Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 20 015 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| TazzRat | 2008-06-07 20:44 | |
![]() | Rum för spelstilar Har en fråga som mycket troligt (fler måste ju vara lika dumma som jag. *s*)har ställts förr (försökte söka men fann ingen match). Den kanske inte är lika enkel att besvara som den är att ställa- o antagligen ännu svårare att genomföra, men jag ställer den ändå i hopp om att få något litet svar. ;o) Vi har ju en hel del olika spelstilar mellan oss Betapetare. Jag har börjat känna en längtan efter att förvisa vissa spelstilar (min, t ex) till vissa rum. Låt mig förklara: När jag spelar gör jag det inte enbart för att vinna. Ser jag att spelplanen börjar gro igen o bli svår att lägga på, så lägger jag gärna ett enkelt ord som ger mig kanske tre poäng hellre än att lägga ett högpoängsord - OM det innebär att jag kan lösa ut planen lite med en flik som är lätt att bygga vidare på. På samma sätt ger jag fasen i en 3xord om jag bara kan lägga ett NI på den just för att jag inte ser nöjet i att få 9 poäng att stoltsera med för att hindra min motspelare att få massa poäng. Jag har t o m upplevt att det ibland kan vara mycket roligare att spela mot sådana med hälften av min ranking- bara för att dom många gånger är så mycket mer för spelet än för poängen. Jag väljer sällan motspelare med dubbla min rakning- men ofta sådana med mindre. Det innebär inte att rankingen är något jag vill ha bort, just eftersom det behövs för att man ska veta hur bra motspelaren är. Min poäng är att även om jag såklart sörjer när jag förlorar mycket i ranking så är den bara sekundär för mig. Jag VET att det finns dom som spelar för att vinna - o jag kan säkert föreställa mig att något svar jag skulle kunna tänkas få, är just "Spelet går ju ut på att vinna!". Sure, så är det- men för mig är det roligt att spela. Jag förlorar gärna, om matchen varit rolig att spela. Det är nu här min lilla fråga kommer in; Skulle det vara möjligt att göra spelrum för tävlingsinriktade, o spelrum för nöjesspelare? | |
| lissku - Ej medlem längre | 2008-06-07 21:04 | |
![]() | jamen!! åh! vad kul att du tar upp det. jag har länge funderat på att starta en tråd om vad som anses vara "god spelstil". Själv spelar jag precis som du: hellre ett dynamiskt och framförallt ROLIGT spel, än ett aggressivt och defensivt som blir askrångligt att göra nåt av efter ett tag. Typ de som låser spelet, suck vad boring. jag bjuder gärna på fina upplägg; bara det för spelet framåt. visst är det kul när man vinner och det går bra, men min erfarenhet är att ju mer man öppnar upp desto poängmässigt bättre går det. Inte i alla fall, men oftast. Man kan ju lägga upp fint för sin motspelare men se till att själv ha möjlighet att lägga bra efter det. Men det finns ju verkligen typer som är väldigt tråkiga att spela mot. vinna eller döden-typerna. men olika rum för olika spelstilar känns rätt långt bort. hur avgör man vilken spelstil som är vilken? dessutom kan jag lova att värdarna kommer svara: spela orankat då. | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-06-07 21:13 | |
![]() | Kanske går att fixa ett spelbord utan 3x ord rutor och sånt då, för då får man ju poäng för det ORD man lägger, inte vart man lägger det. Om det var så du menade? =) | |
| Arne Boll | 2008-06-07 21:18 | |
![]() | Här är lösningen på Era problem: ivansson.org/Frank/ Tycker dock det är en konstig inställning Ni har till spelet. Det går väl ut på att bli en bättre spelare? En bra spelare blir sällan instängd och kan ofta öppna upp på flera ställen. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-06-07 21:23 | |
![]() | Ja svaret ligger nog i att skapa ett spel som främjar öppnande drag. Ett exempel på en sådan regel skulle kunna vara att man fick bonuspoäng ju längre ordet var... Eller att man fick bonuspoäng för att man öppnar upp ett spel. Till exempel då man gör det möjligt att nå en 3xOrd-ruta.... /Perpersa | |
| TazzRat | 2008-06-07 22:59 | |
![]() | Mycket bra inlägg från Er alla! :o) lissku: Skönt att du också funderat över just hur man spelar. De flesta klagar på folk som spelar fult, men det är sällan man hör folk uttala sig om spelare som spelar tråkigt. (Nej, jag tror inte att jag själv är en stjärna på att skapa skoj spel. ;ob ) Just ett spel där man tänker: "Åh, vilket snyggt lägg av honom/henne!" istället för att tänka: "Shit. Vi har femton brickor kvar- men inte en suck att bygga ut åt sidan... Jaja. Jag får väl spela klart spelet iaf..." hannaroman: Jag har inte så mycket emot att ha en liten juvel att sträva efter (att t ex då nå 3xord), men det tråkiga är ju när det hela BARA baseras på just dom rutorna. ...Men kanske har du en poäng i det du säger också. Tyvärr tror jag att jag