Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 20 608 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
blander | 2012-12-30 00:25 | |
![]() | Knapp för att kolla/beräkna ordet Hej! Har just spelat ett varv med farsan i mobilappen (på Android), och vi tycker båda att det skall finnas en knapp till höger om "Byt" när man spelar, som gör följande: - Kontrollerar om ordet man har lagt ut bokstäver för på planen är giltigt. - Beräkningar poängen man skulle få om man lade det aktuella ordet man lagt ut brickor för. Kort och gott, samma som knappen "Lägg" gör, fast utan att lägga ordet. Mer en hjälp för att kunna veta vad det blir för poäng samt om det är giltigt eller ej. OBS: Denna knapp skall fungera även då det inte är ens egen tur att lägga, så att man kan sitta och spåna och fila på ord medan man väntar den andre. Håller ni inte med? :) | |
blander | 2012-12-30 00:27 | |
![]() | Förslag på knappens namn: - "Koll" - "Kolla" - "Ord" Viktigt att hålla det kort så att den får plats på så små/smala skärmar som möjligt. | |
blander | 2012-12-30 00:29 | |
![]() | Jag tror att den här funktionaliteten är väldigt enkel för utvecklarna av appen att lägga till, eftersom all funktionalitet (kontrollera samt beräkna ord) redan finns i programmet, de kan lätt återanvända den koden/funktionerna. Så höj er röst om ni tycker att det är en bra idé, kanske får vi se det snart :) | |
latherese | 2012-12-30 00:56 | |
![]() | Jag tycker spelet mister sin charm om en sådan funktion skulle finnas. Då handlar det bara om att chansa sig fram och inte använda sig av sin ordkunskap! | |
golden | 2012-12-30 01:05 | |
![]() | ja helvete va tråkigt det skulle bli, typ som att se på film | |
blander | 2012-12-30 01:05 | |
![]() | Charmen får inte tappas, det är viktigt. Jag håller dock inte riktigt med i övrigt, måste därför kommentera. Fråga: Kommer du på färre ord bara för att du kan kontrollera om spelet godtar dem eller inte? Fråga: Skulle du sitta och bara testa dig fram till ord om den här funktionen fanns? Ditt svar på båda frågorna är sannolikt nej, och till det vill jag lägga att om någon skulle få för sig att "testa sig fram" så är det ju bara de som tappar på det. Jag tror inte att någon seriös spelare gör det, vore ju helt meningslöst. Oavsett *när* man kommer på ett ord så kommer ju spelet säga ja/nej, så då kan det väl vara praktiskt om man kan få det beskedet lite tidigare än när det är ens tur. Jag har ofta kommit på vad jag vill lägga innan det är min tur, och att då kunna veta om det jag vill lägga är okej enligt spelet eller ej gör att jag kan tänka om ifall det inte är okej. Sparar egentligen bara tid, och jag menar inte att vi skall ha bråttom eller något, tycker bara det vore praktiskt. Räkna poäng är ju något man kan göra själv/manuellt, så som en kompromiss kan jag tänka mig att dumpa den funktionen :P | |
blander | 2012-12-30 01:06 | |
![]() | golden; Man måste ju fortfarande komma på orden helt själv, det är ingen skillnad på hur du spelar nu. Det blir inte enklare eller "fuskigt" på något sätt. | |
golden | 2012-12-30 01:18 | |
![]() | inte särskilt fuskigt, det begriper jag. men det låter ganska tråkigt i jämförelse med hur det ser ut nu | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-30 01:28 | |
![]() | Om det inte införes även via dator, kommer de Panik!-spelare som använder den här presumtiva funktionen i mobilen ha en oerhörd fördel i att kunna jämföra och värdera lägen utan att behöva ödsla tid på att tänka själva. Dels blir det i mitt tycke märkligt, men framför allt tappar man den delen av spelet, vilket jag personligen tycker är synd. | |
strömavbrott | 2012-12-30 01:29 | |
![]() | Bra förslag, Blender! Jag försöker räkna i huvudet, men det tar sån tid med det huvud jag har. | |
blander | 2012-12-30 01:54 | |
![]() | golden; Tråkigt på vilket sätt? Du får gärna utveckla :) IShotQ-tile; Var nånstans spelar man Panik!? Jag har inte sett något sådant i Betapet-appen på Android, är det möjligtvis en grej som bara finns när man spelar på/via datorn? Om så är fallet är det inget problem (om mitt förslag skulle införas i mobilappen) eftersom dator- och mobilanvändare inte kan spela mot varandra (funkar bara dator<->dator och mobil<->mobil). Om jag förstår "Panik!" rätt så håller jag med dig, den föreslagna funktionen skall inte finnas i det spelläget eftersom det såklart förtar hela syftet med tidsbegränsningen. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-30 02:28 | |
