Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-01-04 14:57
Antal inlägg: 9014

Jo Skogaholm, det är som du skriver en väldig skillnad på att tycka att man bör, och att kräva regler. Och tycka måste man ju få. Jag håller inte alls med dig i den här frågan utan tycker att lite lagom oförskämdhet piggar upp. Och även det hart ju jag rätt att ytcka utan att det skall regleras.

Vad som är spännande med en sådan här diskussion är just sådana som le-lou och Miss_JK tex som jag inte förstår. Vill ni förbjuda disskussionen eller är ni bara ointresserade av den?
Om ni bara är ointresserade och den står er upp i halsen kan jag inte förstå varför ni för det första ens läser den, men framförallt att ni orkar delta.
Det är sådana här saker som intresserar mig och jag gärna skulle vilja få ett svar på. Så JK och lelou kan ni svara på mig det?
eller skall jag starta en ny tråd om just den frågan?

blue_moon2008-01-04 16:21
Antal inlägg: 9713

Bra inlägg av Skogaholm.

le-lou2008-01-04 17:31
Antal inlägg: 17500

y not , en ny tråd har du startat och den får du säkert en del svar på förhoppningsvis.

Om jag startar en tråd om varför röda tröjor inte förbjuds, och när tråden dör ut så startar en ny person en tråd i exakt samma ämne,..och efter den ytterligare en och efter den ytterligare en...blir det bra tycker du? Förbud mot Röda tröjorsnack känns ungefär lika knasig som detta.
Och pratar inte om ett ämne som är diskutabelt utan att i den här frågan...om att tacka eller inte...så finns det inga svar, inga rätt och fel, trots vad bla Skogaholm tycker är god moral eller inte. Det är ju det som gör det så otroligt jobbigt, både att se trådarna starta, och avslutas..för man vet att det lär komma en ny tråd om samma ämne inom en nanosekund, och ingen lösning kommer ändå att presenteras.
Trådskaparen kommer vara lika irriterad dagen efter hon eller han spelar och fenomenet upprepas, inget tack för matchen kom.

Jag tycker det är synd och skam att se de här gnälltrådarna kommer upp gång på gång, och jag tror att det är en väldigt liten klick betapetare som skriver de, om och om igen. Att jag läser dem ...tja det är en del av min personlighet, och dessvärre inget som jag tillskriver endast min. Jag är helt övertygad om att de allra flesta läser trådarna, hänger man mycket i forum så läser man det mesta.

Att jag svarade i den här tråden är för att jag , liksom en del andra vill se ett slut på den här evighetsdiskussionen som i mina ögon handlar mer om att gnälla över folk som är uppfostrade på ett annat sätt, som att tillskriva sig själv som så himla redig och uppfostrad med hööög moral och på det viset verka lite bättre än de andra. Att folk bara inte kan greppa att det är inte så speciellt otrevligt att inte skriva ut ett tfm eller ett hej. Ibland orkar någon inte skriva ens det, och varför skulle det spela oss någon roll?
Nej då ska jag ut bland chatt och forum och uppmana till en moralisk revolution. Vi måste säkra framtiden!
Osant.
Detta är ett spel, man spelar för poäng och rating och för nöje. Vill man vara trevlig och prata så kan man ju göra det på andra vis. Allt detta för att inte få ett TFM. Suck.

fjortisnet - Ej medlem längre2008-01-04 17:41
Antal inlägg: 361

ja tycker att de e bra att röda tröjor inte e förbjudna för ja har en på mig just nu! =)) men iaf... så tycker ja att man kan tacka för spelet om man vill... men vill man inte så behöver man inte heller göra de... de tycker ja... o ja står för det!! men ja förstår dem som tycker att man ska alltid tacka... o ja tyker att man ska inte tyka illa om dem heller för dem har ju rätt till sin åsikt oxå =)) Så de e bra att man kan prata om sånnt hära i trådar... annars kanske man blir mer o mer arg när man spelar.... o så slutar de me att man går ut o blir ledsen!! :~~( de e skönt att prata lite ibland o höra va andra tyker om sånnt som man inte vet så mkt om =))

le-lou2008-01-04 17:42
Antal inlägg: 17500

Skogaholm, du skriver om detta med att man sitter bakom en dator och gömmer sig. I det anser jag att du har helt rätt och det gör även mig sur när folk är respektlösa och bälgar ur sig exakt vad som helst, bara för att de är skyddade av anonymiten.

Men vad jag inte håller med om är att just TFM inte handlar om respekt. Personen väljer ju bara att inte säga nåt, till skillnad från när man skriver nåt taskigt eller kallar folk vid fula namn tex, bara för att det är på nätet. Det är ju stor skillnad att sitta och bete sig som ett svin bara för att det är online, och att välja att vara så anonym som möjligt och inte kommunicera alls. Om en person blir så sur att den inte tackar för matchen vid förlust, så fine by me. Hellre det än att han el hon säger nåt dumt. Ett tfm från en sån person är förmodligen inte ärligt heller så varför ska hon säga det?
Och med handen på hjärtat...hur många är det egentligen som aldrig säger nåt? De allra flesta här på sajten säger hej och hej då, och tfgm eller liknande, det är iaf min erfarenhet. Då är det desto mer stollar i chatten som skriver taskiga saker till andra som bör uppfostras.
Man kan knappast tvinga någon att säga nåt, men man kan tvinga någon att sluta gapa och skrika dumheter. Det är skillnad på dåligt beteende och beteende menar jag.

