Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade24
Mobilspel
Pågående20 092

Forumkategorier

Användare Inlägg  
freddanp2009-12-05 14:22
Antal inlägg: 13

Jag förstår inte hur ni som vill ha bort stryklapparna resonerar när ni pratar om minne. Man måste ha sjukt dåligt minne för att inte komma ihåg vilka brickor som gått när man bara behöver kolla på brädet för att se det...

vulcan2009-12-05 14:31
Antal inlägg: 7666

Egentligen är ju hela den här diskussionen bara larvig. Man kunde lika gärna ifrågasätta varför man inte får flytta tornen i schack på diagonalen t ex. Scrabble är ett spel och som alla spel har det ett fastställt regelverk. I det regelverket ingår att man inte får använda ordbok under spelets gång men man får däremot föra anteckningar och pricka av bokstäver på ett papper. Det är därmed per definition inte fusk, oavsett om en hel armé av tomtar skulle påstå något annat.

vulcan2009-12-05 14:39
Antal inlägg: 7666

sakoline: Ordkunskap är definitivt en del av spelet. En av de mest centrala, även om Scrabble precis som du nämner har flera dimensioner. Om man tilläts sitta och slå i en ordbok under spelets gång skulle en väsentligt del gå förlorad och jag har aldrig hört någon med en djupare insikt i spelet föreslå något sådant.

Mitt eget försök att bena ut vad Scrabble egentligen består av och vad som krävs för att bli en bra scrabblespelare från min blogg förra året:
metrobloggen.se/jsp/...19 .4931366
metrobloggen.se/jsp/...19 .4953107

Notera att ordkunskap kommer överst på listan...

vit dvärg2009-12-05 19:39
Antal inlägg: 22

man blir ju mörkrädd av alla puckon här.

vit dvärg2009-12-05 19:40

och jag syftar dels på människor som vill tillåta ordbok och såna som vill förbjuda stryklistor. löligt.

vit dvärg2009-12-05 19:40

löjligt

Mikael Ström - Ej medlem längre2009-12-05 21:59
Antal inlägg: 95

Stryklapp tillför ju bara en extra taktisk dimension till spelet och gör scrabble väldigt mycket roligare. Jag sitter hellre och försöker komma på drag under en match än jag sitter och försöker komma ihåg vilka brickor som gått, och då är det ett väldigt bra hjälpmedel.

auranita2009-12-06 11:18
Antal inlägg: 652

Stryklapp innebär ju inte automatiskt att man vet exakt vilka brickor som finns kvar - det gäller ju att pricka av RÄTT också, vilket minsann inte är så lätt alla gånger!

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-06 11:44
Antal inlägg: 2193

Jag vann en gårdagens match med två poäng tack vare att motståndaren misslyckats med sin prickning. Det hade jag även själv, men det må vara hänt! ; )

jannican - Ej medlem längre2009-12-06 11:50
Antal inlägg: 166

Det känns inte roligt att sepla mot någon som bryter mot reglerna och gluttar i SAOL medan jag själv följer reglerna att ordbok inte får användas.

jannican - Ej medlem längre2009-12-06 11:50
Antal inlägg: 166

"spela" ska det ju stå förstås!

