Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 296 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| justforfun | 2012-03-05 19:56 | |
![]() | Bra digital träning kan du fortfarande få genom "Frank" som kan laddas ner via Scrabbleförbundets hemsida. | |
| Interaction | 2012-03-05 20:02 | |
![]() | Bim1964: Vad pratar du om? Signifikant? Betapet är ett annat namn på Scrabble. Alfapet har inget med saken att göra. Det är bara ett tidigare namn på Scrabble. Köper du ett Alfapet i dag så får du ett sjukt uselt spel som har lite och ingenting med Scrabble att göra. | |
| Rabiesgalen | 2012-03-05 20:04 | |
![]() | Hm, hur roligt är det att köra mot en dator i längden. Det är roligt ett tag. Om förbundet inte gör något så dör Scrabble i SM sotdöden eller blir en ännu större nerdklubb. | |
| e-son | 2012-03-05 20:12 | |
![]() | Tråkigt!!! | |
| Maradona1986 | 2012-03-05 20:24 | |
![]() | Håller förvisso med om att det är synd att man var tvungen att ändra detta. Men även om man, säkert av legala skäl, tvingas hålla tyst om de exakta anledningarna, så får vi utgå från att detta är oundvikligt. Har själv inte spelat Scrabble seriöst IRL och påverkas därmed inte av skillnaderna mellan Beta och Scrabble. Däremot kan man kanske tycka att Scrabbleförbundet, om man nu vill vara ett seriöst spel, bör använda en spelplan och regelverk som inte är varumärkesskyddat. Tänk om andra spel och sporter hade varit bundna till en tillverkare (ex.vis Schack, Dart, eller andra jämförbara spel). Idealiskt sett borde ju Scrabbleförbundet 'äga' en officiell spelplan och regelverk och sedan fritt låta andra göra detta tillgängligt som brädspel, internetspel, mobilspel o s v. Om man nu har en ambition att göra spelet tillgängligt och populärt. Bara en tanke.... Sedan kan jag till sist säga att jag provat det nya 'klassiska' brädet och tycker att det är ganska bra. Så jag blir nog kvar på Betapet även framöver. | |
| Nancys | 2012-03-05 20:37 | |
![]() | Har nött ut två gamla,klassiska Afapetspelbräden, det nya som jag fick ijulklapp var ju knäppt och nu finns det inte kvar här heller. Jag blir helt förvirrad aav Betapets nya klassiska bräde men jag får väl köra slumpat i fortsättningen,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,, | |
| ANDERStG | 2012-03-05 21:31 | |
![]() | "Förmodligen kommer namnet ändras från Klassisk till Standard." Det hette det väl tidigare men så slutade det att vara standard. Kommer den nyklassiska standarden att vara standard i klassisk bemärkelse? :) Jag kommer nog att träna mindre på nätet ett tag. | |
| ANDERStG | 2012-03-05 21:35 | |
![]() | För att förtydliga så delar jag irritationen mot Mattel. De kunde gett ut någon spelbar app och börjat konkurrera innan de gav sig på konkurrenterna. | |
| ellinorfalck | 2012-03-05 21:39 | |
![]() | Visst känns det ovanligt, men förändringar är bra. Tror att vi snart kommer har glömt hur det "gamla" klassisk såg ut. Jag kommer inte att sluta för en sådan här sak. Man måste inte vinna heller :) man kan spela för att det är kul också. Lycka till med det nya brädet. | |
| grace1 | 2012-03-05 22:42 | |
![]() | Gillar nya klassiska, det är bara en vanesak. Men så spelar jag inte IRL heller. Kan dock förstå att dom som gör det inte gillar förändringen. Bra jobbat och tack för en fantastisk sajt! Vad skulle man göra utan Beta?? | |
| Åke Jävel | 2012-03-05 22:45 | |
![]() | Jag får instämma i kören och säga att tyvärr, det här blir nog det som får bryta mitt mångåriga betapetknarkande. Spelat två partier och fått 460-nånting poäng utan nån ansträngning, mest pga tur med å, ö, u och så vidare. Det får bli uteslutande IRL-spel i fortsättningen. "Sådan är kapitalismen, otack är den armes lön!" | |
| Okreh | 2012-03-05 23:14 | |
![]() | Hmm. Första matchen bet jag mig själv i tungan och trodde jag valt special-brädet. Andra matchen var jag noggrann och valde klassiskt. Likt förbaskat kände jag inte igen mig. Tyckte dessutom att jag fick ovanligt mycket poäng för vissa ord, men tänkte inte mer på det. Först efter att ha ögnat igenom denna tråd, insåg jag att poängen på brickorna var olika. Körde på av gammal vana ;) Har varit medlem i cirka 7½ år och lirat runt 450 matcher per år. På senare tid har jag trappat ned. Var mer i början, nu prioriterar man annat i livet. Matcherna har till 99,9% varit på klassiskt bräde. Några felklickningar har det blivit så att man lirat slumpat, vilket jag inte alls gillade. Det nya brädet och de nya bokstävspoängen kommer jag snart att lära mig tror jag. Det kommer att krävas lite nytänkande, men men. Kommer liksom tidigare att