Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-05 00:08
Antal inlägg: 85

Ok, jag vill inte hårddra, men talar utifrån viss erfarenhet.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-05 00:38
Antal inlägg: 85

Responsen dog. I ögat av orkanen är det lugnt!?

vulcan2008-01-05 01:41
Antal inlägg: 7666

Policyn tycker jag att vi har redovisat här hur många gånger som helst. Vi har valt att inte ha några nerskrivna vett- och etikettregler för dessa frågor, men rekommenderar genomgående att man ska hälsa på sin motspelare vid matchstart och tacka för matchen vid matchslut.

Min personliga inställning är denna: Man ska inte formulera regler och lagar om man inte tror sig ha en rimlig möjlighet att se till att de efterlevs. Jag vågar inte tänka på vilket liv det skulle bli i busken om en "Tacka för matchen"-regel las till här. Ett antal spelare skulle förmodligen börja bomba oss med anmälningar om lagbrytare som underlåtit eller gjort det på fel sätt. Och vad skulle vi göra sen? Sitta och skicka varningar till folk eller stänga av personer som inte vill skriva "tfm"? Och hur mycket trevligare skulle det göra sajten? När det dessutom rör sig om en detalj som en stor andel av spelarna inte tycker har någon särskilt stor betydelse?

le-lou2008-01-05 04:41
Antal inlägg: 17500

något som är ännu mer tröttsamt Skogaholm är när en övervakare inte får skriva i samma tråd som en annan övervakare och till råga på allt dela åsikt, tänka sig ..utan att det ska bli ett sabla ramaskri.
Du pratar om yngre folk så mycket, men hur vet du egentligen att det är de yngre som inte tackar för matchen? Fördomar?

Jag håller med Vulcan, får jag det?

veggie_d2008-01-05 04:46
Antal inlägg: 1187

Men herregud. Låt folk göra som de vill! Jag tycker personligen det är ett antal snäpp mer ohövligt att tillrättavisa folk som inte tackar än att inte tacka. Vill man inte så vill man inte, det är inte mer med det. Man ska inte behöva få ett pm som poängterar att man är ohövlig bara för att man väljer att inte göra det.

Zizzi2008-01-05 07:46
Antal inlägg: 866

Klart man ska hälsa innan matchen och tacka efter matchen.
Även den allra minsta lilla bokstav är trevligare än total tystnad.

Tommy 19792008-01-05 10:05
Antal inlägg: 1191

Håller med dig, Zizzi. Och till er som ondgör sig över att folk orkar bry sig om det ni anser så oviktigt och bagatellartat som att inte tacka efter en match, vill jag ställa en motfråga: vad är det som är så svårt med att skriva en eller kanske rentav ett par bokstäver i början resp. slutet av en match? Som så många konstaterat hör det ju bara till vanlig hyfs, varför propsa på att vara antisocial och otrevlig?

stefanf2008-01-05 10:51
Antal inlägg: 1744

Tycker också det är trevligt när folk hälsar och tackar. Gör det själv, gärna tillsammans med någon trevlig kommentar om jag hinner innan motståndaren försvinner.
Inser samtidigt att det finns massor av olika anledningar till att hänga här, och minst lika många olika sätt att se på umgänge och konventioner - faktiskt inte bara på nätet utan även IRL. Har insett efter ett par år att det bland ungdomar inte _alls_ upplevs (och därmed ÄR) oförskämt att ta upp telefonen och svara trots att man är mitt i ett djupare samtal med någon. För mig är detta otänkbart men självklart måste jag inse/respektera och förhålla mig till att konventioner och förhållningssätt förändras med tiden.

Att tro att MITT sätt skulle vara så perfekt att vi bör frysa utvecklingen och inte tillåta ungdomar (och andra) att pröva nya vägar känns minst sagt förmätet även om jag givetvis kan reagera på att någon beter sig annorlunda än jag skulle gjort.
Istället för att uppröras, störas och lägga en massa onödig energi väljer jag att försöka förstå och lära mig något.

Det som i sammanhanget (faktiskt) stör mig lite (ändå) är just "osäkerhetsmomentet" att inte veta om motståndaren vill/kommer att tacka och ev. byta ett par ord. Lite halvstressad rafsar jag ner mitt "Grattis! Tack för matchen. Snygg avslutning, vi ses. Hej".. eller liknande..
Ibland är det plötsligt tomt, andra gånger hinner jag halvvägs. Inget upprörande men lite snopet och småstressande (glömt efter 2 sek.).

