Spelrum
Giraffen33
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 886

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sanlin2008-08-09 00:44
Antal inlägg: 1462

Vet inte om det låter så kul med minusrutor dock.....

ooord2008-08-09 00:48
Antal inlägg: 1089

En annan möjlig variant på Standardbrädespel vore att ha en oändligt stor brickpåse, som de 100 brickorna tas ur. Det skulle kunna göra spelet lite mer oförutsägbart då stryklappen blir tämligen oanvändbar. Vore en utmaning att få ett startställ med visserligen osannolika men ändå fullt möjliga XXYYZZZ. Kanske skulle då påsen sakna blanka.

gubbi2008-08-09 01:24
Antal inlägg: 2638

Oändligt stor verkar vara lite svårt att implementera... eller å andra sidan inte. Det räcker ju med 7*normal uppsättning som sedan fylls på igen med nya efter brickdragningen. :)

vulcan2008-08-09 01:27
Antal inlägg: 7666

Minusrutor tycker jag också enbart låter trist - men jag kanske har fel där.

Personligen är jag mindre intresserad av nya bräden och mer intresserad av nya varianter som gäller brickdragningen:

- Öppet Scrabble
(Man ser hela sekvensen av brickor i den ordning de kommer att dras och planerar sin spelstrategi efter det. Startställen kan antingen slumpas eller väljas från de 14 första brickorna omväxlande av spelarna)

- Separata vokal- och konsonantpåsar

(Efter varje drag får man välja hur många av de nya brickorna som ska vara konsonanter resp. vokaler. Bör ge högre poäng och fler rullningar även om spelarna får akta sig för att plocka för många vokaler i början av spelet. Å andra sidan kan det också vara en strategi att i slutspelet ta upp många vokaler för att försvåra för motspelaren att gå ut)

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 02:00
Antal inlägg: 4715

Öppet Scrabble vore lite tufft. En särskilt kul variant vore om man också kan se motståndarens brickor. Då blir det svårt att överraska, om man inte kan riktigt ovanliga ord.

Tommy 19792008-08-09 10:59
Antal inlägg: 1191

Vad sägs att, som ett frivilligt alternativ, införa bokstaven Q på ett bräde? Den kunde då ge exempelvis 15 eller 20 poäng. Q finns i t ex TEQUILA, QUILTA, QUISLING, QUEER, QATARIER/QATARISK, m fl.

Knevertism - Ej medlem längre2008-08-09 11:20
Antal inlägg: 1032

Eller en spelplan med bara X-rutor och -rutor. Då kan man ligga under med -25000000000 - 350033824724 efter var sitt ord.

Family2008-08-09 11:39
Antal inlägg: 28

Ibland blir det lite väl negativt nu? Det handlar bara om förslag och inget mer. Och sedan är det ju inget måste att prova eller spela på de nya planerna. Det finns egentligen inget rätt eller fel men fler varianter ger fler möjligheter till att hitta just den variant man trivs med.

Förslaget med olika bokstavspåsar verkar intressant - det är också ett sätt att få bort det extremt planerade spelet och istället få in lite överraskningsmoment.

Yazzy2008-08-09 12:55
Antal inlägg: 71

Oj vad många spännande spel det skulle kunna bli....

Gillar inte minusrutetanken.

Däremot hemliga jokrar med pluspoäng - varför inte 1-10?

Och slumpad startruta.

Och premierande av långa ord.

De som tror att slumpspel utesluter taktik (minns inte om det var här eller i en annan tråd jag läste det) får nog tänka om.... Fast det tar ett tag innan man hittar strategierna.

Har slutat spela standard eftersom det är så stelt och trist och förutsägbart (gäääääsp)...

Så mer slump, tack...

Kanske slumpat antal bonusrutor på varje spelplan. Från 1 - 50?

Och gärna också en inventering av tillåtna ord - det är ofta som det inte går att lägga ytterst vanliga ord. Borde man inte kunna komplettera SAOL med dem?

Vad menar ni med utmaning (tidigare i tråden)?

P.S. Hade en kort men plågsam mardröm i natt om en hemsk spelplan som dök upp alldeles oväntat, där det inte gick att lägga något ord, tangenterna funkade inte - och allting flyttade sig - poängen rasade i rask takt - men motspelaren la massor av jättelånga ord..... Uj!

gubbi2008-08-09 13:20
Antal inlägg: 2638

Med utmaning menas att istället för tre försök har man endast ett försök och motståndaren står inför valet att godkänna ordet/orden man lägger eller utmana draget om han/hon inte tror att något/all ord i draget är giltiga ord. Detta är det vanliga förfarandet vid tävlings- och träningsspel IRL.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 13:33

En annan tanke (eller har jag luktat för mycket på spritpennorna nu?) är att ha en spelplan som inte är konstant, där det till exempel springer runt små giraffer och flyttar på bonusbrickorna hela tiden. Då blir det lite extra spännande att se om man hinner lägga sitt ord innan giraffen springer fram och äter upp bonusbrickan.

