Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 20 030 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-17 01:08 | |
![]() | Det finns ju bara ungefär 100 000 godkända ord, och memorerar man 1000 om dagen så tar det alltså bara några veckor innan man kan alla. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-17 01:09 | |
![]() | Är man smart kan man dock nöja sig med de 10 000 mest relevanta orden, baserat på sannolikhet. | |
| y not | 2008-07-17 07:25 | |
![]() | krutmarie, jag är vare sig datanörd eller programmerare men laddar ner lite från TPB och vant mig vid den förkortningen samt använder FRANK som träningsprogram. Looplänka var ett helt nypåfunnet ord av mig då jag av misstag råkade länka till samma inlägg jag skrev. Men ju mer sådana här diskussioner pågår framstår det som att de som bryr sig mest om fusk är de som själva inte ännu är speciellt vassa och har kommit till en nivå på två tre tusen i rejt eller mer och inser att man faktsikt kan bli bättre än "fuskarna" genom att faktiskt träna. Anagramträning med Frank, och plugga listor på vanligaste orden, alla tvåor treor fyror, honnörsord ger verkligen resultat, samt givietvis spela och räkna brickor. Så träna och bli bättre än fuskarna så slipper ni problemet. Ingen ännu som kommit med anklagelsen att det är fusk att räkna brickor så man vet vilka brickor som är kvar i påsen och vilka motståndaren har i slutspelet. Det finns det också enkla program som man kan använda. Bästa programmet hittils är en skärmdump som illi eller fjortis visade där man såg motståndarens brickor vid sidan om lämpliga drag. Tyvärr har jag ännu inte lyckats harmonisera det med mitt operativsystem och den plattform det skall vila på för att det skall fungera i realtid. | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-07-19 05:33 | |
![]() | Måns E skrev: "Samma sak gäller rullningar, rullningar med vanliga bokstäver är det många som tränar på. Ett ord som SILVERNE är helt enkelt troligare att få se i ett scrabbleparti än WEBBSIDA, även om det andra är ett ord som förmodligen fler ungdommar har i sitt naturliga ordföråd." JA, speciellt när W inte finns :P | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-07-19 05:34 | |
![]() | som blank blir det w <---- litet dubbel-v ---> skillnaden w mot W | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-07-19 05:34 | |
![]() | wEBBSIDA för att förtydliga så vindsus oxo fattar.. | |
| Linika | 2008-07-19 06:35 | |
![]() | genom att läsa denna tråd har jag lärt mig fler nya ord, än på de senaste fem åren av mitt liv, tack. nu återstår ju bara betydelsen, va faan ä nuntie, täv, baud, flöts skråp& ägofred?Jag vill gärna lära men vill de så kallade fuskarna det ,eller går de till krokodilen på en gång med denna nya lärdom? L | |
| y not | 2008-07-19 08:27 | |
![]() | Du Linika, om du laddar ner listorna från scrabbleförbundets hemsida och sen pluggar in de vanligaste orden kommer du nog att finna att vissa ord blir du nyfiken på och det hjälper dig även att memorera dem genom att slå upp och lära sig betydlesen, medans andra som täv flöts och ryl glämmer du bort i samma ögonblick du kollat betydelsen med själva ordet minns du som mycket användbara. Varför sklla man kunna betydelsen av alla ord. Var det inte en Indonesier som vann VM för några år sen utan att kunna prata någon engelska, men han kunde alla orden. | |
| Måns_E | 2008-07-19 12:58 | |
![]() | Nähä elPatron, det hade jag inte en aaaaaning om ;) | |
| love_ya - Ej medlem längre | 2008-07-19 13:49 | |
![]() | Linika: Menar du att det är fusk att lägga ord man snappat upp men inte ids ta reda på betydelsen på? Isåfall fuskar jag ett par gånger varje match.. straffa mig | |
| amoma | 2008-07-21 18:26 | |
![]() | En lite fråga till er som är väldigt duktiga och med hög rate, vilken vinstprocent ligger ni på? Frågar utifrån att jag spelat lite med en yngre spelare med fantastiskt ordförråd och en vinstprocent på 91, imponerande, har inte så bra koll men ligger alla ni duktiga så högt? | |
| Radagast | 2008-07-21 18:43 | |
![]() | Vinstprocenten beror väldigt mycket på vilket motstånd man spelar mot. | |
| amoma | 2008-07-21 20:20 | |
![]() | Jo det förstås men jag var nyfiken på om det är vanligt att man ligger så högt? | |
| y not | 2008-07-21 20:23 | |
![]() | AMOMA jag har spelatt mot en nioåring (eller om han tom bara var 8) som har en rejt på över 3000. Jag har mött honom irl och vet att han faktiskt är så bra men han har flera gånger fått regga om för att folk misstror honom så att han inte kan ha kvar sitt konto. Nu uppger han inte längre sin ålder eftersom ändå ingen tror honom, men han ikan jhag mycket väl tänka mig har en vinstprocent på 90%, Elmis som ju tillsammans med föregående skribent hör till den yppersta eliten i landet har 96% själv är jag en ganska medioker spelare men fär oftast bara napp av spelare med lägre rej pga av att jag bara spelar normaltid vilket gör att jag ändå har en vinstprocent på 75% | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-21 21:51 | |
![]() | Det finns massor av logiska förklaringar till varför någons statistik ser ut som den gör utan att man har fuskat. Jag föröker t.ex. alltid spela mot alla som har över 1000p, därav vinstprocenten på ca 65%, plus att jag är en hejare på att rulla. Finns faktiskt knep att ta till, som att faktiskt spara "are" och dela upp bokstäverna i två ord som går att sammanlänka. För övrigt hjälper det ju om man är en flitig läsare och korsordslösare. Att vidare säga att unga människor som använder "gammeldags ord" antagligen fuskar är att vara lite väl hård, och kanske t.o.m. fördomsfull. Om man som ungdom gillar betapet, så finns det väl en stor chans att man också är intresserad av andra saker som har med svenska språket att göra. Vidare känns det orättvist att anklaga folk för att fuska överhuvudtaget, det kan ju faktiskt vara så att de bara är väldigt duktiga. | |
| girl83 | 2008-08-04 16:18 | |
![]() | jag löser korsord, skriver historiska och ohistoriska noveller och jag har lärt mig massor av nya ord genom beta och novellskrivning :) | |