Q-tile - Ej medlem längre2008-01-04 19:17
Antal inlägg: 1319

Alltfler använder Betapet och andelen sådana här trådar lär uppkomma därefter. Jag tycker inte det är så konstigt, och det är väl bara att gilla läget. Jag har inte varit här så länge och har redan sett den här diskussionen några gånger. Jag förstår om de som varit här länge tycker att allt redan sagts, men kan det leda till en trevligare atmosfär för nytillkomna som gamla användare så tycker jag det känns onödigt att gå in och klaga enligt "Ånej, inte en sådan här tråd igen, det har diskuterats (fruktlöst eller inte) ett antal gånger tidigare." Att hålla emot varje enskild liknande diskussion att den föregåtts av en tidigare känns inte riktigt fair, även om jag vet att många också vädrar sin åsikt och bidrar samtidigt. Återigen: Ändamålet helgar medlen.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 20:08
Antal inlägg: 85

Exakt vad jag menade Q-tile när det gällde tendensen att först ha en åsikt i en fråga och sen paralellt snäsa av den. Frågan Le-Lou blir för mej om det är ok att den yngre generationen mer och mer tappar respekten för den äldre, vilket tex. för med sig att situationen i våra skolor blir mer och mer kaotisk. Jag(och massa andra) ser tendenser att den yngre generationen får mer och mer göra som den vill, utan gränssättning. Moralen bland vuxna och barn luckras upp och alla mår sämre och sämre. Jag är 37 år(alltså ingen jättegammal gubbe) men ser skillnad i ungdomars attityd idag jämfört med när jag var i tonåren. Vi måste alla vara på vår i smått och stort mot förslappningen(moraliskt)

vulcan2008-01-04 20:26
Antal inlägg: 7666

Ja redan de gamla grekerna var ju övertygade om att det barkade käpprätt åt helvete med ungdomen. Och då hade dom ändå inget Betapet där förfallet kunde frodas...

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 20:48

Ge dej Vulcan! Du vet vad jag menar!

vulcan2008-01-04 20:53

Nä det är jag inte säker på faktiskt. Och inte är jag säker på att det barkar käpprätt åt helvete. Jag har t ex känslan av att barnen i de flesta av dagens skolor är tryggare i skolmiljön än vad fallet var på 60-70talet t ex. Medvetenheten om mobbning och aktiva insatser mot den och för att uppträda kamratligt och hyggligt mot andra verkar vara mycket bättre nu - det känner jag från mina barns skola och den slutsatsen höll min mamma - auktoritet i ämnet efter en mer än 40-årig lärargärning på i lågstadie-, mellanstadie- och specialklasser - med om när vi pratade om det alldeles häromdan. Vad det nu har med att tacka för matchen i Betapet att göra.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 21:09

Ja ja jag heter Skogaholm, alltså ska man säga emot av hävd(mitt sista inlägg(kanske) i denna tråd som känns jobbig) Det är väl för sjutton självklart att man tackar för match i alla tävlingssituationer! Om ngn inte gör det så är det konstigt. Detta är min enda poäng. Om ngn inte gör det så reagerar jag, men om andra inte gör det utan tycker det är ok så ok. Jag kommer fortsätta reagera på dålig hyfs (genom att skicka privata meddelanden där kontentan är att jag reagerar på att jag har uppmärksammat faktumet att de ej tackade, på ett hövligt men korrekt sätt) Andra paraleller kommer utifrån att jag tycker det är konstigt att övervakare inte vill hålla med om att övervakare borde förespråka god ton med självklarhet(utan att för den saken skull skapa en regel om det)

Nemi2008-01-04 21:14
Antal inlägg: 5952

Jag förespråkar god ton men jag skulle aldrig få för mig att skicka pm/mail till motståndare som ej skrivit tfm/något. Världen är full av personer med olika sätt att hantera olika situationer och så länge ingen är oförskämd eller liknande så väljer jag att inte reagera på en asocial responslöshet(medvetet icke-agerande) efter en match.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 21:22

Skillnaden mellan oss Nemi är kanske att jag(fostrad i svenska idrottsrörelsen) tycker att det är oförskämt att inte tacka för match!

vulcan2008-01-04 21:55

Jag tackar alltid för matchen eftersom jag också är fostrad på det sättet och jag tycker och tror att vardagsartighet är viktigt och underlättar i kontakterna med andra människor. Sen tror jag också på det gamla talesättet om att välja sina strider och det är skälet till att jag fullständigt stöder vår officiella policy i "tacka-frågan"

Kreeflew - Ej medlem längre2008-01-04 22:26
Antal inlägg: 8

Priset tas av dem som skriver "h" i början av matchen och "t" i slutet. Gosh, sicken generositet. :-D
Jag brukar dra till med "Tack för god match. Ha det gött!" Det kostar så lite - ingenting faktiskt.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 22:38

Policyn är vad Vulcan? Gör vad ni vill!? Detta är ingen strid, utan en meningsskiljaktlighet.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 22:56

förlåt! det var ett L för mkt i ett ord!

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 23:07

Kreeflew! Du är min hjälte, seriöst!

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 23:12

Ett tröttsamt fenomen, enligt mej, är att en övervakare svarar i skyddande syfte så fort en annan övervakare är det minsta ifrågasatt! Varför kan sällan den ifrågasatta(emotsagda övervakaren) svara först ngn himla gång?

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-04 23:30

Har jag gått för långt i min frispråkighet igen? Mooouuuucccchhherar ni mej igen inom kort?( I så fall ha en bra dag!)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?