![]() | Ah, just det, det finns ju ingen sådan typ av tidsinställning för mobilspelandet i nuläget. Nåväl, på något sätt tycker jag det förtar en del av charmen med spelupplevelsen att få så mycket serverat. Snart därefter kommer förfrågan om en knapp som visar bästa möjliga drag/dragsekvens i slutspelet. ;-) | |
Mindymoo | 2012-12-30 02:38 | |
![]() | Men om man inte vet om ordet är giltigt så kan man ju slå upp det i SAOL i förväg? Eller vänta till ens tur och testa, och då märker man ju. Och poängen är ju bara att testräkna själv, det gör jag hela tiden när jag väljer vad som ska läggas var. | |
blander | 2012-12-31 21:34 | |
![]() | Jag fattar ärligt talat inte varför folk är så skeptiska. Tänker väl mest på det IShotQ-tile skriver, det låter liksom som att det här förslaget (om vi snackar om möjligheten att kontrollera om det ord man sitter och väntar på att lägga kommer att godkännad) på något vis förändrar eller förenklar ens egen möjlighet att lyckas i spelet. Typ som att man kan komma på flera ord eller något med det. Jag hävdar att den enda en sådan funktion påverkar är *när* under spelet man får veta att det ord man bestämt sig för är korrekt eller ej. Man måste fortfarande komma på alla ord helt själv, det är ingen skillnad på den fronten. Det är ingen ordbok vi snackar om, utan det handlar bara om att tidpunkten för när man klickar på en knapp och kanske får meddelandet "nepp, ej godkänt ord" i nyllet flyttas från då man klickar på "Lägg" till då man sitter och väntar på att kunna klicka på "Lägg". Men men, intresset är svalt och uppenbarligen är det inget att orda så mycket mer om. Jag har iaf försökt! En räknefunktion håller jag däremot med om kan förta en del charm, så det kan vi skippa. Tack för era åsikter. | |
Jonisen | 2013-01-03 12:13 | |
![]() | För mig som är van scrabblespelare och även spelar mycket manuellt på klassiskt brädspel(där alla ord behöver räknas ut för hand) tar det inte så väldans lång tid att räkna ut poängen för ett ord, där måste man dessutom själva slå upp alla tveksamma ord. Varför inte bara räkna själv, anteckna på papperslapp, ord man är osäker på går att slå upp i SAOL som dessutom finns som app. Jag håller med om att det skulle spara tid men mer funktion än så fyller den faktiskt inte. Känns mest som en funktion för att folk börjar bli alldelles för lata. Iochförsig är det nog en förhållandevis enkel funktion att fixa och jag skulle inte ha något emot att den fanns. Jag håller inte med om att den skapar någon slags orättvisa eller att det skulle vara fusk. Jag tror inte det är så jättehög prioritet då funktionen redan finns manuellt att räkna själv och slå upp i ordlistan, påsåvis tillför den egentligen ingenting förutom att just sprara tid och eftersom man har 72 timmar på sig per drag kan man väl knappast ha så bråttom att an inte kan ägna ca 10-15 sek till att räkna ut poängen för ett ord och nån minut för att slå upp det? | |
Mione | 2013-01-03 13:01 | |
![]() | Nej, det skulle ta bort en del av charmen i spelet! | |
blander | 2013-01-05 03:22 | |
![]() | Jonisen: Hela din post verkar handla om det där mes att räkna ut ett orsförslags poäng. Den biten har jag redan lagt ner tanken på helt. Det är också den enda bit jag kan se den här xharmen som folk pratar om i. Det jag anser var mer viktigt är att kunna få kolla om ordet man tänkt lägga är godkänt eller ej. Men det är också nedlagt. Jag får göra ett eget *pet istället om jag vill ha det. | |
blander | 2013-01-05 03:22 | |
![]() | Skriver på mobben, kan inte stava då :P | |
slånbär | 2013-01-05 23:21 | |
![]() | Men det är ju bara att lägga ordet så ser man ju om det är ok. på nätet har man ju tre chanser på sig men på appen så kan man ju prova hur många gånger som helst. | |
stikkan 51 | 2013-01-25 19:40 | |
![]() | Wordfeud har fixat till poängberäkning direkt på spelplanen, fungerar hur bra som helst!!!! | |