Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 895 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
willieG | 2013-05-20 12:38 | |
![]() | Läs gärna även Krolichkas första inlägg i denna diskussion. Fler än jag som är övertygade om att det inte går att nå högre än 4500-4800 med schyssta medel. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-05-20 13:21 | |
![]() | Det var just därför jag skrev mina mångordiga inlägg, willieG. För att påvisa möjligheten. Jag har inte missförstått något. Många som spelar i mobilen är mest glada hobbyspelare som aldrig pluggat (sannolika och nyttiga Scrabble-)ord eller läst i SAOL. Det blir lätt något av en munsbit för den som kan större delen av ord, är duktig på att rulla och spelar någorlunda taktiskt. | |
willieG | 2013-05-20 15:05 | |
![]() | Jo uppenbarligen har du missförstått. Du pratar om spelskicklighet och att plugga ord. Jag pratar om ratingens uppbyggnad och om fusk. När jag nådde förstaplatsen på ratingen för ett par månader sedan så fortsatte jag att vinna 14 matcher på raken men kunde trots det inte komma högre än 4594, trots att alla dessa segrar var mot spelare på topplistan. Snarare gick jag minus på ratingen trots dessa 14 segrar på raken. När man kommit så högt på ratingen och alla motståndare har lägre rating och i de flesta fall dessutom mycket lägre rating så går det inte att komma högre (utan läggmatcher och andra typer av oschysst spel). | |
Bitte - Administratör | 2013-05-20 15:33 | |
![]() | Som sagt misstänker du fusk så tar du det med admin detta ska INTE diskuteras i forumet Bitte | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-05-20 15:35 | |
![]() | Det är ingen omöjlighet som konstateras medelst ditt misslyckande. Om man befinner sig relativt högt upp på ratingstegen behöver man vinna procentuellt stort över de med lägre rating för att gå plus. Systemet är inte uppbyggt så att du per automatik går plus vid vinst. (I sådant fall skulle ratingbesatta möta betydligt sämre motstånd betydligt oftare.) Ratingen fungerar (enkelt uttryckt) så att man förväntas vinna med viss marginal mot den sämre spelaren, i kraft av den spelskicklighet som ratingen är tänkt att avspegla. Det finns mer ingående information att läsa om ratingen på hemsidan, där man också får en inblick i formeln som används. | |
Bitte - Administratör | 2013-05-20 15:41 | |
![]() | www.betapet.se/rating/ Och här är länken till det hela Bitte | |
willieG | 2013-05-20 15:52 | |
![]() | Jag har full koll på ratingformeln. Jag är matematiker och medlem i Mensa. Jag säger bara att man inte kan komma högre på ratingen än ca 4800 för sedan måste man vara överlägsen spelare runt 10-20 plats och vinna klart över spelare som är 2:a, 3:a, 4:a på listan. Självklart finns det spelare som är bättre än mig men enligt formeln är det praktiskt taget omöjligt att nå mer än Max ett par hundra poäng över den som ligger tvåa på ratingen. Att ligga 500 poäng eller t.o.m mer än 1000 poäng över tvåan på ratingen är omöjligt på ett schysst sätt. Dessutom när spelaren i detta fall inte ens tar emot utmaningar från någon i toppen.... | |
Bitte - Administratör | 2013-05-20 16:00 | |
![]() | Men snälla ta då detta med Admin och sluta tjata i forumet , skulle du vilja känna dig utpekad av andra ??? Bitte | |
blue_moon | 2013-05-20 16:20 | |
![]() | Frågan är principiellt intressant. Jag känner mig berörd, eftersom jag uppnått 6680 i rating på IT-listan. Många som spelar panik menar att det hade varit omöjligt att nå så högt med långsammare tempo. Det extrema tempot hetsar motspelarna till ogenomtänkta drag och att överskrida tiden! Jag spelar mest normal och snabb, så min ratingnivå har jag nått på annat sätt. Jag surfade nämligen på vågen av nya spelare som kom för ett par år sen. I och för sig har jag även lyckats mot större motstånd, men det är nybörjarna som gett mig det stora lyftet. I gengäld har jag delat med mig av tips till nybörjarna, så jag tycker mig ha kompenserat dem för deras ratingförluster. :) | |
