Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 18 |
Mobilspel
| Pågående | 19 748 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2008-01-06 01:45 | |
![]() | Tänd ett ljus i mörkret istället herr (fru?) Skogaholm! Här är två länkar om att bruk av droger minskar bland ungdomar: www.drugnews.nu/arti...sp ?id=3353 www.ungdomsstyrelsen...84 ,00.html och var sjutton har du länkar/bevis till att mobbingen breder ut sig? (som något slags indirekt bevis för den den allmänna förflackningen i samhället varav Betapets ovanor vad gäller tackandet är en del). | |
| le-lou | 2008-01-06 05:17 | |
![]() | Tack Silverin för ditt sista inlägg, du fick mig att skratta obehärskat :) | |
| Gaffelman - Ej medlem längre | 2008-01-06 10:49 | |
![]() | Varför ska man nedåt racka på den som inte vill tacka Nej, sluta nu upp med att hacka innan du framstår som en sladdertacka /Poet-Lasse | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 11:07 | |
![]() | Min uppfattning Vulcan, vilken jag tycker det är märkligt att du inte uppfattar, är att det i alla avseenden är viktigt att bry sig om varandra genom att ibland värna om moral och etik. Att du gång på gång vill få det att framstå som att jag anser Betapet vara en av de huvudansvariga till ngt moraliskt förfall i samhället börjar bli tröttsamt. Jag har gång på gång skrivit att reagera på att folk inte tackar är en mkt liten del, men dock EN del. | |
| Bitte - Administratör | 2008-01-06 11:15 | |
![]() | Gaffelman , dina ord är klockrena,, tror knappas att värdensförfall kommer att baro på ett tack eller hej på betapet,, delar av inläggen här börjar bli rent patetiska,, Bitte som skriver i min profil Hej och tfm,, så kan alla se det där =)) | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 12:14 | |
![]() | Ja du Bitte, då jag är en av de som driver detta som du anser vara patetiskt måste jag reagera! Att du kan uttrycka dej som du gör efter mitt svar(inlägget innan ditt)till Vulcan tycker jag känns patetiskt. | |
| y not | 2008-01-06 12:48 | |
![]() | "Vår ungdom älskar ingenting annat än lyx och lättja. Unga män och kvinnor uppför sig sämre än någonsin tidigare. De föraktar varje form av auktoritet och hyser ingen respekt för äldre. Vår tids barn har blivit tyranner över oss. De reser sig inte om en äldre person kommer in i ett rum. De är fräcka mot sina föräldrar och andra. De stör varje civiliserat samtal mellan förnuftiga människor. De har dåligt bordsskick och har blivit sina lärares fasa." (Orden tillskrivs Sokrates, 400 år f.Kr.) ”Vår ungdom är rutten ända från djupet av sina hjärtan. Unga människor är ondsinta och lata. Dom kommer aldrig att bli som ungdomen var förr. Dagens ungdom kommer inte att kunna bevara vår kultur (Från Babylons ruiner, ca 4500 f. Kr.) ”Vår värld har nått ett kritiskt stadium. Barn lyssnar inte längre på sina föräldrar. Världens ände kan inte vara långt borta.” (Egyptisk präst, ca 2000 f.Kr.) HISTORISKA FÖRKLARINGAR TILL OMORALEN Bristande religiositet. Drogerna: Spriten och narkotikan. Musiken: Jazzen, rocken, popen (dansbaneeländet). Mediapåverkan: TV(-såpor), videovåld, reklam. Marknadseffekt: Kommersialism, konkurrens, utslagning. Samhällets svek: ”Vi har ju ingen lokal”. Familjens svek: Ensamma mammor/frånvarande fäder. video.ldc.lu.se/fc041123. ppt | |
| Bitte - Administratör | 2008-01-06 13:10 | |
![]() | Tråden handlar väl om att atack på betapet efter match och inget annat om det nu finns synpunkter på dagen ungdom och dess sk frfall bör väl en ny tråd skapa om det.. Bitte | |
| hugokolbaz | 2008-01-06 13:25 | |
![]() | Men nu har tråden utvecklats Bitte... Tack för de fantastiska citaten y not! Det visar ju helt klart att det enda vi lärt oss av historien är att vi inte har lärt oss nåt av historien. | |
| vulcan | 2008-01-06 13:35 | |
