Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 668 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-01-06 14:45 | |
![]() | nej det låter hur flummigt som helst så du har säkert rätt. okey då har jag inte åldern inne än att vara en sur gammal gubbe, men gott och väl åldern inne att ta pojkvaskern Skogaholm i örat och påpeka hans relativa omognad i vad som gäller. Och visst kan du tolka mig som du vill, men det är ditt ansvar. Jag själv har enligt min mening uttryckt något helt annat. Nemi ^ kram :) | |
| veggie_d | 2008-01-06 14:45 | |
![]() | Man har rätt att svara någon som i sitt första inlägg tycker att det är "Intressant att övervakare tycker att det är skitsamma om man visar hövlighet eller ej", när frågan gäller huruvida man ska tvingas tacka för matchen. Alla tycker inte det behövs, och där hade det kunnat stanna om inte samma person hade upphöjt det till moralisk upplösning. Det är naturligtvis ok att tala om för honom att han har fel. Hövlighet och god moral här på betapet och i livet i övrigt, är att låta andra vara som de är utan att ondgöra sig över det. Vi övervakare är här för att se till att folk inte kläcker ur sig ett "dra åt helvete, din j*vla f*tta" när de förlorar, inte för att tvinga dem att säga tack för matchen. Skillnaden är milsvid, vilket somliga verkar ha svårt att förstå. | |
| veggie_d | 2008-01-06 14:47 | |
![]() | Nej du ska inte foga dig i något led, det är precis min poäng.. lika lite som du bör försöka få andra att foga sig i ett. | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 14:55 | |
![]() | Att låta vuxna vara är en sak! Att man har ett vuxenansvar när det gäller att vägleda barn och unga i hur man beter sig en annan.(har varit inne på skillnaden tidigare) Fråga lärarna i våra skolor hur de upplever sin situation idag jämfört med för 20 år sedan så talar många om stora attitydförändringar när de gäller ungas förmåga att visa respekt gentemot varandra och vuxna. Det är DETTA jag talar om, och sedemera blir kallad gubbe och allt möjligt annat nedvärderande! | |
| ingson | 2008-01-06 15:02 | |
![]() | Min erfarenhet är att nästan alla är trevliga här. Dock tror jag inte att detta med tack för matchen bara är en ålders- eller vanefråga. De få som lämnar i samma ögonblick som sista ordet är lagt är undantagslöst någon som jag råkat tvåla till ordentligt Trots att det är ohyfsat så ler jag sardoniskt. | |
| veggie_d | 2008-01-06 15:02 | |
![]() | Jag har inte kallat dig gubbe, bara sagt att du beter dig som en. Stor skillnad. Fråga dina föräldrar hur de upplevde vår generation jämfört med sin, och hur deras föräldrar i sin tur upplevde sina barns. Om det moraliska förfall du pratar om inte var inbillat, en funktion av en föränderlig värld och ditt eget åldrande, så kan man ju lätt extrapolera Sokrates ord och komma fram till att mänskligheten egentligen borde ha reverterat till ett tillstånd av total anarki där alla parasiterar på alla vid det här laget. Det har den inte, alltså kvarstår bara förklaringen att alla människor i alla tider har tyckt att deras barn har lägre moral än de själva. Om hundra år kommer folk säga att "dagens ungdomar har stora attitydförändringar jämfört med när vi var unga", trots att folk då förmodligen kommer vara ganska precis likadana som vi är nu. | |
| y not | 2008-01-06 15:40 | |
![]() | knappast lämpligt forum till att dana en mogen ungdom här. man vet ju inte ens vem som är ungdfom eller ej. Och de vuxna är generellt inte mer mogna de. | |
| hugokolbaz | 2008-01-06 16:05 | |
![]() | Jag har precis pratat med mina föräldrar som båda två har varit lärare (låg- till högstadie) i över 25 år och de anser inte att attityd och respekt för varandra och vuxna blivit påtagligt sämre de senaste 20 åren. De menar att "problembarn" har funnits i alla tider (ofta beroende på problemföräldrar) och att upplevelsen av att det skulle vara sämre nu beror på att nutiden helt enkelt ligger i färskare "känslominnet". Nu säger inte jag att mina föräldrar skulle ha rätt eller utgära nån slags norm för alla lärare men jag tror på dem. Mamma trodde att föräldrar idag är något mer stressade än föräldrar för 20 årsen och att det möjligtvis kunde resultera i lite mindre tid med barnen, men kom fram till att det var nog rätt stressat i många fall även på 80-talet. Sammanfattningsvis upplevde de att respektklimatet fortfarande var varmt och att det fortfarande finns betydligt fler goa' barn än elaka och respektlösa. Vilket är andledningen till att de fortfarande tycker om att vara lärare. | |
| y not | 2008-01-06 18:24 | |
![]() | Var det inte tillochmed så att det vart en liten retroartighetstrend för ett par år sedan när äldre tonåringar började nia, hålla upp dörrar för kvinnor, bära slips och lite annat tjafs? | |
