Spelrum
Giraffen50
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-05-12 11:05
Antal inlägg: 2032

jag har också varit med om 4 drag utan vokaler, ett par gånger dessutom. Har förlorat många matcher pga vokalbrist 2-3 första omgångarna.

kajix2009-05-12 12:32
Antal inlägg: 7767

Hur beräknar man hur perfekt en slumgenerator är? Och vilket "värde" får betapets slumpgenerator i det testet? Och går det att ovetandes om vilken slump som används se bristerna i generatorn genom att titta på dragstatistiken?

vulcan2009-05-12 15:38
Antal inlägg: 7666

Witch_ - en gång på en tävling började jag med att plocka upp alla 3 M:en ur påsen. Det har naturligtvis aldrig hänt på Betapet, varav jag drar slutsatsen att det måste vara något fel på antingen slumpgeneratorn i mina fingerleder eller också på verkligheten i största allmänhet :-)

krutmarie2009-05-12 15:45
Antal inlägg: 1696

Hihi Vulcan, vad ropade/skrev du då? MaMMa, eller fick du inga a:n? :)

vulcan2009-05-12 15:46

Sen jag började lira poker har jag fått ännu en insikt i hur den mänskliga hjärnan hanterar slumpvariationer, även min egen. Eftersom poker är ett spel där slumpen spelar större roll än i Scrabble så blir också variationerna mellan bra och dåliga perioder (s.k swings) också både större och kraftigare. De flesta pokerspelare har påfallande svårt att försona sig med det, både intellektuellt och känslomässigt. Gäller även mig kanske är bäst att tillägga. Som ett brev på posten kommer naturligtvis spekulationer om att nätpokersidorna är manipulerade på olika vis (ofta mycket oklart varför och på vilka nivåer) - s.k. rigg. Det finns teorier om allt från att man riggar för att gynna nya insättare, bestraffa folk som tagit ut pengar, ger usla spelare som spelar usla händer en extra fördel så att de fortsätter att vräka in pengar genom att ändå vinna lite händer ibland etc etc. Trots att massor av spelare har mängder av statistik på 100 000-tals eller mer spelade händer har ingen hittills lagt fram något statistiskt underbyggt bevis på att det verkligen finns skevheter i kortfördelningen. Det är bara resonemang utifrån enskilda händelser - något som naturligtvis inte bevisar någonting alls.

Jag älskar f.ö. den mer sansade svenska pokervärldens benämning på konspirationsteoretikerna : "riggtomtar"

Radagast2009-05-12 17:16
Antal inlägg: 782

"Hur beräknar man hur perfekt en slumgenerator är? Och vilket "värde" får betapets slumpgenerator i det testet?"

Det finns matematiska test man kan göra av en generator: Man genererar MÅNGA tal och verifierar att de uppfyller egenskaper som en äkta slumpkälla ska ha.

I bridge började man för något tiotal år sedan använda datorblandade givar, och då klagade en del på att blandningsprogrammen var buggiga eftersom givarna inte såg ut som man väntade sig. Efter jämförelser med handblandade givar kom man fram till att det fanns en skillnad - de handblandade givarna var för dåligt blandade, så det dök upp mönster som inte borde finnas där.

Jag tror att Betapets slumpgenerator är bra om nu implementationen av den är korrekt (något jag inte har någon anledning att tvivla på). Generatorn, The Mersenne Twister, används på många ställen och har bra rykte.

Också med en bra slumpgenerator kommer det då och då hända väldigt osannolika saker, tusentals spelare som spelar miljoner matcher med tiotals miljoner drag i garanterar det. Det i slumpväg mest osannolika som hänt mig på Betapet är att jag två matcher i rad fick TAVERNA (utan blank) som första brickställ.

kajix2009-05-12 19:27

Tack Radagast! Det var precis ett sånt initierat svar jag önskade. kul också med de klagande bridgespelarna :)

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-05-15 11:01

men det är ändå rätt lustigt när man som jag fått börja tio matcher med att behöva byta tre första dragen...senaste matchen bytte jag bort H och fick H, och då var det ca 50 brickor kvar. sen la jag HI och fick 2 I tillbaka...störande när man är ett R från en rullning.

wildman2009-05-15 11:57
Antal inlägg: 3860

Klart det inte är slump. Egentligen så är jag en fantastisk spelare som lätt borde spöa de allra flesta, men av någon anledning så bestraffas jag hela tiden av den riggade generatorn med usla brickor. Skärpning Betapet! Varför är ni ute efter just mig?

kajix2009-05-15 12:25

Vi kan alltså fastslå att slumpgeneratorn är till ändamålet perfekt här på beta. Att det sedan förekommer situationer där slump kan uteslutas beror på att betapet är ute efter vissa individer. Om man är verkligt störande skickar servern långsamt spelande botar till ens panikspel. Det är en teori som jag har i alla fall.

/anonym

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-05-21 07:53

la just FRESTA med 7 brickor kvar i "påsen", fick tillbaka 4st N..lustigt

Radagast2009-05-21 09:50
Antal inlägg: 782

Själv brukar jag ibland känna mig förföljd av D, men jag tror inte att Odin&co ligger bakom det.

vulcan2009-05-22 20:49

4 av samma bricka är mycket... Men på alla de tusentals matcher jag spelat genom åren IRL och på nätet har det ändå hänt ett antal gånger att jag dragit på mig såna brickställ. 5 av samma kan jag däremot inte påminna mig.

Sen gäller det att komma ihåg att vissa saker inte är så slumpmässiga som de intuitivt kan verka. Vad man får för startbrickor är enbart slumpens verk och svenske mästaren Björn kan dra FHHGLLR precis lika gärna som nybörjaren Kurt. Men när spelet fortskrider är besvärliga ställ inte bara en följd av otur, utan också av dålig brickbalansering - en av de förmågor som skiljer bra scrabblespelare från mindre bra. Sämre spelare drar helt enkelt på sig problemställ lättare eftersom de lämnar kvar sämre brickkombinationer på stället för ofta.

Andra "oturssaker" är också mindre oturliga än vad man kan tro. Det kan t ex förefalla bestickande att det så ofta händer att någon stackare drar Z som sista bricka ur påsen. Det borde bara vara 1% sannolikhet att det händer, eller hur? Men den som tänker efter lite inser säkert att det antagandet är fel. Z kommer oftare att bli kvar i påsen till slutet pga svårigheterna med att få ut den. Spelare kommer att byta bort den, ibland flera gånger under matchen. På tävlingsmatcher är det ibland lite av ett tjuv- och rackarspel där man försöker byta bort den när det är så nära 7 brickor kvar i påsen som möjligt. Skälet är förstås att ju färre brickor, desto större är sannolikheten att din motspelare plockar upp den i nästa drag. Allt det där samverkar till att Z sist ur påsen är en händelse som inträffar betydligt oftare än 1 på 100. Utan att det är något fel på slumpgeneratorn.

kajix2009-05-23 00:25

Att dra 3 brickor med 4 kvar och få ett N borde inte vara helt osannolikt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?