlägg: 4874

Huvudet på spiken!
 
heppe632014-10-23 18:57
Antal inlägg: 43

Håller med
 
DB92014-10-23 19:30
Antal inlägg: 453

rhotothea
Men för att det skall funka måste det ju finnas ett momentum i ekonomin (byteshandel). Kallas tillgång och efterfrågan. I fattiga länder finns bara efterfrågan och då funkar det inte.
 
Bueno Vodka - Ej medlem längre2014-10-23 20:00
Antal inlägg: 79

kommunisterna har alltid varit duktiga på att ljuga
 
Rhotheta2014-10-23 20:21
Antal inlägg: 4992

Det var lite min poäng. Tillgångar att byta med. Det är det vi inte har längre.
 
DB92014-10-23 20:38
Antal inlägg: 453

Men vi har ju ett rejält överskott i bytesbalansen.
 
answen2014-10-23 20:47
Antal inlägg: 1

Jamen då kan ju Göran P ta med sig korna!
 
Rhotheta2014-10-23 21:50
Antal inlägg: 4992

Du har rätt i det db9

Men jag frågar som jag gjort i annan tråd. Var är pengarna? Något är lurt, men jag kan tyvärr inte härleda det.

Här är en intressant konversation som ställer en del frågor men inte landar i tydliga svar.

www.libertysilver.se...re ad/657/1
 
limpan__22014-10-23 22:55
Antal inlägg: 2847

En kort lektion i nationalräkenskaper kanske kan reda ut var en del pengar tar vägen.

Bytesbalansen (som i sin tur kan delas upp i bland annat handelsbalansen och tjänstebalansen, dvs handeln med varor och tjänster) ingår som en av posterna i betalningsbalansen. Betalningsbalansen skall definitionsmässigt summeras till noll och har vi en positiv bytesbalans kräver det att andra poster är negativa.

De andra posterna är kapitalbalansen (oftast försumbar) och den finansiella balansen samt en restpost. För en ekonomi med rörlig växelkurs gäller därför att ett överskott i bytesbalansen implicerar ett i princip lika stort underskott i den finansiella balansen. Innebörden av detta är att vi även exporterar kapital. Eller med andra ord, vi lånar ut pengar till andra länder som i sin tur köper våra varor. På lång sikt är det inte hållbart med dessa globala obalanser och brukar korrigeras genom att relativkostnader och växelkurser justeras.

Det är därför det inte finns något egenvärde i att just exportera. Det viktiga är att producera varor av ett högt värde, oavsett köpare.
 
DB92014-10-24 13:25
Antal inlägg: 453

Sveriges guldreserv ligger på minst 170 ton. Inte så dumt att ha i ladan.
 
Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?