blue_moon | 2013-05-20 16:31 | |
![]() | Spelrummet Musen är speciellt, eftersom man lätt kan få över 100 poäng om man lyckas lägga tre IT-ord per drag. Då är det inte omöjligt att komma upp i 900 poäng per match. Eftersom man klarar sig långt med bara konsonanter, behöver man sällan byta brickor. Det finns även en del IT-ord som består av endast vokaler. | |
willieG | 2013-05-20 17:22 | |
![]() | Bitte, jag har mailat till admin om detta och inte fått svar. Dessutom så har jag blivit utpekad, anklagad, men även kontrollerad och godkänd. Det är det som är anledningen till att jag engagerar mig i detta. För nöjet med Betapet har totalt försvunnit så jag kommer inte att spela mycket i fortsättningen. blue_moon, du behöver inte känna dig utpekad av mig. | |
willieG | 2013-05-20 17:41 | |
![]() | Dessutom har de tidigare tre spelarna som nått 4900 (på mobilen) alla blivit bortplockade från listan och avstängda. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-05-20 17:45 | |
![]() | Nog är det så att utpekningen närmast rör den som toppar listan willieG själv hänvisar till. Diskurs om rating och dess möjligheter kan vara intressant men förs sällan teoretiskt; den föranleds av att någon har hög rating eller antas ha spelat oortodoxt. Tankekedjan att du startar en utpekande tråd efter uteblivet svar hos admin är enkel att förstå, men är det tillräckligt för att rättfärdiga dess exitens? Jag får tillstå att jag är nyfiken på hur du verifierades. | |
Bitte - Administratör | 2013-05-20 17:50 | |
![]() | De svara nog inte dig , vad de säger till andra spelare utan jag skulle tolka det som om de har kollat upp det hela och det är ok Bitte | |
willieG | 2013-05-20 17:59 | |
![]() | Det var inte jag som startade tråden. Läs gärna första inlägget av krolichka. Det anmärkningsvärda är ju att den tidigare profilen utan 2 i namnet finns kvar som jämförelse. | |
blue_moon | 2013-05-20 18:37 | |
![]() | willieG: Jag känner mig inte utpekad av dig eftersom jag kör med rent spel. Men frågan är intressant. Synd att du tappat intresset på grund av påhopp. | |
IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-05-20 18:59 | |
![]() | Bitte, tror du att jag uppriktigt väntar mig att någon admin som på min begäran ska komma in här i tråden och tala om hur utvärderingskriterierna ser ut, och vad man kollar särskilt efter? Kan jag inte få lite mer cred än så? Jag ville mest uttrycka min nyfikenhet över hur utvärderingsprocessen ter sig, och då särskilt beträffande mobilspel. I övrigt är det inte så svårt att resonera sig främ till hur det borde gå till, men jag blev fundersam över om man vidtagit någon annan åtgärd mot bakgrund av hur mobilspelandets former skiljer sig från datorns dito. Tänkte lite högt på slutet, delvis också för att inte avsluta inlägget så grinigt. | |
kajix | 2013-05-20 21:06 | |
![]() | varför skulle ca 4800 vara max? kan du som mensamedlem förklara det utifrån ratinguträkningsformeln? | |
jalle40 | 2013-05-20 22:19 | |
![]() | Det är inte max, men när man kommer så högt så förlorar man i ratingpoäng även vid klara segrar mot spelare på topp 20 så det blir svårt att komma högre. Enda sättet att komma högre vore nog om 5-10 spelare låg jämsides runt 4500 och en av dessa fick en bra period och kunde slå alla de andra. | |
jalle40 | 2013-05-20 22:31 | |
![]() | Jag hade 13 raka segrar när jag tog förstaplatsen och fortsatte att vinna 14 till (27 raka alltså) men ändå så tappade jag i ratingpoäng på de sista fem matcherna i den sviten. Visst, tycker säkert någon, att jag kunde ha vunnit med större marginal men det är svårt att vinna med 100-300 p (i snitt) mot motståndare med 3000+ i rating. Jag lyckades i ca 20 matcher (i rad) men sedan tog orken (eller kunskapen?) slut. Och sedan kom påhoppen och anklagelserna och då tröt lusten också. | |