Tror (faktiskt) det skulle ta död på den här surdegsdiskussionen om det fanns en funktion i personprofilen där man kunde kryssa i "ej chatt", och detta syntes tydligt när man öppnar en ny match.. Skönt att veta vad som gäller liksom.

fjortisnet - Ej medlem längre2008-01-05 10:56
Antal inlägg: 361

de dära me "ej chatt" som stefanf föreslår e fett bra!! ja tyker de borde va så... o om man kryssar i de så ska man inte se nån chatt alls... inte heller i main! för ibland e de rätt myke vuxensnack i main... o e man typ 12 år så kansje man inte vill se så myke snusk o sånt när man bara vil spela lixom... så de vore grymt fett om de va så att man kunde välja att inte behöva se all skit som alla hela tiden säjjer lixom... om man inte vil asså... eller om ens morsa e oroli för att man ska prata me läskia snubbar på nätet o sånt lixom... =))

singelmalt2008-01-05 11:19
Antal inlägg: 73

Därför att Tommy 1979, har en övervakare råkat trampat i klaveret med att säga en sak som strider mot en allmän uppfattning är det de andras uppgift att vidhålla den förstes sak. Att hålla varandra bakom ryggen är en gängse sak bland övervakarna.

Vulcan, jag har tyckt att du ofta har bra saker att komma med i många trådar och att din moraliska ståndpunkt i dessa fall varit klockren, men i denna tråd så får jag känslan av att du blivit tvungen att hålla med den andra övervakarna. För det är som så att har en övervakare råkat trampat i klaveret så kommer det ingen annan övervakare och rättar till honom/henne som ni gör exempelvis försöker göra med Skogaholm. Det Skogaholm försöker göra är att Ni övervakare skall förespråka god ton och hyfs, men kontentan av era inlägg är att det är fullständigt skit samma.
Jag har varit ungsdomstränare inom idrottsrörelsen under ett antal år, och ofta stött på fenomenet att ungdomarna i mitt lag inte vill tacka för matchen på grund av att de förlorat. På den tid det begav sig för mig var det alltid en självklarhet att man tackade för matchen, tackade för maten i skolan, hemmet, hos mormor... ja att man tackade och visade etikett, god ton och hyfs i allmänhet.

I dagens samhälle, när vi ofta sitter framför datorskärmar, är det extra viktigt att förespråka god ton och hyfs annars är det ett moraliskt förfall. Betapet är i det stora hela ett litet forum för detta fenomen men liten sten stjälper ofta stora lass, (eller hur nu ordstävet går). Kan Betapet förespråka detta kanske andra forum inom den datoriserade världen hakar på och på så sätt bromsar vi det moraliska förfallet.

Jag är 33 år idag och jag ser en väldig skillnad på dagens högstadie/gymansie-ungdom än vad det var på min tid. Som någon skrivit tidigare i denna tråd har den vuxna världen en mer förslappad attityd mot dagens ungdom än tidigare och det är ingen lögn, så är det.
Ett exempel: Jag arbetade för några år sedan som speditör och fick då efter ett tag chefens son, som precis gått ur gymnasiet, som närmste medarbetare. Jag fick från dag ett sätta blåslampa i häcken på honom, och ofta tog det mer tid att få fart på honom än att göra jobbet eftersom han tyckte det var viktigare att konstruera tifon för blåvitts hejarklack än att förtulla 1662 tv-apparater åt El-giganten.
Poängen i detta är att dagens skolungdom inte får lära sig allvaret i att bli vuxen, allvaret i att vara ute i världen, allvaret i och med det att om man visar god ton och hyfs så kan man komma ett steg längre.

Worddokument - Ej medlem längre2008-01-05 11:35
Antal inlägg: 297

Jag håller med många av de som irriterar sig på de som inte hälsar och tackar - jag är också fostrad att man gör så. Men... likväl som jag inte kräver (och ställer till med en stor scen alt går till chefen om det uteblir) ett varsågod när växeln räcks över i Icas kassa så ställer jag inte till med nå rabalder då motspelaren drar utan ett tfm eller några glada tillrop. Jag kan bara inte förstå hur detta fenomen kan orsaka så många trådar och diskussioner i chatterna. Under tiden jag spelar (korta stunder o sällan) så är det f*n 2-3 stycken som gnäller i chatten pga att ngn inte sagt tack. Obegripligt.

vulcan2008-01-05 11:50

Vet du Singelmalt; Prinsessan-på-ärten-typer som har mage att påstå att jag skulle skriva saker som jag egentligen inte tycker bara för att jag likt en äggsjuk höna måste skydda andra övervakare till varje pris, ser jag inget skäl att fortsätta diskutera med. Dessutom skulle det ju bara bli exakt samma argument igen.

