Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 638

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-13 11:37
Antal inlägg: 158

Bättre att avbryta än att spela klart?
Jag har flera gånger fått höra att det alltid är värre att avbryta matcher, oavsett underläge, än att spela klart.

Men stämmer detta verkligen i alla lägen?

Jag råkade själv ut för en motståndare som ständigt avbryter sina matcher och kollade därför upp hur mycket minus i rating han går på att göra så. Döm av min förvåning när det visade sig att han i vissa matcher förlorat oerhört lite på att avbryta sina matcher och i minst ett fall inget alls.

Visserligen har personen vid det här laget väldigt dålig rating just för att han avbrutit många matcher men så mycket straff har han inte fått i vissa matcher.

Det finns ju otaliga exempel på fullgångna matcher där ratingförändringen för någon av spelarna blivit betydligt större än vad den här personen nu får när han lägger sig.

Personen i fråga har i nuläget spelat 22 matcher, avbrutit 16 av dem, förlorat fem och lyckats vinna en!

Bara matcher från den 12/1....Senaste matchen först.

1) AVBRÖT..-6 i rating

2) VANN

3) AVBRÖT -12 i rating

4) AVBRÖT -11 i rating (Den matchen är extra intressant, den slutade 440-49 till motspelaren. X hade 269 i övertid!

5) FÖRLORADE

6) FÖRLORADE (match på fyra) -6 i rating. Det vill säga exakt lika som när han avbröt en match senare.

7)AVBRÖT -24

8) AVBRÖT -35

9) AVBRÖT -8

10) AVBRÖT -35

11) AVBRÖT -0 (OBS! INGEN RATINGFÖRLUST trots att han avbryter matchen och inte heller motståndaren fick någon ratingförändring!

12) AVBRÖT -21

13) FÖRLORADE

14) AVBRÖT -39

15) AVBRÖT -73

16) AVBRÖT -44

17) AVBRÖT -59

18)FÖRLORADE (match på fyra) -77...Alltså mer ratingförlust på den matchen som spelades klart än på flera av dem som avbrutits.

19) FÖRLORADE (match på tre) -4

20) AVBRÖT -52

Nemi2006-01-13 13:22
Antal inlägg: 5952

Säg till oss om du ser en person som har så mycket avbrutet. för det är skumt. Ger man sig in i ett spel så ska man ju försöka fullfölja det... Osportsligt mot motståndaren annars. Att man kan behöva avbryta nån gång är förståeligt, men så mycket...
Avbryta kan man aldrig vinna på.

david_i2006-01-13 13:47
Antal inlägg: 373

Nä. Nog för att det är irriterande med folk som avbryter men ofta kan de inte rå för det och de kan aldrig vinna på att göra så. När personen gått +-0 på att avbryta en match beror det på att han om matchen spelats klart normalt i just det draget hade vunnit matchen. Självklart kan man se det som att en person som skulle förlora med 1000 poäng OM matchen spelades klart då skulle "vinna" på att avbryta när han bara låg under med 100 men det är samma logik som att inte spela överhuvudtaget för att då "vinna" rating.

Blue Ztar2006-01-13 14:54
Antal inlägg: 1065

Vi kan använda den här anonyma spelarens siffror som exempel istället för att hitta på egna.

Först vill jag bara säga att det har smugit sig in en del fel bland dina siffror. (Tid och andra spelares slutpoäng som blivit till ratingförlust.)

Att det generellt rör sig om högre siffor i början beror på att ratingsystemet är utformat så att det tar hänsyn till hur många matcher man har spelat. Första matchen tjänar/förlorar man 3 ggr så mkt poäng som "vanligt". Fjortonde matchen får man 2 ggr "vanligt". Runt 40 matcher och uppåt så får man det jag har kallat "vanlig" poäng.

Att det endast har blivit runt 10 poäng i avdrag på vissa matcher beror på att motståndarna i nästan samtliga fall hade mellan 2 och 5 gånger så hög rating.