![]() | Jag tror att jag har förstått din uppfattning Skogaholm. Du anser att vissa spelares underlåtenhet att skriva "Hej" i början och "Tfm" i slutet är symptom på en underliggande moralupplösning i samhället. Själv tror jag inte det. En del av förklaringen är att ohyfsade typer och skitstövlar har funnits i alla tider och alla kulturer. Vi har vår lilla, men beskärda del på Betapet också. En annan del av förklaringen är att synen vad som är viktigt och inte på nätet - "netikett" om man så vill - inte är lika mellan alla människor. Många av oss med lite fler år på nacken vill gärna föra över IRL-världens regler i mer eller mindre oförvanskat skick. Yngre som inte hunnit stelna i sina tankar ser cybervärlden som något för sig där man inte nödvändigtvis behöver bete sig precis som man gör IRL utan att för den skull vara medvetet ohyfsad, ytlig eller oacceptabelt slarvig i sitt språkbruk. Jag tror att du helt enkelt får acceptera att det finns andra uppfattningar än din om vad som är rätt och riktigt på den här arenan och att det här slaget inte skulle vinnas på det sätt som du vill vinna det ens om all världens övervakare, moderatorer och sajtadmins gjorde precis som du önskade. | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 13:54 | |
![]() | Jag förstår att alla inte delar min uppfattning Vulcan. Jag har min uppfattning och du har din. Det som skiljer sig ossemellan är kanske att jag säger ifrån om jag tycker ngn beter sig ohyfsat här på sajten på samma sätt som jag säger till i verkligheten. Är det ej ok? Att övervakare och admin. inte gör som jag(och många med mej) önskar har framkommit med all önskvärd tydlighet, då man efter alla önskemål om standardrum skapar grisen. Kan kännas lite som ett hån om du frågar mej. Ändå valde jag av taktiska skäl att inte skriva under intresselistan :), så det kan väl inte bara vara min "gåpåaranda" som stoppade idén. Men detta är en annan fråga som kanske inte hör hemma här, men kände mej ändå tvungen att nämna det med tanke på slutet på ditt förra inlägg. | |
| veggie_d | 2008-01-06 14:02 | |
![]() | Skogaholm, hur mycket mer moralisk tror du en elvaåring blir, som just förlorat en fotbollsmatch stort och är skitsur för det och som lök på laxen ska tvingas TACKA sin motståndare för förnedringen? Jag kan tala om det för dig om du inte förstår det själv: han blir ännu surare. Jag har själv varit i situationen, och även om jag inte brydde mig särskilt mycket om hur det gick i de matcher jag spelade så såg jag hur några av mina lagkamrater reagerade. De tackade på ett lite lagom surmulet sätt, bara precis tillräckligt artigt för att undgå att få skit av tränaren efteråt, gick in i omklädningsrummet där han och motståndarlaget inte hörde dem och kräkte ur sig okvädingsord och allehanda mer eller mindre rumsrena besvärjelser över både dem och honom. Jag är helt säker på att det fungerar på exakt samma sätt idag, 20 år senare. Jag är lika säker på att de flesta av de jag spelade med växte upp och blev lika goda människor som alla andra, det vill säga trevliga och snälla ibland och moraliskt förtappade vid andra tillfällen. Jag är också säker på att vi inte kommer kunna läsa i framtidens historieböcker att tredje världskriget startades av en förtappad själ som inledde brottets bana med att låta bli att tacka när han spelade fotboll eller betapet. Eftersom du uppenbarligen tyckte det gick bra ihop med din egen höga moral att insinuera att vi övervakare här på betapet "håller varandra om ryggen" och säger saker som vi inte tycker för att skydda varann när vi "trampat i klaveret", så får jag klargöra ett och annat för dig. Det mesta har Vulcan redan sagt, så det är slöseri med elektroner att säga det igen, men jag kan tala om för dig att jag oftast säger både hej och tack, precis som de flesta andra. Däremot låter jag bli att tacka om jag vinner väldigt stort, eftersom det kan låta förmätet och lite drygt, som en sorts virtuellt salt i såren, och jag låter ofta bli om jag förlorar väldigt stort också. Varför ska jag tacka för att jag nyss blivit uppiskad å det grövsta? Varför ska jag tacka för att slumpgeneratorn gett motståndaren starten med fyra 3xord-rutor kloss intill startrutan samt brickstället "XYLOFON"? Ska jag tacka för att jag får alla L, T och S och motståndaren J, X, Y, C samt nio av tio vokaler? Nej, och det gör mig inte till en sämre människa än någon som tvingar sig till det trots att han/hon inte egentligen vill. Återigen: det är betydligt värre, moraliskt sett, att läxa upp andra för att de inte lever som man själv vill att de ska leva, än att inte leva som andra vill att man ska. Individualismen är här för att stanna, och tack och lov för det. Fortsätt du att skrika moraliskt förfall åt såna här skitsaker, men var medveten om att varken du eller din omgivning gagnas av att du beter dig som en sur gammal gubbe 40 år för tidigt. | |
