Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade23
Mobilspel
Pågående20 893

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kartoffel2006-10-31 14:14
Antal inlägg: 456

Veggie_d

Förståsigpåare som hävdar att whiskey skall serveras si eller så har alla egentligen helt fel.
Vajre persons lukt och smaksinne är unikt och därför måste varje individ anpassa sin whiskey som är lämpligt för just denne.
En whiskey drickes bäst på det vis man själv föredrar och anpassar efter eget doft och smaksinne om det så är med Is, vatten eller helt utan tillsats.
Att jag just rekommenderar vattning av Aberlouren är för att den ligger närmare 60% i styrka och det bränner rätt bra i svalg och hals för de flesta.
 
Järnröret2006-10-31 14:59
Antal inlägg: 375

Lynchburg - en jäkla god whiskeydrink.
 
veggie_d2006-10-31 15:25
Antal inlägg: 1187

kartoffel

Nja, fel har vi ju inte.. de rent fysikaliska effekterna av att vattna whiskyn är precis de jag beskrev. Den smakar helt enkelt mer om man har lite rumstempererat vatten i den. Sen har du helt rätt i att om man inte VILL att whiskyn ska smaka mer, då ska man så klart inte vattna den. Och vill man inte den ska smaka ett skit, då ska man bedöva den med is. Men då kan man förstås lika gärna dricka isvatten från början.

För övrigt tänker jag besserwissra mig lite till och berätta att whisky stavas utan e, åtminstone om man pratar om Aberlour ;)
 
kartoffel2006-10-31 15:52
Antal inlägg: 456

Veggie

De rent fysikaliska effekterna är ju inte vad som är av vikt när det gäller njutning utan de individuella preferenserna, och vad det gäller stavning så heter det "så tänker jag vara en besserwisser lite till" och inte "besserwissra"..;-)
 
cptzoom2006-10-31 15:57
Antal inlägg: 912

Caol Ila är defenitivt värd pengarna.
 
cerebral2006-10-31 18:24
Antal inlägg: 132

Okej, den är nu inhandlad och jag kunde givetvis inte hålla mig utan valde att smaka den direkt. Vad jag kan säga är att jag nog ändå håller Lagavulin snäppet högre, men måste ändå säga att den är helt klart värd pengarna. Tyckte den var lite rivig vilket tog bort lite av smaken, men i mitt tycke blir det faktiskt betydligt godare genom att bara ta väldigt små sippar för att uppleva så mycket av smaken som möjligt. Antagligen blir det väl ungefär samma effekt att sippa som om man hade spätt ut den en aning med vatten, vilket jag kommer att testa.
 
västgöten - Ej medlem längre2006-10-31 18:36
Antal inlägg: 1135

undrar bara? vem av er är david batra och vem är johan glans?
 
kickilickan - Ej medlem längre2006-10-31 18:38
Antal inlägg: 290

hahaha,,,västgöten,,du e ju för goo!
 
kartoffel2006-11-01 09:50
Antal inlägg: 456

cerebral
Eftersom det verkar lite som du arbetar dig igenom Isla sortimentet just nu så undrar jag om du testat Ardbeg?
Om inte så är den definitivt värd att prova.:-)
 
veggie_d2006-11-01 11:51
Antal inlägg: 1187

hehe.. good point, kartoffel.

Förresten, när vi snackar Islay så har jag provat de här: Ardbeg, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig och Port Ellen. Just nu finns alla utom Bunnahabhain och Port Ellen hemma i skåpet.. och tyvärr lär ju den sistnämnda aldrig hamna där igen.
Ardbeg är grym! Men just nu är Bruichladdich nog ändå favoriten. Otroligt välkomponerad.. en ren njutning.. destillerad kärlek, ungefär =)
 
kartoffel2006-11-01 12:02
Antal inlägg: 456

Veggie (och alla andra intresserade)

Om vi ska personlig favvo från distriktet så får det bli
Bowmores 15 åriga Mariner. Om du inte testat den så är den väldigt mysig.
Ta med dig den nästa gång du ska besöka en havskust en kulen höstdag dag och njut.




 
veggie_d2006-11-01 12:16
Antal inlägg: 1187

Den har jag aldrig provat. Får bli nästa projekt..

En annan väldigt fin whisky är förresten Edradour (från Skottlands minsta destilleri). Den funkar alldeles förträffligt som avec, eller för sig själv förstås. Lite söt i smaken nästan, ganska kraftig sherryton. Riktigt god.
 
AnTeDe2006-11-01 19:10
Antal inlägg: 1

Både den 12-åriga och den 18-åriga är definitivt prisvärda om du frågar mig. Särskilt den 18-åriga är mycket whisky för pengarna!

En annan häftig Islay är Ardberg Very Young - prova den om ni får möjlighet! Sex år ung är den en explosion av rökighet! Däremot var jag lite besviken på Port Ellen (21-årig), kanske mest p.g.a. skyhöga förväntningar...
 
Grisebank2006-11-01 19:43
Antal inlägg: 85

Mitt favoritmärke är Highland Park

www.whiskyguiden.se/...-p ark.html

Sedan får man välja sort efter tycke och plånbok. Det sistnämnda är viktigt då det blir bättre och bättre.
 
leather-face - Ej medlem längre2006-11-02 13:24
Antal inlägg: 235

Spriten ska heta rom vara brun kubansk och ren,
 
monk - Administratör2006-11-02 13:29
Antal inlägg: 2370

veggie: du ska inte anordna en beta-whiskey-provning i malmö då :D
 
veggie_d2006-11-02 13:47
Antal inlägg: 1187

Kanske det kanske? Få se hur många som kan rulla ONYKTER efter det ;)
 
blygviol2006-11-02 15:12
Antal inlägg: 37

Tror jag gör ett besök hemma hos dig veggie_d:-). Vilket härligt förråd av Islay whisky. Bunnahabhain är väl den där nästan helt genomskinliga? Den var en trevlig överraskning när jag upptäckte den.
Strax efter min 50 årsdag var jag välförsedd med maltwhisky men tiden går tyvärr...
Är det någon som har smakat Tormore och uppskattar den? Enda gången jag druckit maltwisky utan att dricka upp. Faktiskt äcklig.
 
Bartendern - Ej medlem längre2006-11-02 15:24
Antal inlägg: 162

statesman de e grejer
 
blygviol2006-11-02 16:26
Antal inlägg: 37

Är det någon som har testat? "Islay Mist Deluxe är en blended whisky baserad på Laphroaig Single Malt vilket ger en lätt identifierbar rökighet och tydlig karaktär av tjära och torv. Genom att blanda Islaymalten med maltwhisky från Highland och Speyside samt grainwhisky av hög kvalitet så mjukas smaken upp samtidigt som den karaktäristiska rökigheten fortfarande finns kvar." Låter som en spännande whisky i budgetklassen.
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?