Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 522 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-02-22 18:06 | |
![]() | Nya paniktaktiken Om man går in i en match och går därifrån innan den börjat straffas man väl alltid? Men hur kommer det sig att de som går över med två minuters övertid i panik ändå kan gå plus? Det gynnar ju faktiskt en del av dem som medvetet drar på sig så mycket övertid för at motståndaren inte ska ha en chans att hinna i kapp. De som lägger sina drag efter 29 sekunder när de är i ledning. Och även om man själv har en och en halv minut kvar när de dragit på sig sin övertid får man inte ens chansen att hyfsa till sifforna. Var det så det var tänkt med panik? "Ta ledningen stort, se till att du når maximal övertid så matchen tar slut och du får pluspoäng"? | |
| rymdisk - Ej medlem längre | 2009-02-23 01:40 | |
![]() | Jag fattar inte hur du menar. Övertid ger minuspoäng och det enda sättet som den som drar över mycket kan få plus i rating är om den ledde enormt stort, eller hade mycket lägre rating än du. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-02-23 03:22 | |
![]() | Ja, rymddisk, men tycker du då det är okej att den som drar över maximalt ska få en massa pluspoäng för att den ser till att matchen avslutas i förtid? I slumpat spelbräde kan det räcka med ett bra första drag, eller ett bra drag över huvud taget för att skaffa sig en sådan pass stor ledning att det sedan lönar sig att "tänka" 29 sekunder per drag sedan för att sedan passa eller lägga något... Genom att använda 29 sekunder per drag är personen snart uppe i två minuters övertid. Och på det sättet ser personen till att matchen tar slut. Motståndaren, som då jagar, kan ha massor med tid kvar som inte kan användas. Och säg nu inte att "ja, men den kan ju också använda 29 sekunder/drag om den vill" för det är visserligen sant men som jagande har man ju ingen nytta av att använda 29 sekunder per drag när man ändå inte kan lägga något bättre än det man kom på efter några sekunder. Jag tycker att det är märkligt att den spelare som inte kan spela paniktempo och som får matchen avslutad över huvud taget kan få plus i ratingen. Känns lite som "Vi ska spela Monopol, men om jag i stället spelar Yatzy och får mer poäng i det än du i Monopol så vinner jag". För egen del tycker jag att den som drar över tiden med två minuter åtminstone som minst borde få -10 i rating..och det oavsett ledning eller "underläge som ändå gynnar dem". Om inte annat så skulle det kanske få dem att spela hets ett tag och först när de behärskar panik börja med det. | |
| Mimikryp | 2009-02-23 08:28 | |
![]() | Jag är ganska övertygad om att de inte gör så för att de inte behärskar panikspelet, utan just för att det är ett (elakt) sätt att få snabba ratingpoäng. | |
| ANDERStG | 2009-02-23 08:33 | |
![]() | Men det är väl ändå fixat så att det blir en förlust för dem i statistiken. Det viktigaste är som bekant att vinna. I IRL-spel däremot innebär maximalt tidsöverdrag att man förlorar med minst 150 poöng (eller kanske maxskillnaden som kan vara en annan i vissa turneringar). | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 09:18 | |
![]() | ""Tidsavdrag En spelare kan även få poängavdrag vid spelets slut om denne överskridit den tidsgräns som gäller för det aktuella spelet. Denna tidsgräns beror av om matchen spelas som Panik! (6 minuter totalt), Hets (12 minuter totalt), Stress (20 minuter totalt), Snabb (30 minuter totalt), Normal (60 minuter totalt) eller Obegränsad (ingen tidsbegränsning). För varje påbörjad minut över tidsgränsen bestraffas spelaren med 10 minuspoäng, utom vid tidsgränsen Panik! och Hets där spelaren får 10 minuspoäng för var 15:e påbörjad sekund. Ett spel avslutas automatiskt om någon av spelarnas tid dras över med fem minuter förutom vid tidsgränsen Panik! där spelet avslutas vid två minuters övertid."" Tycker nog att reglerna som finns är bra,, och gillar man dom inte ge f*n i att spela då Bitte | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-02-23 09:23 | |