| Nemi | 2008-01-06 14:04 | |
![]() | Grisen kom till liv pga att alla andra spelrum var nästan fulla. /Nemi | |
| y not | 2008-01-06 14:04 | |
![]() | jag tycker Stefans inlägg tidigare är tänkvärt. Det kan vara väldigt ohyfsat att angripa någon och anklaga dem för deras beteende. Det beror förvisso på hur det görs. Jafg förutsätter att du alltid gör det i Jagbudskap Skogaholm. För det är bara din upplevelse att du upplever ett beteende som ohyfsat som är relevant. Det har inget att göra med om det faktiskt rent objektivt är ohyfsat eller å den andra sidan om den personer upplever det som ohyfsat eller rättrådigt. Sanningen finns bara i betraktarens öga. | |
| y not | 2008-01-06 14:08 | |
![]() | "du beter dig som en sur gammal gubbe 40 år för tidigt." Vid vilken ålderr är det okey att bete sig som en sur gammal gubbe? eller hur gammal är skogaholm? | |
| Nemi | 2008-01-06 14:22 | |
![]() | Ah, tack för klokt uttalande y not :) Det stämmer ju så väl "För det är bara din upplevelse att du upplever ett beteende som ohyfsat som är relevant." Vett och etikett är en tolkningsfråga utifrån varje situation och alla har ju olika triggers och åsikter om vad som är rätt och fel. Alla upplever händleser/situationer på sitt tolkningssätt och det som jag kan uppfatta som nån slags underliggande dryghet i ett inlägg eller i en chatt kanske inte andra gör. Så enkelt är det. För att undvika en del konflikter så finns det regler i samhället och även här. Dock anser inte jag att det behövs en regel för hur man ska samtala vid slutet av en match, förutom de regler om att man inte får skriva något stötande/hatiskt/trakasse rande. Det jag har upplevt funkar bäst i vett/etikett-hänseenede är att själv bete sig så som man anser är rätt och hoppas på att andra ser detta och kanske gör likandant själva. Mvh, Nemi | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 14:28 | |
![]() | Jag är 37 år, och anser att med din logik Y not kan alla bete sig hursomhelst. | |
| veggie_d | 2008-01-06 14:32 | |
![]() | Hm, det sista i mitt inlägg var inspirerat av händelser i min ungdom, som till exempel den gången jag fick en utskällning av en surkart i 70-årsåldern för att jag hade fräckheten att cykla utan att hålla i styret, eller den gången jag fick veta att jag var en jävla snorunge för att jag körde min moped på en cykelstig (jag var lite för timid och lite för chockad för att ha sinnesnärvaro nog att upplysa gubben, också han såg ut att vara närmre trekvarts sekel, om att det var där jag enligt lagen förväntades framföra sagda fordon). Som svar på dina frågor: det är aldrig ok om man med sur gammal gubbe avser en människa som inte kan motstå frestelsen att upplysa andra om hur fel de har när de gör saker som inte passar en, eller inte gör saker som man själv tycker att de borde. Det är en jävla skillnad på att fräsa mot någon för att h?n går mot röd gubbe och att skälla ut någon för att han med berått mod krossar en ruta, om man säger så. Tycker man att det är ok i det första fallet så är man en surkart och behöver ta sig en funderare på om man verkligen gör världen till en bättre plats genom att förstöra någons dag över en bagatell. Jag orkar inte leta upp det nu, men jag har för mig att han skrev att han är 37. Ber om ursäkt i förväg om jag har fel, men oavsett ålder ska man vara väldigt försiktig med att svinga den moraliska pekpinne som man själv kalibrerat så mina åsikter angående allt annat jag skrivit i den här tråden står jag för och där blir det ingen ursäkt. | |
| Flummig | 2008-01-06 14:35 | |
![]() | Hm... Jag får det till att man stödjer det moraliska förfallet om man talar emot någon som påtalar ett problem. Eller? Jag kanske har fel... | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 14:42 | |
![]() | Herregud vilket liv det blev här Veggie! Du låter nästan lite arg. Förlåt mej, jag ska foga mej i ledet. Usch, det blir nog svårt, då jag älskar en god diskussion! | |