Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 931

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pococurante2008-05-13 22:35
Antal inlägg: 725

Jag provar en gång till. Om det inte funkar återkommer jag med det exakta felmeddelandet.

Nemi: Från en logg igår då jag lät F-Secure söka igenom datorn (4 virus hittade): Trojan-Downloader.Win32.A gent.ohi (virus)
C:/WINDOWS/system32/WinDa ta.cab åtgärd: Placerad i karantän

Det var exempel på ett av de virus som den hittade igår. Det har också varit några som hetat något med SpamTool. Något klocka som klämtar? Något speciellt man borde göra?

Damage2008-05-13 22:36
Antal inlägg: 169

Det är fömodligen det nya viruset..Det värsta trojan angreppet på 3 år läste jag nånstans. Jag har fått det jag med. Har precis blivit av med alla "popups:en" men segheten har jag inte fått riktig ordning på än..
Nåja, det löser sig nog.

Pococurante2008-05-13 22:39

Damage: Du såg det också? Det som angrep via mp3-filer bl.a.? Jag är nästan helt säker på att det inte är just den då jag dels inte fick den via någon form av bittorrent-program och för att jag, som tidigare nämnts, var ute och cyklades i fel ände av internet. Ett ställe där det vimlar av trojaner.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-13 22:46
Antal inlägg: 2483

Trojan downloader är ett ganska brett begrepp, det tycks inte finnas väldigt mycket information om just den variant du har mer än att den dök upp 8e mars i år, den är alltså ganska ny och kan finnas i många varianter. Det kan också röra sig om så kallade false positives, alltså program som ditt virusprogram misstar för virus för att de råkar innehålla viss kod som påminner om eller matchar kod som ett visst virus permutationer har visat sig innehålla.

False positives är ett vanligt problem hos vissa scanners och ger ofta upphov till en massa onödig panik. Därför rekommenderar jag att man väljer ett antivirus som man är bekant med och man vet är välskrivet. Man vill ju inte gärna bli orolig i onödan. Det kan faktiskt vara så att du helt enkelt installerat nån typ av shareware som bara råkade ha en av dessa fördömda toolbars som i princip alltid innehåller en massa skräp som förstör. En total rensning är nog i slutändan den bästa lösningen.

Damage2008-05-13 22:47
Antal inlägg: 169

Jag laddade ner från Limewire. när jag försökte öppna filen så stod det nåt att man skulle hämta en licens osv osv. Oförsiktig som jag var så klickade jag glatt vidare, men fick ångra mig bittert. i 2 dagar har jag kämpat med popupsen. jag kör också med F-secure, programmet hittar ett virus, men det lägger inte viruset i karantän, och det frågar heller inte om jag vill ta bort det. Jag tror inte det finns något virusprogram som klår det här viruset än. Visserligen kan man göra som ordvältaren, som att installera windows från skratch. Men jag vill inte! jag har för mycket på mig dator, värt att spara. jag tror jag orkar vänta på att F-secure ska komma med en lösning.

Pococurante2008-05-13 22:53

ordis: I nuläget är det så att F-Secure tar hand om virusen, dvs byter namn på dem och gör dem obrukbara. Sedan har jag placerat dem i karantän och tagit bort dem. Problemet är att det verkar ploppa in nya virus då och då. Med total rensning menar du en ominstallation? Det är vad pappa och datorproffset på hans jobb kommit fram till verkar vara det enklaste.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-13 23:07

Ja en ominstallation är nog att föredra. Du har något som antingen påminner om ett virus eller laddar hem dem åt dig. F-secure verkar ju oförmöget att hålla rent, så en uppgradering till ett mer effektivt skydd efter en total ominstallation är nog det som bör stå på agendan.

Pococurante2008-05-13 23:09

okej. Tack ordis och alla andra för er hjälp! Man kanske borde prova det här avast, som tydligen är gratis. Har det på den här datorn (Vista). Tror dock inte jag vågar besöka skumma sidor igen bara för att se vad det går för ;)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 23:10
Antal inlägg: 4715

Du kan börja med att stänga alla processer. Sen startar du registereditorn och tar bort alla program som autostartas. Starta sen om datorn och kör antivirusprogrammet. Sen är det löst.

Pococurante2008-05-13 23:12

Registereditor?

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-13 23:13

E Solu, förutsatt att viruset är en .exe och inte ett com object, länkbibliotek eller helt enkelt ett helt vanligt virus som blandat sin kod med valfritt körbart program.

Pococurante2008-05-13 23:15

Som det verkar är det en salig blandning, .exe, .dll, .cab mm. Dock låter jag F-Secure göra en genomsökning i detta nu och efter 80 000 genomsökta filer har den inte hittat något nytt virus.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-13 23:18

Poco, det kan som jag tidigare nämnde vara fråga om ett program som installerat komponenter som visserligen inte är kvalificerade som virus men ändå kan ställa till med oreda. Malware får inte utan anledning klassas som virus utan går under kategorin "oönskade program" då de inte är medvetet destruktiva utan enbart är tänkta att marknadsföra skräp. Det kan också vara så att det är en ny variant av ett polymorfiskt virus som f-secure ännu inte känner igen. Då får man helt enkelt invänta uppdatering av deras signatur-databas eller byta scanner.

Pococurante2008-05-13 23:22

ordis, säg inte så, det där med polymorfiska virus lät inte kul.
I ärlighetens namn känns det inte som om de gör större skada, mer än att de sabbar föräldrarnas mail och segar ner (datorn har för övrigt återhämtat sig lite och går snabbare än innan).

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-13 23:27

Alla välskrivna virus är polymorfiska :) Det har de varit väldigt länge. Det betyder inte att de är farliga eller omöjliga att få bort, bara att nån investerat lite mer kreativitet i dem (eller lånat färdig kod från z).

Pococurante2008-05-13 23:30

Jaha, okej. Jag tror inte detta kommer leda någon vart, datorn kommer fortfarande vara hyfsat användbar fram tills vi installerar om den. Då försvinner allt skräp förhoppningsvis.

Nemi2008-05-14 00:02
Antal inlägg: 5952

Pococurante: det finns ett antal olika online-scanners, testa t ex housecall.

Kör en omgång antivirusscan och scan med spybot och hijack this när du är frånkopplad internet (uppdatera programmen först).
Lite mer info och tips här eforum.idg.se/viewms...si d=698626

Pococurante2008-05-14 00:05

Nemi: Har provat housecall, om du läser lite tidigare så stängdes Firefox ner efter en stund.

Nemi2008-05-14 09:21
Antal inlägg: 5952

Pococurante: Sorry men jag visste inte att housecall var det som gunilla menade med hennes länk då jag inte klickat på den.

Pococurante2008-05-14 14:35

Ingen fara :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?