spela mot spelar med ungefär samma rankning som mig +/-400. Har lirat två matcher, dels mot en som varit 400 över mig och en som nästan varit 400 under mig i rating. Kontentan blev att min rating steg upp med 6p, så det verkar vara en hyfsad balans i det nya brädet. Även jag vill rikta ett stort tack till personerna som arbetar med Betapet. Att folk "hotar" med att gå över till andra (betalsajter) är väl upp till var och en. Ingen är livegen. Människan är i grunden ett vanedjur och är oftast fientliga mot nya rutiner. Tror en del kommer tillbaks av de som försvinner de närmsta veckorna. Jag kommer dock snart tillbaks in och lirar några nya partier inom ett par dagar. God natt. | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2012-03-05 23:43 | |
![]() | Okreh skrev: Att folk "hotar" med att gå över till andra (betalsajter) är väl upp till var och en. Ingen är livegen. Människan är i grunden ett vanedjur och är oftast fientliga mot nya rutiner. Tror inte att någon har velat "hota" med något, i alla fall har jag inte det. Men det är inte riktigt så enkelt som du skriver, att vi är vanedjur och att det skulle vara det enda problemet med de förändringar som gjorts på Beta. Vi ÄR vanedjur och det styr ofta vårt beteende, så till vida har du rätt. Men här har förutsättningarna förändrats avsevärt, det handlar nu mycket mer om tur. Det kan du aldrig förändra genom att vänja dig. Och jag tror att det är därför många, liksom jag, hoppas att det ska komma en ny sida. Sedan kan man ju vara kvar på Beta ändå, för att det är kul :) | |
| Yubi | 2012-03-06 00:02 | |
![]() | Är på samma linje som Lolita Pop. Jag har inget emot de som håller i sajten och jag kan mycket väl förstå att det här var ett nödvändigt drag givet de förutsättningar som fanns. Faktum kvarstår dock att det inte längre är samma spel. Det nya brädet liknar på många sätt "specialbrädet" sedan tidigare och jag, som så många andra, som inte spelar special eller slumpad, har sedan länge kommit fram till att det spel som de planerna ger upphov till inte är för oss. Så för mig är det enda som hänt att det betapet tidigare levererat inte längre finns. Jag hoppas naturligtvis fortfarande hitta det någonstans, och skulle vara nog så nöjd med om det var här, men just nu är det uppenbarligen inte det. | |
| Obolo | 2012-03-06 00:03 | |
![]() | Jaha...Tfgm får jag väl säga då, det har varit ett skönt sätt att rensa ur huvudet på vardagens små förtretligheter genom åren, har varit med sedan 2004(okej jag blev utslängd en gång på fyllan för ett par år sedan..). Jag tänker trots min ålder och min ringa förändringabenägenhet ge det här en chans. Det som är surt är att de sk fria marknadskrafterna plötsligt finns i mitt hus och styr mitt liv på ett påtagligt sätt som jag inte har reagerat över förut, jag förutsätter att de gör det hela tiden, men hitintills har jag inte brytt mig.Om jag tröttnar pga det nya upplägget så ska ni som har hållt i det här under alla år ha ett stort tack, jag inser att ni inte har gått med på det här frivilligt. Men ni skulle ju kunna ändra Klassiskt till exempelvis Tvunget, för logikens skull, eller får ni en amerikansk advokatbyrå över er då..? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-06 07:51 | |
![]() | det kan inte vara så svårt att fatta varför det är nödvänligt att ändra bräde,det ör bara att gilla läget ni vänjer er nog | |
| Bohedarn | 2012-03-06 09:09 | |
![]() | Slumpen spelar ju in hur som helst beroende på vilka bokstäver man får. Efter ett hundratal partier så jämnar nog slumpen ut det hela. Finns det inte någon statistiker i församlingen som kan räkna ut det hela ? Tycker nog dock att det skulle räckt med 2x-bokstav för de 4 närmaste rutorna vid start. | |
| Rammega | 2012-03-06 09:31 | |
![]() | Jag fick först tips om att Betapet hade samma bräde som ORDSPEL hade och var gratis. vart totalt fast här. men nu så skiter jag i detta och går tillbaka till Ordspel. Kostar lite men det är det värt då man är en klassisk spelare. och ni som gillar slump och annan tjafs kan ju vara kvar. PS man kan ju undra hur länge ORDSPEL får hålla på? | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-06 09:52 | |
![]() | Ni som tror att man vänjer sig och att vänliga själar som scrabblespelare "hotar" vet inte vad scrabble är. www.scrabbleforbunde.../i ndex.php Ingen skugga må falla över betagänget. Vi förstår och vet att ni gjort ert bästa men den sammanlagda besvikelsen är enorm och ett helt nytt sverigescrabble måste utvecklas. | |
| eijas | 2012-03-06 10:05 | |
![]() | Synd att det inte finns några spelare på Ordspel ;-( | |