Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 296 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-07 12:28 | |
![]() | Jag är ingen absolutist utan spelar varierande bräden här men jag är mån om att kontinuerligt spela på klassiskt bräde och har en umgängeskrets som enbart spelar klassiskt. Efter några spel med böjningar eller slump är man helt klart en sämre scrabblespelare. Tankeverksamheten fördröjs och blir annorlunda då man söker lägen och tänker på ändelser. För den som vill delta i turneringar och SM är det en självklarhet att regelbundet spela klassiskt. | |
| Träsmak | 2012-03-07 12:38 | |
![]() | "Efter några spel med böjningar eller slump är man helt klart en sämre scrabblespelare. Tankeverksamheten fördröjs och blir annorlunda" Det får stå för dig själv. Däremot kan jag hålla med om att man behöver spela formatet regelbundet. Men då är det bästa att spela IRL med vänner. | |
| ANDERStG | 2012-03-07 12:41 | |
![]() | allida: Jag har inte knopat till något. Det är en annan irl-spelare som berättat om sina goda idéer i förbundsforumet. Jag ser fram mot att testa resultatet! Ni som har åsikter om min humor: Få tar det här så hårt som jag. Men om vi inte kan skämta om det så har "de" vunnit. Träsmak: Brädet är i själva verket ett mindre problem än poäng- och fördelningsändringarna. Det är farligt att förskjuta sin undermedvetna uppfattning om bokstävernas värde. | |
| Bohedarn | 2012-03-07 13:38 | |
![]() | Jag förstår inte upprördheten över denna förändring av ett slumpspel. Om två ungefär likvärdiga spelare möts så avgörs ju matchen enbart av den som får dom bästa bokstäverna. Att ta sådana här slumpspel seriöst och träna finner jag överdrivet. Börja spela schack,som jag, om ni vill vara seriösa. | |
| LiljaVanilj | 2012-03-07 14:45 | |
![]() | Riktigt jättetrist att det klassiska brädet försvunnit :( | |
| Rivkräm - Ej medlem längre | 2012-03-07 15:02 | |
![]() | Klart man blir sämre om man spelar på böjning - men vad har det med allt att göra? Som någon nämnde ovan så är det nya brädet lite farligare, absolut. Dock tycker jag det är för många grå rutor samt att poängen blir för höga då man värderat tillexempel I och D till två poäng. | |
| Pocaloca | 2012-03-07 15:10 | |
![]() | Man får jobba på att tänka om =) | |
| Rivkräm - Ej medlem längre | 2012-03-07 16:05 | |
![]() | Jo.. msåte ändå säga nu efter att ha testat det nya ett x antal gånger.. att jag saknar det klassiska! | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2012-03-07 17:44 | |
![]() | "Bohedarn 2012-03-07 13:38 Antal inlägg: 37 Jag förstår inte upprördheten över denna förändring av ett slumpspel. Om två ungefär likvärdiga spelare möts så avgörs ju matchen enbart av den som får dom bästa bokstäverna. Att ta sådana här slumpspel seriöst och träna finner jag överdrivet. Börja spela schack,som jag, om ni vill vara seriösa. " Vad i hela fridens namn menar du? Slumpspel? Klassiskt Scrabble slumpar visserligen bokstäverna men skicklighet betyder mer. Hur tänkte du nu? | |
| Bohedarn | 2012-03-07 17:59 | |
![]() | Om två stycken är ungefär lika duktiga så vinner den som får sig bättre slumpade bokstäver. | |
| ANDERStG | 2012-03-07 18:51 | |
![]() | Om två perfekta schackspelare möts så går matcherna alltid på samma sätt (om det är remi, vit vinst eller rent av svart vinst är oklart). Varje annat resultat är spelarnas tillkortakommanden. Ur ett visst spelteoretiskt perspektiv är schack alltså lika intressant som tre-i-rad. | |
| Rabiesgalen | 2012-03-07 20:36 | |
![]() | Vit är väl att föredra i schack, en liten fördel ger det. Träsmaks åsikter är lite träaktiga. Klart som fan att träningsmöjligheterna är i princip bortblåsta här. Att öva rullningar kan man göra på annat håll (Frank). | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-03-07 20:38 | |
![]() | Känner mig jättetjatig men ponera, Bohedarn, att schackbräden inte längre får se ut som schackbräden. Alla pjäser måste bytas ut mot nya modeller och 64 rutor är ett minne blott. | |
| Bohedarn | 2012-03-07 20:40 | |
![]() | I schack avgör i alla fall inte slumpen. | |
| Bohedarn | 2012-03-07 20:44 | |
![]() | Utan skickligheten | |
| Rabiesgalen | 2012-03-07 20:45 | |
![]() | Den enklaste lösningen är att förbundet tar fram en officiell ny spelplan och brickuppsättning som vi rättar oss efter. Alternativet med att användaren själv kan skapa sin spelplan som föreslagits är också bra. Även valet av brickuppsättning. | |
| Rabiesgalen | 2012-03-07 20:47 | |
![]() | Bohedarn, det är väl bara att spela flera matcher så har slumpen mindre betydelse. Det gör de ju redan i schack. Jag har föreslagit att finalen i SM skulle spelas med en uppgörelse i flera matcher och inte som nu. | |
| Rabiesgalen | 2012-03-07 22:30 | |
![]() | Det kanske vore på din plats odin att nollställa rankingtoppen iom med denna ändring av brickstället (poängerna på brickorna) och spelplanen för klassiskt. Förväntar mig svar i denna fråga. Tack på förhand. Kör 1000 p på alla en given dag. | |
| ANDERStG | 2012-03-08 07:56 | |
![]() | Rabiesgalen: (ang. vit i schack) Det verkar så statistiskt ja. Att svart skulle vinna vid perfekt spel på båda sidor är det väl få som tror men remi ska kanske inte uteslutas. Frågan om perfekt spel är förstås rent teoretisk. | |
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-03-08 11:07 | |
![]() | Har spelat lite i ordspel.se nu. Betapet är klart bättre aveseende interaktivitet, grafisk utformning och mängden spelare. I ordspel har man dock något som kallas "utmaning" där alla ord som motspelaren tillåter eller ingår i SAOL13 är tillåtna (som i IRL). Det var kul! Men jag saknade panik-tempot. Spelvärdar och administratörer på Beta Kanske är många av oss beredda att betala lite om vi får scrabble-brädet och -brickuppsättningen tillbaka? Några hundralappar per år eller så? Pengarna kan ju gå till patentinnehavaren för scrabble-spelet efter en liten administrationsavgift ni behåller själva (det är ni värda). De som inte vill eller kan betala för sig kan ju fortsätta här som vanligt, men scrabble-brädet kan då inte väljas. Ja, visst är det kanske mot principen, men nöden har ju ingen lag så snälla - kolla saken åtminstone...? | |