Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 931

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Snakebite-2008-05-14 19:44
Antal inlägg: 3

Prova starta datorn i felsäkert läge och starta virusprogrammet därifrån det hjälpte mig med en annan trojan.

Forticert2008-08-18 22:07
Antal inlägg: 271

Jag har fått virtumonde på min dator och jag får inte bort det. Har någon ett bra tips?
Nästan alla länkar i denna tråd ger svaret att sidan kan inte nås. Inga online virussökningar går att genomföra. Jag har försökt med nod32, Kaspersky, Symantec, Pandasecurity, Trend micro, F-secure, Windows Live OneCare Safety Scanner m.fl. men inget går att komma till för att genomföra en sökning
Mitt Panda antivirus hittar inget. Spybot hittar virtumonde men kan inte ta bort det permanent.
Jag kan inte uppdatera spybot till version 1.6, varken genom den inbyggda uppdateraren eller genom att ladda hem det någon annanstans ifrån. Jag kan inte uppdatera Panda. Jag kan inte köra Windows update. Jag lyckades ladda hem vundofix men det gav inget resultat. Jag har försökt kontakta Pandas och Spybots support via deras kontaktformulär, men de skickas inte iväg.
Jag har provat allt även i felsäkert läge.
Men många sidor, som tex betapet, kommer jag åt som vanligt.

Jag ser att jag har två alternativ:
1. slänga ut skiten genom fönstret och köpa ny dator
2. formatera om hårddisken och installera allt från början igen

Har någon fler alternativ?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-18 22:38
Antal inlägg: 9141

Av vad man kan läsa om det via andra sidor så är det en ganska bökig historia om man ska få bort det, så om du inte är haj på nyckelregistret, osv, så är det nog smidigast att kör en formatering.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-18 22:38
Antal inlägg: 9141

att du kör en*

le-lou2008-08-19 01:48
Antal inlägg: 17500

Jag fick nåt bus i datorn för några dagar sen som buggade upp hela apparutren, försökte med ALLT o alla program jag hade/fick nys om. Inget funkade, skiten kvarstod och jag började vinka ajö till datorn i skallen... Lyckade till slut harva ut mig på nätet i alla fall och hämtade hem Malwarebytes' Anti-Malware efter ett tips.

Det fixade bort eländet och nu är burken som ny igen. Testa.

tilduskan - Ej medlem längre2008-08-19 10:25
Antal inlägg: 1208

just när det ägller trojaner så tror jag det finns nåt specialprogram att ta bort det med. om du tittar på microsofts sida. minns inte vad det hette när jag använde det det var ändå för några år sen, men där borde kommit fler bra alternativ.

Sotfinger2008-08-19 21:33
Antal inlägg: 22361

Jag fick hjälp på eforum.se när vi fick in nåt helt hopplöst skräp i datorn som virusprogrammet inte klarade av. I en tråd där som handlar om ett sabotageprogram som heter Antivirus XP 2008 finns en massa bra länkar och tips om hur man kan göra för att få bort trojaner och sånt.

Forticert2008-08-23 19:13
Antal inlägg: 271

Tack le-lou för tipset,
Malwarebytes Antimalware fixade det. Men jag kom inte åt programmet från deras hemsida, den var blockerad för mig. Men programmet fanns även på download.com, så därifrån fick jag tag på det. Malwarebytes var även så finurliga att det gick att uppdatera via flera olika ställen, inte bara deras egen server, som ju var blockerad för mig.

Nemi2008-08-23 21:41
Antal inlägg: 5952

Vad bra att det ordnade sig för dig Forticert.
Testa att ta hem ad-aware och spybotoch kör dom någon gång i veckan som komplement till antivirus, för att förbättra chanserna att stå emot elaka virus.
Ett tips vad gäller att lösa virus-problem är att fixa hem antiviruset/trojanrensare n/maskutrotaren till en annan dator och sedan föra över den till den infekterade datorn via usb-sticka eller cd-skiva eller liknande. Då slipper den infekterade/kränglande datorn vara kopplad mot internet och riskera att bli än mer infekterad eller släppa in andra otrevligheter.

Sotfinger2008-08-24 13:35
Antal inlägg: 22361

Enligt dem som hjälpte mej på eforum är det bra att uppdatera program som t ex Java ofta och sen ta bort de gamla versionerna. I mitt fall var det just ett säkerhetshål i en gammal version av java som släppte igenom skräpet.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?