mrperfect2009-12-06 12:34
Antal inlägg: 11437

Det kan ju inte vara någon större fördel att använda ordbok, i så fall måste man ju ha en aning om vilket ord man skall slå upp och det har man väl inte då? Det löser sig självt, det är ingen hjälp att använda ordbok. Däremot så kan man ju , då man ser någon lägga ett ord man aldrig sett förut, exempelvis ATTILA...(hur f.n det nu kunde godkännas, det är ju ett egennamn ) , så att man därest utvidgar sitt ordkunnande och har inlemmat ytterligare ett ord i den aktiva vokabulären. Jag har märkt att jag har relstivt svårt för att med ett sammelsurium av bokstäver bilda ett ord, s k anagram , jag märker att den förmågan ökar då man spelar och man tappar förmågan då man inte spelar på ett tag. M.a.o. Spela mycket , läsa på ord och utveckla de sidor man är dålig på samt spela taktiskt är väl så man blir bra på scrabble. Tydligen så ( inte helt oväntat... ) är det bra med hög IQ, men jag ger mej tusan på att den ökar om man tränar.
Sedan tycker jag att ifall man håller sig till reglerna så ökar självkänslan, ifall jag ser någon som fuskar , i spel, i livet, i ...vad som helst så blir jag förbannad, men jag ser det också som att jag har ett psykologiskt övertag eftersom jag tycker att jag klarar mej tillräckligt bra utan att fuska...hur många tycker så? Som det stod i Bloggen som syftade på härovan:

* Ordkunskap
* Anagramningsförmåga
* Brickbalansering
* Kostnads/nyttobedömning
* Slutspel
* Tidsdisposition
* Bra minne (långtids- och arbets)
* Bra analytisk förmåga
* Vilja att träna sig och fokusera på att bli bättre och lära sig mer
* Tävlingspsyke

Är det som behövs, och inga jäkla ordböcker. Vad beträffande stryklista, som jag funderar på att prova eftersom det är tillåtet, så är jag övertygad om att när man kört det en tid så behöver man det inte längre eftersom man lärt sig hur många det finns av varje sort.

/ bottenskrapspelare mrperfect

yolenaur2009-12-06 13:26
Antal inlägg: 307

Vill bara påpeka att jag verkligen inte tycker att man ska fuska, självklart ska man följa de regler som finns.

Globularis2009-12-06 18:52
Antal inlägg: 153

Hm roligt att det finns några som försvarar styrklappen in i absurdum. Fattar inte att någon tillåtit den från början. Men som regelsystemet och utformningen av SM ser ut numera så återstår bara tvindöden. Jag tycker inte det kan kallas SM när knappt 100 pers gör upp om vem som är bäst. Att sitta med schacklocka och räkna poäng själv tycker jag är mer spelhämmande än fusklappar.

Försök gör Scrabble mer lockande istället för att försvara dumheter.

Mikael Ström - Ej medlem längre2009-12-06 19:08

Kan inte du ägna din tid åt annat än att skriva urkorkade inlägg.

Globularis2009-12-06 19:26

Tycker dock att ditt är väldigt mer korkat än mitt. Men så är du ju en ganska medioker spelare också.

Mikael Ström - Ej medlem längre2009-12-06 19:50

Må så vara, men jag sitter iallafall inte och tror på fullt allvar att en regel som finns i hela världen och som inte en enda irl-spelare i Sverige gått ut och sagt att de vill ha bort ska försvinna. Och det enda argument du anför är att man borde komma ihåg vilka brickor som gått i minnet, något som inte ens har med spelet scrabble att göra överhuvudtaget. Vill du bli bäst i Sverige i minneslekar så kan du söka dig till en memorysida istället.

Globularis2009-12-06 19:59

Nej, men sporter kan utvecklas, se bara på längdskidåkningen tex, nu finns sprint, skate, klassiskt tex. De trogna och konservativa tycker dock att allt var bättre förr. Men för att få någon uppmärksamhet och kanske sponsorer behöver scrabble utvecklas. Med datoriserade spelbräden som det går att sända på internet och publicera på TV-medium. Svårt att sälja reklam om det sitter några tomtar med handdriva klockor i något hörn.

Axmed2009-12-06 20:03
Antal inlägg: 120

i spelet panik hinner iallafall inte jag titta i ordbok

Qrax2009-12-06 22:21
Antal inlägg: 154

Jag har svårt för att se att någon skulle ha något emot datoriserade spelbräden eller om det skulle finnas något smidigare sätt för tidtagning än schackklockor. Detta är en budgetfråga och inget som Svenska Scrabbleförbundet har råd med. Om spelbrädet även automatiskt höll reda på vilka brickor som är kvar så vore det kalas.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?