_Candid - Ej medlem längre2008-08-09 13:45
Antal inlägg: 2602

Nu har vi testat mitt spelförslag, med lite influenser av E Solus idé med att premiera långa ord också =)

Vi tyckte att det blev lagom att 12 av bokstavsbrickorna ligger ute på planen, dessa reduceras alltså från påsen, så att vi har samma antal bokstäver i spelet som vanligt. Bokstäverna behåller också sina valörer. Däremot har vi plockat bort samtliga 2X och 3X-rutor helt från spelplanen.

Om vi tänker oss att brädet har kordinater, ungefär som på ett schack-bräde, från A-O med A överst på den vertikala sidan och 1-15 med 1 längst till vänster på den horisontala sidan så ligger de fasta bokstavsrutorna på kordinaterna A1, A15, B4, B12, C8, H3, H13, M8, N4, N12, O1 och O15.

Vi tog bort regeln att det första ord som läggs på planen får dubbla poäng helt, istället har man en chans att i första draget nå en fast bokstavsruta.
Den fasta bokstavsrutan får man 20 extra poäng för om man involverar den i ordet. Man kan få maximalt 20 extra poäng för den varje drag, men sedan kan man bygga vidare utifrån den nästa drag och även då är det 20 poäng förutom poängen för bokstavsbrickorna som läggs till i summan.

Vi använde regeln att om man lägger ut sex av de brickor man har i stället får man 25 poäng extra. För en rullning får man som vanligt 50 extra poäng.

Slutpoängen stannade på mellan 350 och 450 för oss denna testomgång, en slutpoäng som alltså inte ligger långt ifrån vad man brukar få på ett standard-spelbräde.

Vi tyckte att det fungerade bra med det här upplägget, hojta om ni har förslag på förbättringar, eller vill ha en bild på hur brädet kan se ut etc =)

ANDERStG2008-08-09 13:47
Antal inlägg: 7560

Slumpad spelplan med garanti att det inte ligger bonusar lättåtkomligt i första eller andra draget. Det skulle dämpa ********faktorn vid slumpspel.

_Candid - Ej medlem längre2008-08-09 16:00
Antal inlägg: 2602

Jo, ett par saker till har vi att tillägga till förslaget =)
De blanka borde inte höra till de bokstäver som slumpas ut som fasta brickor på planen, de skulle bara gå att få i brickstället.
Och möjligen borde man få en bonus på t ex 15 poäng för att lägga ut fem brickor också, för att det inte ska straffa sig lika mycket poängmässigt om man bara sitter med ettor och inte heller når fram till bokstavsbrickorna.

odin - Administratör2008-08-09 16:05
Antal inlägg: 7442

Yzzy, att ändra tillåtna ord genom att folk får föreslå kommer vi nog inte göra. Är alldeles för mycket jobb.

Allt som har med att göra att man måste ändra layouten på spelplanen eller brickhållaren för mycket är också nedprioriterat.

odin - Administratör2008-08-09 16:07

Jag tror på minusrutor som är dolda med ?. Många kan tänkas gilla det, de som hänger i forumet tror jag är för konservativa ;P.

odin - Administratör2008-08-09 16:09

Att ha slumpat antal bonusrutor kan vara problematiskt om det bara blir en, då tycker folk spelplanen ser trist ut och slutar lira. Det är iaf vad jag tror...

lutherhuvve - Ej medlem längre2008-08-09 16:29
Antal inlägg: 40

Helt blank spelplan, slumpad startbricka samt att alla spelare får identiska brickor. Inget gnäll över att "h*n fick allt" eller "buhu, jag får ALLTID Z" :)

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 16:32

En annan tanke jag haft är att båda spelare ska ha alla brickor tillgängliga (varsin påse) och att de får välja brickor i vilken ordning de vill. Det blir ju svårt på slutet förstås, när man (om man är naiv) gjort sig av med alla sina bra brickor. Sen skulle man ju rulla väldigt mycket, men vad gör det?

Sarsaparilla2008-08-09 17:48
Antal inlägg: 6

Slumpade bonusrutor - från 15-30 stycken då? Så att det aldrig blir bara några stycken men kan bli många. Hur många är det idag förresten? Bra om det finns en möjlighet att det kan bli fler...och färre.

Tänkte att de gånger det inte är så många bonusrutor så premieras verkligen långa och snitsiga ord mer. Fast får ni in det ändå så blir det nog bra.

Men att helt ta bort bonusrutor - nej, det låter tråkigt. Blir det för många poäng om de är kvar (tillsammans med allt annat)?

Och måste de utslumpade boktäverna hamna på fasta rutor? Roligare om de kan hamna var som helst - annars blir det för likt standard.

Lägger ni till detta samt ett par jokrar (helst plussiga) så tror jag spelet blir poppis.

Ett superbetaspel....som tar det här till en ny nivå...typ.

Snart i betaversion...? ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?