Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 557 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pastor Green - Ej medlem längre | 2006-04-02 01:50 | |
![]() | Tilläggas kan att både Cifpris och Fobpris är lättfunna rullningar. För övrigt har jag inte sett någon lägga nehej här. | |
| jssfrk | 2006-04-02 02:19 | |
![]() | Jaha, FOB trodde jag var en person som var rädd för saker. Där ser man. | |
| Mercedes | 2006-06-03 18:22 | |
![]() | Såg att nån rullat med ordet krassla. Blev nyfiken på vad ordet betyder och slog upp i min splitternya SAOL. Men ordet fanns inte där. Undrar fortfarande vad det betyder. | |
| anlag | 2006-06-03 22:03 | |
![]() | Tog inte särskilt lång stund från det jag började spela BETAPET lite halvofta innan jag såg till att skaffa SAOL till datorn, även om man tycker man har bra ordförråd i grunden så finns det en hel del underliga ord man inte vet vad de betyder... För att svara på sista frågan: krassla v. -de <prov.> vara krasslig, hanka; krassla sig fram | |
| Pekkis | 2006-06-05 11:36 | |
![]() | CERT då, vad betyder/är det? | |
| bernst | 2006-06-05 13:41 | |
![]() | cert är en fartygstyp | |
| Eisenherz | 2006-06-26 00:20 | |
![]() | Dessa orden då?? HARMA KNICK NEVÖ ASKE JAN JUTE OXER STOD UKAS AZER SIRA AG LUBBA BALE VIV VÅL STÄM UTÖ TAS STÄ HIN ROR KAN FJÄR OKA DELO FLO TRY KOR | |
| Nemesis_87 | 2006-06-26 02:20 | |
![]() | herregud, hälften av de orden e ju självklara | |
| david_i | 2006-06-26 11:19 | |
![]() | Vilka menar du är självklara? | |
| Pastor Ekman - Ej medlem längre | 2006-06-26 14:08 | |
![]() | Man kan ju ställa sig en stilla fråga om någon inbillar sig att det finns en allstädesvarande ordjour här på betapet. Jag förslår att personen ifråga inhandlar ett uppslagsverk eller ordbok, men dagens ungdomar är likt sparvungar en samling pipande och oskuldsfullt krävande fjäderfän med ännu oseende ögon. | |
| Eisenherz | 2006-06-26 17:14 | |
![]() | Mitt inlägg var snarare en liten pik till betapet som slaviskt använder sig av en föråldrad ordbok. En massa "sjuka" ord som ingen känner till är möjliga att lägga, men inte mer normala ord som REMIX, SEXIST och FRAKTAL........... | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2006-06-26 17:23 | |
![]() | vad ska dom använda då?? Om dom nu inte skulle använda SAOL i den version som finns tillgänglig för dom? Och vilka ord ska ratas tycker du? Tar som exempel min far som är en bit över 80 år och använder ordet EHO ibland, ska det ordet bort? Vart ska man dra gränsen? | |
| Eisenherz | 2006-06-26 17:39 | |
![]() | Man kan i alla fall se till att komplettera med sådana ord som de jag nämnde. Helt otroligt att man kan lägga "JAN" men inte "SEXIST"! | |
| Vindrosen | 2006-06-26 18:38 | |
![]() | Vänd dig till Svenska Akademien och klaga! Kanske borde dom jobba snabbare och hänga med i svängarna för vårt språk förändras hela tiden... En ny upplaga av SAOL varje år vore kanske idealet? | |
| noRnoS | 2006-06-26 19:28 | |
![]() | Svenska Akademin har en databas med "samtliga" ord som funnits med i tidigare utgåvor av SAOL. Egentligen tycker jag att en sådan "total" databas borde användas i Betapet (korsordsnördar skulle gilla detta :-) ), men kan förstå de praktiska problemen det skulle medföra i så fall. Det skulle saknas ordlistor där ordens riktighet kan kontrolleras eftersom flera ord försvinner i varje upplaga. Så sista upplagan av SAOL är ett bra beslut. Om Ni är missnöjda med att ord saknas så går det alltid att rapportera in ord till de som jobbar med ordboken. | |
| Radagast | 2006-06-26 20:23 | |
![]() | EHO försvinner i SAOL13. REMIX och SEXIST kommer in, men inte FRAKTAL. Om man inte har SAOL så kan man ändå ta reda på vad de flesta konstiga ord genom att gå in på en väldigt fiffig websida som kanske en och annan här har hört talas om: www.google.com | |
| Måns_E | 2006-06-26 21:38 | |
![]() | Även www.saob.se är inte så dum om man vill slå upp vad olika ord betyder. Att göra en helt egen ordlista för scrabble är naturligtvis möjligt, men skulle innebära väldigt mycket arbete, att sedan även uppdatera denna ordlista skulle även det kräva en stor arbetsinsats, jag tror inte att så många är roade att påta sig denna uppgift helt gratis. SAOL som rättesnöre fungerar rätt så bra, även om också jag saknar ord som LÄNKARM, ARMLÄNK och STYRLED mm | |
| TLX | 2006-06-28 12:03 | |
![]() | Någon som kan svara på vad ZONAL är för något. Har lagt det själv vid några tillfällen men har inte en blekaste aning om vad det betyder.... | |
| gubbi | 2006-06-28 12:25 | |
![]() | Det är helt enkelt något som är begränsat till en viss zon/visst område, exempelvis en zonal jordmån eller zonal vind. | |
| Gharmon | 2006-06-28 12:25 | |
![]() | Är någonting förlagt inom en zon, så är det zonalt. Ett zonalt förbud kan exempelvis vara att det är förbjudet att parkera inom en viss zon. | |