Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 676 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sibbe B | 2008-05-12 18:42 | |
![]() | Seems to be a real nasty one. This is a real good programme against Smitfraud, Virtumonde and various trojans and viruses called VundoFix: www.atribune.org/con...vi ew/24/2/ * Double-click *VundoFix.exe* to run it. * Put a check next to *Run VundoFix as a task.* * You will receive a message saying vundofix will close and re-open in a minute or less. Click *OK* * When VundoFix re-opens, click the *Scan for Vundo* button. * Once it's done scanning, click the *Remove Vundo* button. * You will receive a prompt asking if you want to remove the files, click *YES* * Once you click yes, your desktop will go blank as it starts removing Vundo. * When completed, it will prompt that it will shutdown your computer, click *OK*. * Turn your computer back on. | |
| Sibbe B | 2008-05-12 18:44 | |
![]() | Jag fick det i ett mail av Sandra från Team Spybot efter att jag kontaktat dom angående Smitfraud som jag drog på mig. Väldigt lättanvänt och väldigt effektivt. Har du fått Vundo.B hänvisar jag till www.hijackthis-forum...hp ?t=12222 | |
| Pococurante | 2008-05-12 19:11 | |
![]() | Sibbe - Verkar inte vara Vundo, men tack för tipset! | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-12 19:45 | |
![]() | Poco, nod brukar kunna plocka bort det mesta. Om det visar sig att viruset absolut inte går att få bort finns det dock andra lösningar. Att boota från en cd och föra över all viktig information till en flyttbar hårddisk (usb oftast) och sen helt enkelt installera om windows. Då blir man garanterat av med allt skräp, det är naturligtvis ett lite större projekt, men har många fördelar eftersom det ger möjlighet att bli av med allt annat bagage som windows har en tendens att samla på sig. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-12 19:47 | |
![]() | Det finns så kallade live-cd´s att boota ifrån, skulle alternativet visa siga vara intressant kan vi säkert få mängder av förslag på vilka som bör användas. Kan vara klokt att boota från en linuxcd förutsatt att man väljer en version som har stöd för NTFS (windows filsystem) | |
| Nemi | 2008-05-12 20:39 | |
![]() | Sotfinger: han visar bara exempel på hur det kan se ut. Det är olika på olika datorer. Det som är bra att göra är att ha koll på vad för processer som körs (något som ser udda ut? googla på den processen för att få information om det är något vanligt eller dåligt) samt bra att ha fungerande brandvägg samt antivirus. Kör gärna exempelvis ad-aware och spybot ( www.download.com/Ant...l- Spyware/ )som ett komplement till antiviruset för att vara på säkra sidan. | |
| Sotfinger | 2008-05-12 20:47 | |
![]() | Nemi: OK, skönt att höra! | |
| Nemi | 2008-05-12 21:04 | |
![]() | Sotfinger: Jag upptcäkte just att www.surfalugnt.se var en bra och pedagogisk sida där det står massor om hur man ska göra för att undvika tat få in ondskefulla oinbjudna saker i datorn. bl a står det vettigt på sidan om vad man ska göra om man misstänker att man fått virus/trojan www.surfalugnt.se/p1...58 _swe.php | |
| Nasty Nimrod | 2008-05-13 11:24 | |
![]() | Kan du säga vilket virus det är fråga om i det här fallet? | |
| Råum | 2008-05-13 11:47 | |
![]() | Hejsan på er alla!! Jag fick virus på min dator o fick tipset Avast det passade mig utmärkt e inte jätte kunnig på datorer men detta program söker igenon men jämna mellanrum o finns det virus så säger den till på en gång!! //Anna | |
| TarrasFolke - Ej medlem längre | 2008-05-13 11:56 | |
![]() | Kolla upp vad det är för virus på Fsecure, det finska företaget som hjälper dig gratis. I värsta fall får du formatera om hårddisken | |
| Bergarn1 | 2008-05-13 12:07 | |
![]() | Om du har norton eller nått annant rat-antivirus så kan du testa att bara ta bort det. Ibland får norton för sig att ta 100% processer konstant, lite smått störigt. annars kan du tanka ner "hijackthis" och posta en logg i nått dataforum, typ pchemma. så kan dom säkert hjälpa dig, eller så kan du analysera filerna själv. (den kollar vilka processer som körs. Annars kan du testa att göra en free onlinescan, de brukar hitta rätt mkt. Typ panda AVG-antispyware är ett freeware som funkar rätt bra, man brukar hitta vad viruset/trojanen heter iallafall, så kan man jobba utifrån det. I allmänhet är det smartast att köra så många scaner som möjligt i felsäkert läge och med avstängd systemåterställning, för att slippa att det kommer tillbaka. | |
| Pococurante | 2008-05-13 20:36 | |
![]() | I nuläget är det såhär: Titt som tätt kommer det upp små felrutor att at-programmet funnit skadlig kod i Trojan32.blablabla.blabla ungefär. Jag har gjort ett antal genomsökningar av datorn då den hittat några infekterade filer varje gång som placerats i karantän och sedan tagits bort. Själva viruset verkar dock inte ha försvunnit. En kompis tipsade om att göra en systemåtersällning, det hade funkat för honom då han råkat ut för ungefär samma sak. Det funkade dock inte för fem öre. Är det i det här läget smart att använda programmet du tipsade om, ordvältaren? Eller är det någon annan som direkt kan komma med förslag? Som sagt, programmet hittar de infekterade filerna, men det som orsakar det verkar finnas kvar på datorn. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2008-05-13 20:46 | |
![]() | Kolla trend.com onlinescanning - de är bra på att hitta och ta bort direkt. Gratis. | |
| Pococurante | 2008-05-13 20:46 | |
![]() | Tack för tipset Gunilla! | |
| Pococurante | 2008-05-13 21:53 | |
![]() | Jag provade det du sa Gunilla, men efter ca 40 minuters arbete kom ett felmeddelande om Firefox upp. Har inte det exakta, men det stängdes i alla fall bara ner :S | |
| Nemi | 2008-05-13 22:01 | |
![]() | Ajaj,illa. Kollat i registret Pococurante? www.jonasweb.nu/sido...ro jan.html Finns info om hur du gör för att hitta dit. Men var försiktig, du får itne ta bort något som ska vara där. Vad heter viruset/trojanen? Det borde stå i någon loggfil i antivirusprogrammet. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2008-05-13 22:15 | |
![]() | Jag har skickat ett mail till dig Poco | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-13 22:21 | |
![]() | Börja med att stänga av alla processer (CTRL+SHIFT+ESC) som du lyckas stänga av innan du startar med MS VirusRöj 2008. Är viruset aktivt medan du kör antivirusprogrammet så är det inte så säkert att antivirusprogrammet hjälper så mycket. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-13 22:32 | |
![]() | Poco, börja med att avinstallera det antivirus du har, det gör uppenbarligen ingen nytta. Installera sedan ett annat (jag rekommenderar nod32 eller kasperskys trialversioner). Om det visar sig att även dessa är oförmögna att rensa bort viruset återstår två möjligheter, antingen att boota från en cd och ifrån det operativsystemet köra ett antivirusprogram eller rensa bort viruset manuellt, eller så gör du backupkopior på allt du vill spara, flyttar det till en flyttbar disk och rensar sen helt genom att antingen göra en systemåterställning, eller installera windows manuellt. Så många andra valmöjligheter finns egentligen inte. | |