Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 886 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tommy 1979 | 2008-08-07 23:06 | |
![]() | Jag har ett förslag som jag nämnde tidigare, men som inte fick någon ordentlig respons. Iofs så har det inte direkt med nya spelbräden att göra, men ändå. Min tanke är att införa ett bonussystem där man får extra poäng ju mer tid man har kvar i förhållande till motspelaren. T ex en sekund = ett poäng. Om man gjort av med en minuts mindre speltid än motståndaren får man således 60 bonuspoäng. Detta skulle främst införas på hets och naturligtvis vara helt frivilligt. Vad tycker ni? | |
| emmylicious | 2008-08-07 23:12 | |
![]() | Så här lyder alltså förslaget (nr 8?) img523.imageshack.us...la gry9.jpg Bild 1: En slumpad spelplan Bild 2: Person 1 har lagt ANN och person 2 tänker lägga på ett O, fast på motsatt sida, så det blir ANNO. Bild 3: Person 2 skulle också kunna lägga ANNO/OST, vi säger att denne gör det också. Bild 4: Person 1 lägger sedan HO, så att ordet blir HOT. Vet inte hur det ska fungera på Standard eller Special, men det fungerar åtminstone på slumpat! :) | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-08 00:12 | |
![]() | Tommy 1979: helt förkastligt att premiera snabbt slarvspel, i alla fall på den nivå du föreslår :) | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-08 00:15 | |
![]() | Tre något nyare gamla trådar (även de nylåsta så att ingen ska bli sugen att bumpa dem): www.betapet.se/forum...re adid=409 www.betapet.se/forum...re adid=673 www.betapet.se/forum...re adid=956 | |
| monk - Administratör | 2008-08-08 08:28 | |
![]() | Kanske slumpbräde men att bonusrutorna flyttar på sig under spelets gång? :) | |
| ANDERStG | 2008-08-08 08:46 | |
![]() | Eller så byter vi helt enkelt ut brädet mot något slags lotterihjul med blinkande symboler. Kanske man kan köpa rättigheter till Pokemon för att locka de allra minsta. | |
| ricccardo | 2008-08-08 09:01 | |
![]() | Nu väntar jag bara på att förslag nummer 6 blir infört. Det tilltalar verkligen mej som helst kör slumpat bräde och därför åker hiss upp och (mest) ner i ratingen ....... | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-08 09:09 | |
![]() | Ett alternativ kunde ju vara att vissa bokstäver redan låg ute på spelplanen, kanske med samma placering och istället för bonusrutorna på den normala spelplanen. Vilka bokstäver som låg ute skulle variera, men inte placeringen, och de kunde ha en annan färg för enkelhetens skull, vi säger att de är röda i exemplet. Om man korsar den röda bokstavsrutan får man en extra bonus, t ex 20 poäng förutom poängen man får för ordet, istället har man inga 2X och 3X-bonusrutor i det spelet. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-08-08 09:58 | |
![]() | Vi har testat alternativ med 8 brickor i brickstället, att ta med några extra blanka och bokstavsbrickor och spela på en Alfapet-plan (som är större än scrabbleplanen). Min erfarenhet är att det kan bli ett väldigt ojämnt spel om den ena får samtliga blanka ;-) Då körde vi fortfarande med regeln att la man sju av sina åtta brickor på planen så räknas det som en rullning, så visst blev det mer rullningsvänligt. En sak vi då och då gör är att spela simultant, ha två spelplaner samtidigt mot en och samma motståndare, i övrigt går spelet till som vanligt, man lägger växelvis ord på de olika spelplanerna när det är ens tur att lägga. Kanske inte så nyskapande, men en internet-variant kunde funka, man får verkligen tänka till lite extra då man har två brickställ och spelplaner att manövrera samtidigt ;-) Men titta mest på mitt första förslag här ovan, det med att några bokstäver ligger ute på planen, om det funkar i praktiken skulle vi ha hittat ett nytt alternativ som har mer med teknik än med slump att göra, det är lite det jag vill komma åt att behålla momentet där man får tänka till en extra gång i detta spel :D | |
| emmylicious | 2008-08-08 10:51 | |
![]() | Sen även förslaget som var upp nån gång tidigare (dock inte här) .. att motspelaren ska godkänna orden .. fast å andra sidan, då kan man ju neka någon ord hela tiden .. hmm, då kan man iofs neka orden tillbaka och man strävar ju efter att få lägga godkända ord för att gå vidare i spelet så det borde ju funka. | |
| Family | 2008-08-08 12:29 | |
![]() | Förslaget från Candid om att ha fasta bokstäver på planen känns intressant - det är just saker som får spelet att bli lite annorlunda som är kul ( enligt mig själv då ! ) | |
| ooord | 2008-08-08 13:07 | |
![]() | Hittade ett av mina gamla förslag. Att startrutan också kunde slumpas ut på brädet, skulle kunna ge intressant ordgeometri. Tänk att få inleda upplägget i ett hörn. | |
| sanlin | 2008-08-08 13:19 | |
![]() | Känner mig nöjd med de som finns idag :-)..... men låter iofs spännande och få prova nåt nytt. Men de som finns idag skulle alltså vara kvar också då eller??? | |
| monk - Administratör | 2008-08-08 14:16 | |
![]() | emmy: fast matcher som spelas där man kan utmana orden skulle inte påverka ratingen. | |
| emmylicious | 2008-08-08 14:35 | |
![]() | Jag gillar ooords förslag! Att startrutan slumpas ut också! | |
| gubbi | 2008-08-08 14:36 | |
![]() | Varför skulle inte matcher där man kan utmana orden påverka ratingen? | |
| monk - Administratör | 2008-08-08 14:45 | |
![]() | att startrutan slumpas lät kul :) gubbi: eftersom det är så enkelt att fuska genom att spela mot sig själv och godkänna 15-bokstäversord som inte finns :-) Ev. skulle man kunna ha separat rating för det spelläget. | |
| gubbi | 2008-08-08 15:02 | |
![]() | Men spela mot sig själv? Att spela mot sig själv påverkar väl inte rating nu heller? Eller menar du att rigga ett konto och spela mot det? :) Ja, en separat rating för utmaningsläget vore strålande. Och jag gillar också idén med slumpad startruta! :) | |
| gubbi | 2008-08-08 15:03 | |
![]() | Man kan också tänka sig en spelplan där en del rutor helt sonika tagits bort. Så det finns "döda öar" på spelplanen som man måste spela sig runt. | |
| Aleu | 2008-08-08 15:07 | |
![]() | E solus förslag låter kanon :D !!! Bonus för tid kvar hade väl funkat om man kombinerar det med E Solus förslag, eller? | |