![]() | Men Bitte, nu är det ju så att ingen klagar över själva tidsbegränsningen, utan snarare om hur folk utnyttjar systemet och är allmänt jävliga. Har inte sett att någon skrivit någon negativ kritik gentemot tidsbegränsningar hittils i tråden. Eller jag kanske ser fel ( är rätt trött )... För övrigt håller jag med dig Bitte, det är bra med tidsbegränsningar och folk ska inte klaga på de reglerna! :) Fin bild du har skaffat föressten, mycket trevlig! | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 09:29 | |
![]() | Har då *någon* bevis för dett så kallade fusk , eller kallas det bara strategi Bitte | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-02-23 09:32 | |
![]() | Ja, det är ju inte fusk... Men jag förstår om folk blir irriterade över att folk inte kan köra med ett juste spel. Folk är folk och de gör som dem vill, men hyfs är något vi alla borde träna mer på, inte bara strategier :) | |
| ANDERStG | 2009-02-23 09:53 | |
![]() | Tycker nog att IRL-reglerna är bättre och att man kan ge f*n i att schasa bort oliktänkare. Bitter | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 09:55 | |
![]() | Så moget ANDERStG,, så moget | |
| ANDERStG | 2009-02-23 09:58 | |
![]() | Jag avvek inte från diskussionen och var inte den första att svära. Varför får så många frågeställare tipset att "gilla läget eller stick och brinn"? | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 10:01 | |
![]() | Men man väljer ju vad man spelar och får ta reglerna efter det, eller hur,, sedan är vi här frivilligt och ja det är väl bara att gilla läget,, Sedan har vi alla olika stategier och tankar när vi spelar , och att utnyttja de möjligheter som finns kan INTE vara fusk Bitte | |
| ANDERStG | 2009-02-23 10:04 | |
![]() | Sant, ingen är mer road av de små nyanserna i reglerna än jag. Men samtidigt kan vi vara medvetna om att vi inte lever i den bästa av världar. Tittar vi bara över till grannarna på Scrabbleförbundet så har de regler som skulle uppfattas som mer rättvisa av de flesta. | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-02-23 10:39 | |
![]() | Jag tycker det är lite konstigt att en av de spelare som var mest kritisk mot sådana som inte accepterade panik har svängt så mycket nu! *s* | |
| mrperfect | 2009-02-23 10:46 | |
![]() | Det finns regler at hålla sig till, och det går ju inte at tbryta emot dem. är man taktisk på detta viset så är det inget fel med det. På samma sätt som man i ett normalspel kan ta ledningen och sedan blockera alla möjligheter att lägga ord så att spelet slutar med 3 st pass per skalle. För övrigt så är jag usel på snaba spel och spelar bara de långsammare spelen, förvisso har jag vunnit panikspel några gånger men då har jag haft tur med bokstäver, läge samt att motståndaren gjort bort sig, dvs läggger så att jag fått bra läge. | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 10:46 | |
![]() | Jag har ALDIG varit kritisk till panik, däremot var jag kritisk till att det från början var 5 minuters övertid Bitte | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-02-23 10:54 | |
![]() | mrs perfect, det finns ju det men för det kan man ju vara kritisk mot dem? Och Bitte, jo men då skrev du att du tyckte panik skulle vara just för de som ville spela panik och att de andra skulle spela hets. | |
| Bitte - Administratör | 2009-02-23 10:57 | |
![]() | Men sluta gnälla på mig ,, | |
| Pst19 - Ej medlem längre | 2009-02-23 14:31 | |
![]() | Jag skrev inget namn, men du svarade och du konstaterade jag vad du skrivit tidigare. Är det att gnälla? Påminner dig i så fall om hur du själv bemött en person i just den här tråden..2009-02-23 09:55 Ska det tolkas som en KOMPLIMANG snare än kritik kanske? ;-) | |