Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanf2008-01-05 13:23
Antal inlägg: 1744

I all enkelhet skulle jag vilja lyfta och påminna om det allra största brott mot etiketten man kan göra; att påpeka för andra att de bryter mot etiketten..

Instämmer alltså i att det är ett _större_ hot för den goda stämningen att "jaga" folk i div. chattar för att de (inte) gör si eller så..

y not2008-01-05 13:48
Antal inlägg: 9014

fullständigt korrekt stefan
kunde inte säga det bättre själv.

Men ämnet intresserar och engagerar, båda sidor, tom med de som hävdar att det inte är intressant läser och skriver.
Tack lelou för din ståndpunkt.

hugokolbaz2008-01-05 15:24
Antal inlägg: 665

Singelmalt eller Skogaholm eller vad du nu vill heta, hur många av "dagens ungdom" har du träffat? Två? Översitteri och förmätenhet är vad det är att hela tiden hänvisa till "dagens ungdom" och "på min tid". Usch!! Hoppas innerligt att du är ett troll som drivit ironin till nya höjder!

singelmalt2008-01-05 16:01
Antal inlägg: 73

Skogaholm och singelmalt, är inte samma person.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-05 18:30
Antal inlägg: 85

Dagens ungdom Hugokolbaz har tyvärr det mkt jobbigt, då de ofta saknar tillgången till vuxna förebilder. Förr var det nog så att man brydde sig mer om att uppfostra varandra(reagera på asociala och avvikande beteeden) Detta skapade en trygghet.
Om du förväxlar allas gemensamma ansvar att bibehålla moral och etik med att vara översittare och förmäten får det stå för dej.
För övrigt jobbar jag inom socialtjänsten med ungdomar som har sociala problem, och är ganska uppskattad av dessa. Så en viss erfarenhet av unga, som inte fått vuxenförebilder, får jag nog anse mej ha.
Till sist vill jag heta Skogaholm, då Singelmalt är en annan person.

singelmalt2008-01-05 18:58
Antal inlägg: 73

Med ett flerårigt ledarskap inom ungdomsidrott och vikariat som idrottslärare i ryggen anser jag mig också ha en liten grund för att utveckla mig i denna fråga. Vad har du Hugo? Eller är du en översittare som kommenterar när det passar?

hugokolbaz2008-01-05 19:23

Jag har också jobbat med ungdomar och har min egen ungdom relativt färskt i minnet. Ni gör säkert ett finfint arbete inom ungdomsidrotten o.s.v. men jag vill påstå att alla som slänger sig med uttrycken "på min tid" och "dagens ungdom" när man talar om att det var bättre förr var blinda under sin egen uppväxt eller ser bara problemungdomarna när man ser på folk som är unga idag.
Visst finns det folk som har svåra uppväxtförhållanden idag men kom inte och säg att det är nåt nytt och unikt för den nya generationen ungdomar! Den äldre (och bittra?) generationen har ju i alla tider tyckt att allt var bättre förr och ungdomarna hade minsann mer hyfs då. Men det har ju uppenbarligen blivit folk av de flesta eftersom människosläktet fortfarande existerar.

Bitte - Administratör2008-01-05 19:28
Antal inlägg: 24210

fast nu är det ju loksom en annan sak tror inte att det ni pratar om verkligen hör hemma i med om jag tackar för match eller ej här,

Bitte

y not2008-01-05 19:41

att du orkar

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-05 19:56

Att folk fortfarande existerar är en sak. Att ungdomar mår sämre och sämre är också ganska bekräftat. Liten fråga Hugokolbaz. Vad innebär det att det blir folk av en? Att man existerar månne?

vulcan2008-01-05 20:05
Antal inlägg: 7666

Som jag vill minnas att jag skrev igår så känner jag mig ganska övertygad om att det inte var bättre förr. Dessutom fanns ju internet inte "förr" och det är väldigt svårt att jämföra umgängesformer under helt olikartade omständigheter. Människor som kom från små byar till Stockholm för 100 år sen förfasade sig säkert i många fall över att man inte hälsade på alla och envar.

grönöga - Ej medlem längre2008-01-05 20:07
Antal inlägg: 5570

Var är det "bekräftat" att ungdomar mår sämre idag *undrar helt seriöst*, jag tror till stor del det hänger på att vi idag uppmärksammar mer.
Det är så väldigt länge sedan som det ansågs skamligt att ha "psykiska besvär", så är det inte längre. Vi talar mer öppet och ingående om mer eller mindre allt idag, vilket antagligen kan resultera i just åsikten att det "var bättre förr" då man inte belyste alla "problem" utan många gånger kanske mer istället försökte jobba på att allt skulle "se så bra ut" utåt i stället ...
Kan det ligga nåt i det ...?

grönöga - Ej medlem längre2008-01-05 20:09

det är *inte* så väldigt länge sedan ... *blev lite fel där ...*

hugokolbaz2008-01-05 20:21

Tror på grönöga

y not2008-01-05 20:28

lite offtopic, men ändå
Jag hörde om en undersökning om ungdomar som satt mycket framför datorn.
Det visade sig att de använde mindre droger än genomsnittet, var mer intellektueltt tränade ,och rent fysiskt inte avvek mot genomsnittet.

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-05 23:50

Alkoholdebuten kryper nedåt i åldrar, anorexin ökar, BUP-mottagningarna larmar(Barn och ungdomspsykiatrin), självmordsfrekvensen bland unga stiger, mobbingen breder ut sig, en av 3 ungdomar i storstäderna har provar narkotika. Men ok, blunda och stå på er!

Silverin - Ej medlem längre2008-01-06 00:07
Antal inlägg: 1760

Jaha, o allt för att man inte tackar ordentligt för spelet.

Fy på sig!

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-06 00:18

Rent fysiskt kanske du förnekar att barn och unga har blivit tjockare, och att läkarna slår larm ständigt?! När jag var liten spelade jag fotboll efter skolan(rent fysiskt). Nu gäller väl datorn?

Skogaholm - Ej medlem längre2008-01-06 00:22

Äh, nu struntar jag i detta . Vill man tacka så är det ok vill man inte så är det ok. Hur vi beter oss mot varann spelar ingen roll, för vi lever i den datoriserade världen. Unga mår inte sämre nu än på romarnas tid och allt är frid och fröjd. Tjena!

grönöga - Ej medlem längre2008-01-06 01:20

Jag påstod inte att ungdomar inte mår sämre idag än "på romarnas tid".
Däremot så tror jag inte heller att dagens ungdomar mår bättre ... Vad jag dock tror är att varje era har sin "pest".
Mycket av det som saknades "förr" t ex droger, har räddat många liv inom många olika sjukdomar .. så väl psykiska som fysiska. Att det sen idag finns ett bredare missbruksproblem förnekar jag absolut inte.
Så, allt är inte "frid och fröjd". Och det tror jag inte någon här påstod heller ...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?