Spelrum
Giraffen | 12 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 17 |
Mobilspel
Pågående | 20 092 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
fo sho | 2009-12-03 15:19 | |
![]() | Spelet blir ju lite orättvist om den ena sitter med en ordbok och smäller i med den ena konstiga hakningen efter den andra. Onlineordböcker och anagram program är ju bra mycket värre fusk också. | |
gubbi | 2009-12-03 15:36 | |
![]() | Men är man primärt är intresserad av att lära sig ord, såsom vilka ord som börjar på växt, går det ju alldeles utmärkt att botanisera i ordlistan utan att spela Scrabble. | |
run-marie | 2009-12-03 15:38 | |
![]() | Bra svar Gubbi! | |
s2visby | 2009-12-03 15:50 | |
![]() | Använder man uppslagsverk till frågesport också eller? | |
wildman | 2009-12-03 15:55 | |
![]() | Att ordbok inte är ok (vilket det är extremt svårt att kontrollera på betapet) tycker jag känns ok trots allt. Jag spelar oftast panik av den anledningen att då finns liten chans för någon att hinna med och kolla alltförmycket... Vad jag däremot tycker är lite märkligt är att det är ok med sk stryklapp för att ha koll på hur många av respektive bokstav som finns kvar. Visst kan man plugga in det i hjärnan men det är iaf svårare än att sitta med en stryklapp. Men regler är ju naturligtvis subjektivt skapade av någon så man får väl helt enkelt gilla läget :-) Fö brukar jag sitta och plugga SAOL på toaletten till familjens stora glädje :-) www.kajsakrutrok.com...op pna.html | |
Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-12-03 15:58 | |
![]() | Alltså, tänk er att Gud fader kom ner på jorden och sade: Prisen eder som funnit min existens i skrifterna enbart. | |
Måns_E | 2009-12-03 21:10 | |
![]() | Om stryklapp skulle vara förbjudet så borde det också vara förbjudet att räkna hur många brickor av olika slag som har gått? För det är ju det enda som en stryklapp används till. Tittar man på tävlingsregler så är det ok att föra vilka anteckningar man vill under ett spel (däribland stryklapp), däremot så är det inte ok att ha med sig några anteckningar till ett spel. Jag tycker att det är ganska lättförklarade och självklara regler. | |
Globularis | 2009-12-03 21:19 | |
![]() | Hm, att tillåta stryklapp vid tävlingar går inte att förklara på något logiskt sätt. Det är som att ha fusklapp på en tenta. | |
Globularis | 2009-12-03 21:20 | |
![]() | Inga papper eller andra anteckningsmöjligheter skall tillåtas vid IRL-spel. De med bra minne skall istället premieras. | |
Måns_E | 2009-12-03 21:35 | |
![]() | Vadå, du får väl ha en tom lapp på en tenta och föra anteckningar på? Det är ju precis samma sak. För övrigt så har det väl inget med minne att göra? Du kan ju räkna brickorna på brädet när du vill, för det skall väl ändå inte vara förbjudet? | |
tovesol | 2009-12-03 21:38 | |
![]() | Som att ha fusklapp på en tenta? Det innebär väl ändå att man har med sig någon slags facit in till tentasalen? Under de salstentor jag skrivit i mitt liv har man fått ta obegränsat antal kladdpapper att räkna och kladda på. Dem slänger man sedan och lämnar in ett par snygga papper med svaren på. Kladdpapper är väl mer jämförbart med den så kallade stryklappen och de är som sagt ingen ovanlighet på tentor. | |
Globularis | 2009-12-04 19:25 | |
![]() | Hm, stryklapp skall tas bort omedelbart tycker jag iaf. Du verkar ha taskigt minne Måns E eftersom du så ihärdigt försvarar detta konstiga påfund. Du är utrustad med en hjärna använd denna tack. Du skulle se dem som ställer upp i SM och VM i minneskunskap. För dessa räcker det att se ordningen på en kortlek en gång sedan kan de ordningen på spelkorten. Allt behöver inte vara som det varit förut. Korkade regler skall inte försvaras i absurdum. Var öppen för förändring tack. | |
Q-tile - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:33 | |
![]() | Idag brukar det ju t.o.m. stå angivet på spelbrädet hur många brickor av varje sort som ska återfinnas i brickpoolen. Att ha en stryklapp är bara ett enklare sätt att hålla reda på detta antal, och enligt mig inte en så vare sig utomordentligt fördelaktig eller spelkonceptförstörande hjälp i sammanhanget, och det oaktat om brickantalet står att läsa på spelbrädet eller inte. | |
Mixiplus | 2009-12-04 19:40 | |
![]() | Helt klart fråga om olika anledningar att spela. Vill man lära sig nya ord skulle ju ordbok vara OK. Men det handlar på DENNA sidan om att VINNA matcherna. Eller har jag fattat fel? | |
Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:42 | |
![]() | Självklart ska man få föra anteckningar, och där vilka brickor man själv lagt. Eftersom nu spelet alltid har samma antal brickor av varje sort så är det, i mitt tycke, inte det minsta konstigt att man får använda färdiga schabloner för kryssa av dem under spelets gång. | |
Globularis | 2009-12-04 19:45 | |
![]() | Perpesa varför använda fusklappar för detta. Ta bort alla hjälpmedel. | |
Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:53 | |
![]() | Det är inga "fusklappar". Lite lite som ordkunskap är fuskhjälpmedel, eller brickställ hjälpmedel för den delen. | |
sakoline | 2009-12-04 20:42 | |
![]() | Men skickligheten i betapet ligger väl inte i antal ord man kan, utan hur man ska lägga dem strategiskt efter maximal poäng? Nån som har stort ordförråd men nybörjare på betapet förlorar ju mot en som spelat betapet en längre tid. Man vet inte riktigt hur man ska tänka och lägga, som nybörjare. Därför instämmer jag med TS. | |
Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-04 21:16 | |
![]() | Det är en väsentlig skillnad på betapetspel och irl-spel då man har de "tre försöken" på sig i betapet. Man kan alltså chansa sig fram här. I irl-spel kan man det inte, varför ordkunskapen blir en väsentligt större faktor. | |
larnis | 2009-12-04 21:16 | |
![]() | för mig är detta ett tidsfördriv med mål att vinna.Men jag skulle aldrig använda fusklappar.Kommer jag inte ihåg vilka brickor som gått så får jag väl förlora om det beror på det.Det är ingen sport om man använder hjälpmedel.Jag tycker i så fall att det skulle finnas spel med el. utan hjälpmedel. | |