Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 720

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vrooom2008-09-24 07:06
Antal inlägg: 87

Avdrag för avslutat men ej startat spel
Varför har man inte påpekat på startsidan att en spelare som väljer att lämna ett spel innan första ordets har lagts, får en saftig poängavdrag?
Föregående tråd i ämnet har stängts, med hänvisning från spelvärden att dessa uppgifter inte stämmer. Men det GÖR de. Jag fick nyss 95 p + och min motspelare, motsvarande poäng minus då han/hon lämnade spelet innan första ordet var lagd.

Vrooom2008-09-24 07:10

hmmm, ETT saftigt poängavdrag heter det ju :-)

Midna - Ej medlem längre2008-09-24 08:20
Antal inlägg: 18

Jag tror det är så att om man klickar på "Ge upp" så förlorar man verkligen spelet. Det är när man stänger ned spelet med kryssrutan uppe till höger som man "kommer undan" utan ratingavdrag.

Bitte - Administratör2008-09-24 08:22
Antal inlägg: 24214

Nix om man avslutar nu även innan första ordet är lagt så blir det avdrag,,d etta för att man inte ska *dra" om den andra får ett bra läge,, Jag anser att det är rätt att den regel tillkommit

Bitte

katalias - Ej medlem längre2008-09-24 10:31
Antal inlägg: 2032

Förra tråden som stängdes förklarar saken lite närmare. Spelvärden som du refererar till är antagligen admin Odin, och han skriver att om spelet INTE STARTAR kan man gå ur utan att förlora något. Om spelet däremot har startat och man vill avsluta direkt utan att ha lagt ord kan man alltså förlora rating.

Vrooom2008-09-24 19:40

Visst, jag tycker också att det är bra att man inte kan dra sig ur bara för att motspelaren får ett kanonläge, utan att förlora poäng. Men, min poäng är (öhhh ), att jag anser att man borde meddela denna förändring på förstasidan.

DennisPlz2008-09-24 19:42
Antal inlägg: 4031

"Fegspelarna får vad de förtjänar, äntligen" (stulet citat) :P

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-24 19:54
Antal inlägg: 2288

gäller ratingstraffet bara slumpbrädet eller även det "klassiska"?

Vrooom2008-09-24 20:00

Inte en susning, jag upptäckte det när jag spelade slumpad och motspelaren drog...

MLP2008-09-24 20:07
Antal inlägg: 14

För första gången avbröt jag innan spelet startats pga att jag först inte såg att slumpad låg som förstaval.Fick nästan 100 minus.Det är väl en bra regel, men man ska veta om den.

Vrooom2008-09-24 21:05

Precis! Lite ordning får det vara, även på den här planeten :-) Jag tycker överlag att man från Betapets sida tar lite väl mycket för givet, t ex att medlemmarna läser i Forumet vad som är på G, vilket t ex jag väldigt sällan gör...

Måns_E2008-09-24 21:34
Antal inlägg: 12038

Jo håller med, hände även mig. Det känns lite lumpet att införa det samtidigt som man ändrar om startordningen för spelen.

Jag brukar inte ge upp, men slumpat vill jag inte spela, och råkade av misstag starta ett slumpat spel, och fick sen -90 när jag stängde spelet utan att ha lagt något ord.

vintage2008-09-24 21:42
Antal inlägg: 120

min motspelare kopplade ner innan jag hunnit lägga startordet, och eftersom jag inte orkade vänta de fem minuter det tar innan spelet avbryts automatiskt, tryckte jag efter ett tag på "ge upp" vilket gav den andra segern och mig massa massa minus...

eftersom detta aldrig gett minus tidigare tycker jag det borde meddelats att dessa regler ändrats!

vintage2008-09-24 21:49
Antal inlägg: 120

håller med föregående inlägg om att när ordningen på spelen (slumpad, hets etc) ändrats, måste även detta informeras till spelarna.
och INTE i forumen då majoriteten av spelarna ej kollar här alls.

spelar alltid hets och har alltså valt spelet längst ner i rullisten varje gång automatiskt.
tog ett bra tag innan jag upptäckte ändringen, och har därför oförståendes och ofrivilligt spelat special-planen som nu ligger längst ner på listan.

har även efterlyst mer info om vad OGJL och grisen betyder, då jag är trött på att förklara dess innebörd för ett stort antal motspelare.

borde upprättas en informationstavla eller liknande!

Vrooom2008-09-24 23:17

Hmmm, ursäkta "vintage" men vad betyder OGJL och grisen??? På tal om att inte förstå vad något betyder :-)

Mysteriet - Ej medlem längre2008-09-25 12:09
Antal inlägg: 132

Jaha...137 i minus utan ett enda utlagt ord. Vad är logiken i det?
Enda anledningen är att ni har ändrat från standard till slumpat som förval när man startar spel.
Om man snabbar sig att dra sig ut ska man väl för FXN inte straffas för det?

Bitte - Administratör2008-09-25 13:01

Jo ,, för det har funnit en masa slumpspelare som valt att lämna då läget har varit ogynsammt,, jag TYCKER regeln är bra

Bitte

Mysteriet - Ej medlem längre2008-09-25 14:40
Antal inlägg: 132

Så alla ska straffas för att några få beter sig illa?
Löjligt naiv logik.

Bitte - Administratör2008-09-25 14:43

www.betapet.se/forum...ad id=13420

Läs mera här

Bitte

keyboard_000 - Ej medlem längre2008-09-25 14:52
Antal inlägg: 12

Känns som att många försöker efterlysa ett alternativ till att bli straffad med ratingförlust för att man av misstag startat ett spel på slumpat bräde istället för "klassiskt", en bestraffning som känns rätt oskälig för den som aldrig haft en tanke på att spela slumpat.

Det där med att lämna en klassisk spelplan innan spelet startas är inte alls jämfört med att lämna en slumpad dito; kanske de inbitna slumspelarna inte har koll på hur en klassisk spelplan ser ut eller hur spelidén på en sån funkar...

Jag tycker att den nu (åter)införda allmänna praxisen borde begränsas till att gälla enbart spel på slumpat spelbräde.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?