Däremot kan jag säga att om det någon gång i en ärorik framtid blir beslut om sanktioner mot "icke-tackare" och att folk som glömmer ett "tfm" ska bli varnade vid första resan, offentligen uthängda vid andra och avstängda för all framtid vid tredje resan - då ska jag be att få tacka för mig som övervakare.

singelmalt2008-01-05 12:13

Tja, väljer man att missuppfatta, vad som skrivs så... jag har inte påstått något, det enda är att jag fick en känsla, som stred mot mycket annat du skrivit i andra trådar. Men glöm nu det, säger du att det inte är så, so be it.

Vad det gäller missuppfattningar, så skrivs det väl ingenstans att man skall stängas av för att man inte tackar för match. Det som skrivs är att man skall försöka förespråka god ton och hyfs.

vulcan2008-01-05 12:18

Och det menar du alltså att vi inte gör? Måste man hota med straff för att få räknas som en förespråkare av något? Jag vet mig ha sagt x antal gånger att jag själv ALLTID hälsar och ALLTID tackar för match och att jag tycker att andra bör göra det också för främjandet av en trevlig stämning. Vi kunde naturligtvis skriva något allmänt om detta i FAQ:en, men personligen tror jag att det mest blev ett slag i luften. De moraliskt förtappade individer som inte vill följa dina och mina personliga moralregler brukar nog oftast inte ha för vana att läsa FAQ

Bitte - Administratör2008-01-05 12:22
Antal inlägg: 24210

Kan vi inte bara enas om att vi tycker olika och alla gör som dom vill,, tackar man så gör man det låter man bli är det ok,,

Bitte

Silverin - Ej medlem längre2008-01-05 12:29
Antal inlägg: 1760

Men vilket äfla tjat!

E ju samma sak som alla de som kläcker ur sig saker för att man anser dom har för olik ranking. E inte mitt jobb att förklara reglerna för de som reggar sig utan att läsa eller förstå.

Ingen här e min morsa/farsa.
Jag e ingens morsa/farsa.

Stör man sig så enormt bör man nog ta sig en funderare på varför.
Har säkert inget o göra med hyfs o dylikt...

Kontrollbehov?

beritlind782008-01-05 12:32
Antal inlägg: 79

Håller fullständigt med Worddokument. Att folk inte hälsar och tackar för matchen är ju ganska trist men tusen gånger värre är alla "minipoliser" som härjar i chatten och talar om att man minsann ska tacka för matchen, inte skrika i chatten (om någon råkar skriva med STORA bokstäver) och att man inte får hänga ut någon utan ska kontakta övervakare....Är säkert samma typ av människor som talar om för en att man minsann parkerat bilen fel eller inte får lov att gå för röd gubbe....*gäsp*

Bitte - Administratör2008-01-05 12:33
Antal inlägg: 24210

vissa saker som nu nämns finns det regler om,, och de ska väl följasmm men däromt finns det INGEN regel om att man MÅST tacka

Bite

grönöga - Ej medlem längre2008-01-05 12:45
Antal inlägg: 5570

Jag röstar för stefanf´s förslag om en "ej chatt" funktion, då kanske vi skulle slippa sånt här "gnäll".

Visst är hyfs och etikett är viktigt och det ska vi lära "våra ungdomar", men jag tvivlar starkt på att man glider ner i en avgrund av moraliskt förfall om man inte tackar för spel på samma sätt som man gör irl ...

singelmalt2008-01-05 13:00

Bra sagt Vulcan, må vara att det är ett slag i luften men står det där så står det där och då har Betapet gjort sitt för världsfreden =).

Jo Vulcan, du förespråkar god ton och hyfs, men det är inte alla övervakare som gör det. Det är vad jag menar. Skriver man att det är skit samma om man tackar för match eller inte är det, så är man ingen förespråkare, eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?