Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 539 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Framtung | 2008-09-18 15:06 | |
![]() | Ranktjuvar Det verkar som att det finns ett antal högrankade med många användarnamn (nick). Titta in på Betapet-toppen! Kolla de 100 första, speciellt de med konstiga för- och efternamn. (Många undantag finnes) En stor procent där har väldigt få matcher, typ 70-300, men ingen kan påstå att de är nybörjare. Jag kallar de ranktjuvar. På vägen upp i ranking har rankingen inte avspeglat deras kunskap. När man blir utmanad av en som exempelvis har 1700 i ranking och förlorar stort, blir av med 60-70 rankingpunkter är det inget roligt. Dum som jag kollar jag inte innan att han/hon bara har 16 matcher typ. Skittråkigt! Kan antalet nick begränsas på något sätt? Vad tycker ni? Eller, är det ok att göra som ranktjuvarna? | |
| ANDERStG | 2008-09-18 15:10 | |
![]() | Jag kallar dem samhällets fiender. I största allmänhet lär det ju vara en inflation i rating. Vet inte om den beror på nya konton eller på att ratingen inte följar någon konservationslag. Någon kunde kanske simulera lite på det där. | |
| Smussel | 2008-09-18 15:16 | |
![]() | räjting e som däjting, ju mer stålar i plånboken desto fler matcher eller vad jag nu menar... | |
| run-marie | 2008-09-18 15:27 | |
![]() | Jaa, Smussel det är inte lätt att veta vad du menar om du inte ens vet det själv :-) Vad har rankingen med tjock plånbok att göra t ex? Vad jag förstår så kan man ha många "nick" om man har hotmail, men hur många vet jag inte heller. Har man Telia kan man iaf inte ha så många vad jag vet. Vet nån annan? | |
| vindsus86 | 2008-09-18 15:29 | |
![]() | jag trodde det var med gmail man kunde ha många, inte hotmail. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-09-18 15:29 | |
![]() | Jag tycker absolut inte man ska begränsa antalet konton. Nya konton kan skapas av flera olika anledningar. Man kanske blivit avstängd, vill använda separat konto för en viss speltyp, en del kanske startade nytt i samband med övergången till SAOL13, osv. Det kan också vara så att många inte vill möta en spelare som har säg 3500-5000 i rating. Det är lika lätt att åstadkomma denna skevhet genom att spela orankat. Under det gångna året har jag spelat drygt 600 matcher som syns i min statistik, men flera tusen orankade. Det påverkar ju inte heller min rating. Teorestiskt sett skulle man kunna ha en spelnivå på 3000+ utan att ha spelat en enda match, och situationen blir lite speciell den dagen man ger sig in i rankat spel. Något slags förbud tror jag inte på. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-18 15:37 | |
![]() | Detta här med ranking ska man ta med en nypa salt. Det stämmer ändå inte. Spelar man slumpad kan man gå mycket back eller mycket upp i ranking bara på en match. Uppgjorda matcher kan spelas osv. Om rankingen ska fungera korrekt så borde endast standardbräde spelas och under observation av "domare" så uppgjorda matcher kan elimineras. Ja det jag vill säga är att: det är inget att gråta över. Om du själv vill bli en ranktjuv så kan du starta ett nytt konto och spela mot det och se till att du vinner stort mot dig själv och vips har du stigit i ranking. ;) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-09-18 15:43 | |
![]() | Har aldrig haft något annat konto än det här, men har en fundering på att skaffa ett konto till, att spela slumpmatcher med. Men allra helst skulle jag vilja se två olika rankingsystem, ett för standard- och specialbräde och ett för slumpat bräde. | |
| Palini | 2008-09-18 15:46 | |
![]() | Är man rädd om sin ranking, så får man nog kolla upp motståndarna noga innan man börjar spela... | |
| Jack Sparrow - Ej medlem längre | 2008-09-18 16:31 | |
![]() | bizzzy; "Om du själv vill bli en ranktjuv så kan du starta ett nytt konto och spela mot det och se till att du vinner stort mot dig själv och vips har du stigit i ranking. ;)" - ditt förslag är enligt Betas regler otillåtet. | |
| tagluff | 2008-09-18 16:35 | |
![]() | Håller med, har också tyckt det varit skumt att de med skyhög ranking har spelat "få matcher", de vill väl bara att det ska se snyggt ut antar jag. Tycker det är lite töntigt att göra så. Orka liksom | |
| tagluff | 2008-09-18 16:36 | |
![]() | Håller med framtung alltså | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-18 18:02 | |
![]() | Jack Sparrow, ok då var det inget bra förslag. Jag är däremot övertygad om att de flesta med skyhög ranking inte har rent mjöl i påsen.. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-09-18 18:11 | |
![]() | Då jag spelar i musen så finns det en del duktiga där faktiskt men ibland möter jag de med skyhög rank o jag vinner. Om de nu är så superduktiga så borde det inte vara så lätt o vinna över dem. Sen kan man få höjd rank om motspelaren kopplar ner. Typiskt då de märker att man har övertaget efter halva speltiden. | |
| amoma | 2008-09-18 18:39 | |
![]() | Mitt enda problem med dessa spelare är att man känner sig lite olustig och nästan löjlig och det är som inte nå kul. Spelade med ngn med väldigt mkt lägre rank och få spelade matcher som var superduktig att blocka och få ut ord av ingenting och det var så olustigt, kändes så att jag (till sist) förstod vad folk menar när de skriver att de tror de spelat mot fuskare. Talade om att jag tänkte dra mig ur spelet för det kändes olustigt (utan anvgivande av orsak) och fick då veta att personen spelat x-antal tusen matcher men för tillfället använde sig av en nick skapad "bara" för att använda med lågrankade kompisar och det är väl inget fel som jag ser det OM OM OM man då verkligen bara använder den till att spela med kompisar som vet och gillar läget, tycker jag. Heder till att jag fick en förklaring och att personen i fråga också var tydlig med att det inte var avsikten att få mig att känna mig obekväm, händer ju att man får ett "tyst idiot" om man chattar en fråga. | |
| amoma | 2008-09-18 18:40 | |
![]() | Förtydligande: Att jag inte angav orsak till att vilja dra mig ur betyder att jag INTE kom med ngn fuskanklagelse utan skre´v att det inte kändes ok. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-18 19:47 | |
![]() | Ett tips är att nya medlemmars nick ska vara grönfärgade tills de spelat säg 20 matcher. Då vet man att man spelar mot någon som är "grön" utan att behöva kolla upp deras profil innan man startar, och så kan man snabbare neka ratingtjuvar. | |
| noRnoS | 2008-09-18 19:54 | |
![]() | Oj Oj vilket jätteproblem, är Ni rätta att tappa lite poäng i rankingen. Ja då är ju dagen förstörd. Skärp Er tack! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-18 20:04 | |
![]() | ANDERStG: Egentligen är det inte så mycket att simulera, eftersom redan formeln för rating implicerar att det blir inflation även om nya konton inte skulle tillkomma. Nya konton ökar bara på inflationstakten. Anledningen till inflationen är förstås att man som mest kan vinna eller förlora 10% av sin rating. En dålig spelare förlorar därmed mindre och mindre vid upprepat spelande mot likvärdigt motstånd. I praktiken bromsas det hela förstås något av att motståndet inte är likvärdigt. | |
| Baffin_Bay | 2008-09-18 20:33 | |
![]() | Är det bara jag som spelar för att det är kul ? :P | |