| Angeloflove | 2008-01-06 18:51 | |
![]() | Att tacka i ett spel på internet bryr jag mig inte särskilt mycket om ifall inte spelet varit extra roligt eller intressant. Då tycker jag det är värre med fegisar som lämnar spelet innan något ord har lagts bara för att inte spelplanens början har ett fint upplägg till deras favör (gäller slumpad som de flesta antagligen förstår). | |
| T rebor | 2008-01-06 18:53 | |
![]() | Jag brukar avsluta med "öh" | |
| Gaffelman - Ej medlem längre | 2008-01-06 19:11 | |
![]() | Härligt Robban! | |
| stefanf | 2008-01-06 19:48 | |
![]() | Nästan hela tråden har utvecklat sig till sidospår, samhällsanalyser och annat (intressant). Jag gör mig härmed till guldletar och vaskar fram själva den "kärna" som (främst) Skogaholm driver. "Det är ohyfsat att inte tacka för matchen." Ja, frågan är om detta är sant eller ej? Med tanke på att det finns tiotusentals spelare här och man rimligen har rätt att betrakta tillvaron här som man vill så kan det knappast ses som en objektiv sanning. En spelare (gammal som ung) som sällan/aldrig chattar eller läser/skriver i forum kanske reggat sig och lirar matcher (ofta eller sällan) istället för att köra minröj eller spela patiens på datorn. Kul att det finns någon på andra sidan att spela mot men det kunde lika gärna varit mot datorn.. Jag tycker den inställningen må vara tråkig (och inget jag själv anammat) men är det verkligen Fel/Ohyfsat!? Inte det minsta - bara ett annat sätt att se på saken. Detta är nog något man får acceptera och respektera om man ska kunna lira och trivas. I all välmening kan man givetvis försöka värva andra till sin "umgängesklubb" genom att vara trevlig och ev. starta trådar i forum. Att försöka _hävda_ någon slags objektiv rätt i frågan (och försöka jaga in folk) lär dock knappast ge en enda ny "medlem". Om man fortfarande (verkligen) stör sig på "de anonyma" (spelare som vistas här helt opersonligt och inte tackar/pratar med folk) så kanske man för sin egen skull ska välja någon annan sysselsättning. | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 21:12 | |
![]() | Nädå Stefan , så störande tycker jag inte fenomenet är att jag överväger att inte spela. | |
| Zizzi | 2008-01-06 22:51 | |
![]() | Jag blir förvånad över hur många som (ibland ilsket och ibland raljerande) försvarar rätten att inte hälsa och tacka. Att lägga fram frågan om varför folk inte visar artighet och att önska att fler gjorde så är väl inte att sätta sig på "höga hästar"? Det är ju bara en fråga och en önskan. De flesta jag möter här är artiga, så jag har ingen anledning att klaga, men om någon/några vill skriva och diskutera detta så bör de väl få göra det utan kommentarer som: "meningslösa inlägg", "födda på stenåldern", gnälltrådar". Man kan ju undra hur en person kan ha så fruktansvärt lite tid och vara så vansinnigt stressad att han eller hon inte ens har tid att skriva ett ynka hej eller tfm? SÅ lång tid tar det väl inte? | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 23:00 | |
![]() | Det värmde Zissi, för en hårt åtgången moralförespråkare:) ! | |
| Skogaholm - Ej medlem längre | 2008-01-06 23:01 | |
![]() | Vi har dessutom exakt på poängen samma rating! (Lite komiskt va) | |
| Zizzi | 2008-01-06 23:18 | |
![]() | Såg det nu :-). | |
| hugokolbaz | 2008-01-07 00:08 | |
![]() | Jag tycker att det är hyckleri att skriva tfm om man inte menar det. | |
| vulcan | 2008-01-07 00:20 | |
![]() | Det var en rätt märklig recension av diskussionen i tråden du gjorde Zizzi. Men du har iofs rätt i att jag vill försvara rätten att inte tacka. Dels av praktiska skäl, vilket jag redan redogjort för. Men också för att i ett fritt samhälle så varken kan eller ska man tvinga folk att vara "trevliga" (enligt sin egen subjektiva tolkning av vad som är det) Man kan kräva att man inte kränker andra genom att i handling eller ord vara hotfull. Och i en community som den här är det rimligt att utsträcka det till att inte heller vara aktivt otrevlig. Men några straff eller moraliska fördömanden är jag inte intresserad av. Särskilt som jag inte riktigt förstår varför din uppfattning att man ska säga "tfm" är mer objektivt riktig än den som tycker att det är meningslöst på en internetsajt när man spelar mot någon man inte känner eller - ofta - ens vet namnet på. Jag tackar som sagt alltid själv, men argumenten för det tycker jag är betydligt mycket svagare än argumenten för att inte kasta ur sig grova förolämpningar eller rentav hotelser mot medspelare. Därför är reglerna rimliga som jag ser det och det verkar de flesta hålla med om. | |