skulle finna en sån spelplan lite tråkig. Är jag motsägelsefull? :oO Arne Boll: Kanske är det ett av mina fel, att jag inte nödvändigtvis strävar efter att bli bättre- även om jag självklart föredrar att utvecklas. Jag är tyvärr ingen såpass "duktig spelare" som aldrig tillåter spelplanen att bli inbyggd. (Önskar dock innerligt att jag så vore.) I vissa fall känns det så tråkigt att oavsett hur mycket jag öppnar upp planen så har min mot/medspelare inget som helst intresse av att hjälpa till. Inte då att hjälpa MIG, utan att hjälpa spelet vidare. Alla gör det såklart inte med flit; Vi är ju många som inte är så bra på att alltid hålla spelplanen öppen. ;o) Perpersa: Att få bonus för längre ord känns faktiskt rätt intressant. Att man kan få 50 poäng för två stycken tvåbokstavsord, när man får 9 poäng för ett tiobokstavsord (bara ett exempel; har inte gjort någon matematisk uträkning på detta ;o) ) är faktiskt lite trist. Jag tror det skulle göra spelet lite roligare överlag att inte BARA vinna höga poäng för de höga bokstavsbrickorna. Tack för era inlägg; hoppas se fler åsikter! :o) | |
| lissku - Ej medlem längre | 2008-06-07 23:22 | |
![]() | arne boll: du verkar inte riktigt förstå. för det första: svaret är inte frank: där får man ju inte spela mot en person. jag har spelat MYCKET frank men tycker inte alls att det går att jämföra att spela mot en fysisk varelse. när man spelar två kan ju spelet i bästa fall bli en dialog på nåt sätt; man svarar, testar den andre, tar och ger. typ. för det andra: konstig inställning till spelet? varför då? jag har inget emot att bli en bra spelare: tvärtom. du säger att en bra spelare aldrig blir instängd; möjligtvis sant. har många erfarenheter av att spela mot någon (förmodat mindre bra då) som, trots mina ansträngningar att hela tiden öppna upp, blockerar och blockerar och blockerar. det är boring. att bli en bra spelare och samtidigt vara en elegant och rolig spelare; det är vad jag vill. en bra spelare som bara satsar på vinst utan intresse för elegansen i spelet är ju bara så ointressant. | |
| Niels Jensen | 2008-06-08 00:07 | |
![]() | Jag skulle vilja höra en betablockerare försvara sig. Förklara vad som är så roligt med att tränga ihop. Jag har frågat någon gång och då har de blivit skitsura. | |
| Suds McDuff | 2008-06-08 03:15 | |
![]() | Ja det är trist när det blir ett blockat spel. Sen tycker jag det borde finnas ett eget spelrum för folk som drar om det går dåligt... | |
| y not | 2008-06-08 08:23 | |
![]() | folk som blockerar spelet i shack och kinashack är också räliga. | |
| Nasty Nimrod | 2008-06-08 16:21 | |
![]() | Det fanns någon teori jag hörde förut om längdbonus som var på ett ungefär: 7 bokstäver 50 poäng+, 6 b 25+, 5 b 10+, 4 b 5+. Låter hyfsat vettigt, om man skulle välja att implementera det på förhand... | |
| y not | 2008-06-08 18:00 | |
![]() | det skulle ju bli ett annat spel, frågan är om det skulle bli roligare. Men på samma sätt som musen finns så går det ju att göra ett sådant rum och då blir trådämnet plötsligt meningsfullt. Ett annat sätt är ju att testa irl, då man ju kan välja regler på ett helt annat sätt. | |
| Lenis2 | 2008-06-08 21:50 | |
![]() | jag har funderat på en liknande grej, ett rum för superhets med endast datorord, i det rummet skulle jag hänga! typ 10 sek per drag=) | |
| Pococurante | 2008-06-08 23:09 | |
![]() | Själv är jag en sådan som spelar främst för att bli bättre, ha roligt och för att vinna men jag blir samtidigt väldigt frustrerad när man möter spelare som matar 20-poängsdrag och stänger igen brädet. Då försöker jag hellre öppna, både för att få ett roligare spel men också för att jag som spelare trivs bättre i öppna landskap. | |
| le-lou | 2008-06-10 00:09 | |
![]() | spela roligt ? Det roliga med betapet är väl att vinna ? :) (jag avskyr iaf att spela när det går dåligt, men jag är väl ensam om det ). | |
| le-lou | 2008-06-10 00:11 | |
![]() | TazzRat, kan det inte vara så att ingen kör samma spelstil hela tiden? Man varierar sig väl ? Själv försöker jag blocka såklart och försvåra för min motståndare där jag kan, men ibland funkar det inte och då blir det som det blir. | |
| olgaviktoria | 2008-06-10 00:18 | |
![]() | Förslag: Alla som vill snällspela loggar in på Hunden. Då vet man att det är stor chans att hitta snällspelare där. Sprid detta till alla. | |
| TazzRat | 2008-06-11 13:54 | |
![]() | le-lou: Nog har du rätt i att man varierar sig när man spelar. ...Men man märker ju ändå att det finns en viss grund i ens spel. ...Eller har jag fel? Av alla de inlägg som skrivits, ser jag att det kanske inte är så svårt att katagorisera spelare som jag trodde det skulle vara. ...O för den delen kan man ju spela i det rummet man känner för för dagen? Tja. Jag vet inte. §:o) | |