Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade65
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-22 14:07
Antal inlägg: 2483

Betapet.com
Jag vet hur impopulära den här typen av frågor brukar vara och att man nästan alltid hänvisas till att skicka ett mail till betapet@papperskorgen.se istället, men jag hoppas att det här kan läsas som ett försök till dialog eller åtminstone att inlägget kan läsas i sin helhet.

Jag postade en länk till vår scrabbleforskningssida på betapet.com´s forum. Här på den svenska sidan har den fått ett varmt välkomnande, vi har många besökare och alla verkar uppskatta vad vi gör. När jag såg att forumet på betapet.com hade en tråd om "interesting and useful websites" så tänkte jag att det kunde vara lämpligt att posta den även där. När jag två dagar senare loggar in på betapet.com har jag fått mail om att mitt inlägg tagits bort, det var det enda inlägget som ens handlade om scrabble och i princip alla andra inlägg hade länkar till diverse sidor. Det fanns ingen förklaring till varför mitt inlägg tagits bort och i mailet stod enbart att admins hade mailat Odin för att se om mitt inlägg var tillåtet.

De som har besökt vår sida vet att den inte är någon konkurrent till betapet, tvärtom är det en informationssida som besöks av många människor, både från betapet, ISC och även IRL-spelare. Anledningen att mitt inlägg togs bort är alltså inte på grund av någon rimlig anledning utan helt baserat på personlig aversion från en admin. Jag är ganska säker på att jag inte är den enda som avskräcks från att spela på betapet.com på grund av den klicka av admin-kompisar som omedelbart hoppar på alla som råkar ha en annan åsikt eller inte håller med om deras värderingar. Det är ganska dålig stämning på betapet.com och forumet är verkligen en blek kopia av den svenska sidan. Jag önskar inte att nån admin ska sparkas ut eller så, men vore det inte på tiden att ta ett snack med dem? Som det är nu är det en liten klick människor som dikterar vad och hur saker får sägas och det begränsar alla som besöker sidan. Visst kan man vara tyst och bara spela, men det finns ju en social sida av scrabble också, den är dock kraftigt hämmad på betapet.com.

Här på betapet.se har jag träffat en massa trevliga människor, många vars åsikter jag inte delar men kommer överens med ändå, det vore jättetrevligt om betapet.com kunde bli något liknande. Men det krävs nån form av reform för det tror jag.

Mvh
Ordis

E Solu - Ej medlem längre2008-05-22 14:45
Antal inlägg: 4715

Lite offtopic, men har ni funderat på att byta namn på engelska sidan? Bet-a-pet känns inte helt "rätt" för ett ordspel liksom :) Men mha word-of-mouth kan det dock funka ändå.

Bitte - Administratör2008-05-22 14:51
Antal inlägg: 24214

La du ut länken till en svenska taxt kan jag förstå,, för de är ju engelska som gäller på den sidan

Bitte

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-22 14:52

Bitte, sidan är på flera språk, men det är inte det som är det verkliga problemet.

odin - Administratör2008-05-22 18:25
Antal inlägg: 7442

Vet inte vem som tog bort ditt inlägg men måste höra med denne innan jag kan säga om det var OK eller inte. Vad som är tveksamt är sidor som letar ord från bokstavskombinationer.

www.scrabolatorium.c.../i ndex.php ser dock OK ut.

Förövrigt om stämmningen på den engelska sidan. För att tala klarspråk har den engelskspråkiga världen fler idioter som förstör, jävlas, hotar, bråkar osv. Och vi har fått dem alla. Därför har det blivit dålig stämmning. Ett fåtal förstör. Mycket värre än svenska sidan (kors i taket!).

Det är bara några övervakare som inte finns på den svenska också och jag har fullt förtroende för dem med tanke på vad de har att jobba med.

Misstag begås alltid, både av mig, övervakare och andra så det är möjligt att folk har hamnat i kläm där också, men det är defintivt inget generellt.

Mouche - Administratör2008-05-22 19:15
Antal inlägg: 24193

Lätt att förklara detta.

Min kollega på sajten kände sig helt enkelt osäker på huruvida en sida av det slaget kunde få finnas kvar och hon ville ha "chefens" åsikt om saken innan hon släppte igenom den.
Helt naturligt agerande från hennes sida anser jag.

Hon mailade till spelaren om saken, bad om ursäkt för att det orsakade lite problem och lovade sedan att återkomma så fort svar kommit.

Svaret kom och hon mailade åter igen spelaren och talade om att det var fritt fram att posta länken i Forumet.

Värre än så var det alltså inte och min kollega bad för övrigt, åter igen, om ursäkt för det eventuella besvär det kostat spelaren ifråga!

Mouche

odin - Administratör2008-05-22 20:25
Antal inlägg: 7442

E Solu, du har helt rätt. om du kommer på något riktigt smart & snyggt så får du säga till så får du en Betapet hood :-)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-22 21:24

odin, trevligt med klarspråk, kan instämma att i att det finns betydligt fler nötter per capita på den engelska sidan, men jag kan inte säga att jag delar förtroendet för de admins som huserar på beta.com, inlägg plockas bort till höger och vänster, utan egentlig anledning, det är naturligtvis helt ok att plocka bort saker som är stötande eller personangrepp, men på den svenska sidan brukar man för det mesta se en motivation till sådant.

Med tanke på hur få användare man ser på engelska sidan så har jag svårt att se varför det skulle vara så svårt att se samma sak där, det räcker ju faktiskt med att markera "inlägg borttaget p.g.a. irrelevant" eller liknande. Det känns lite meningslöst att ens ha ett forum där om all diskussion omedelbart ska slås ihjäl så fort åsikter går isär. Jag skulle aldrig drömma om att säga samma sak om de admins som är aktiva på beta.se, och jag förstår att de engelska kanske har ett tuffare jobb, men å andra sidan har de ju bara ett hundratal filurer att hålla reda på. Nu har jag väl gnällt färdigt, men vill ändå klargöra att detta handlar inte bara om mina inlägg, det är ganska vild rensning av i vissa trådar och det drabbar i princip enbart personer som säger emot admins kompisar. Känns lite som kinder-efnet :) Sätt gärna upp ett incognito-konto och posta nåt måttligt kontroversiellt i en tråd i seriöst så får du se hur det funkar från ett användarperspektiv.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?