Antag att spelarna A och B har spelat många matcher och att A har 400 i rating och B 2000 i rating. Oavsett hur det går i matchen så kan A högst förlora 6 ratingpoäng och högst vinna 33.
B:s ratingförändring däremot ligger mellan -166 och +33, beroende på matchens resultat.

1) AVBRÖT -6 i rating

2) VANN

3) AVBRÖT -12 i rating

4) AVBRÖT -24

5) AVBRÖT -11 i rating

6) FÖRLORADE

7) FÖRLORADE (match på fyra) -6 i rating.

8)AVBRÖT -24

9) AVBRÖT -8

10) AVBRÖT -35

11) AVBRÖT -0 (Jag funderar vad det beror på)

12) AVBRÖT -21

13) FÖRLORADE

14) AVBRÖT -25

15) AVBRÖT -22

16) AVBRÖT -44

17) AVBRÖT -59

18)FÖRLORADE (match på fyra) -4

19) FÖRLORADE (match på tre) -4

20) AVBRÖT -52

Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-13 15:51

Okej, blueztar

Men det där "Att det generellt rör sig om högre siffor i början beror på att ratingsystemet är utformat så att det tar hänsyn till hur många matcher man har spelat. Första matchen tjänar/förlorar man 3 ggr så mkt poäng som "vanligt". Fjortonde matchen får man 2 ggr "vanligt". Runt 40 matcher och uppåt så får man det jag har kallat "vanlig" poäng." har ju i det här fallet inneburit att nu när han avbrutit så många matcher så förlorar han ine längre speciellt mycket i rating på det.

"Att det endast har blivit runt 10 poäng i avdrag på vissa matcher beror på att motståndarna i nästan samtliga fall hade mellan 2 och 5 gånger så hög rating", med tanke på hans rating är det gissningvis inte många som har sämre...

MEN jag lovar er att en vacker dag kommer han att drämma till någon ordentligt med tanke på att han spelar slumpat och kan ha tur, och då lär den personen antaligen åka på en ordentlig ratingförlust.

Tyvärr har jag ingen lösning på det hela.

skrabban2006-01-13 18:35
Antal inlägg: 1031

Man förlorar mest på att avbryta. Man ska hellre passa sig ur spelet. Det tycker jag är det mest riktiga. Det är fegt att bryta ett spel eller ge upp som det egentligen heter.

Blue Ztar2006-01-13 19:33

Det finns säkert undantag, men många som ligger på jättelåga poäng har fått det genom att de avbryter en stor del av sina matcher. Därför bör man kolla till en extra gång på spelastatistiken innan man väljer att möta en sån spelare.
Är det någon som ändå väljer att spela en match mot någon som har mkt mindre rating så får den personen räkna med att den kan bli av med rating.

Blue Ztar2006-01-13 19:44

För att svara på trådens titel så kan jag ju säga att denna spelaren hade haft bättre rating om han spelat klart sina matcher och förlorat dom stort än om han avbrutit dom (frivilligt eller ofrivilligt).

Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-13 21:02

I det här fallet vet jag att det är frivilligt. Dels för att jag sett när det avbryts, har hört personen säga att han ger upp samt att han avbrutit en match för att direkt därpå ansluta till ett nytt spel alternativt skapa ett nytt sådant! :-(

odin - Administratör2006-01-13 21:11
Antal inlägg: 7442

Denna diskussion har funnits uppe tidigare och då kom vi fram till den lösning vi har idag, och den är alldeles utmärkt:

* Man vinner _ALDRIG_ något på att avbryta, dvs man kan aldrig få plusrating på att avbryta.
* Motspelaren som drabbas kan _ALDRIG_ få minusrating hur mycket han än ligger under.
* Den som avbryter får antingen 0 (om han skulle få plus SOM OM SPELET VORE SLUT). Eller ett negativt ratingavdrag om det är vad han skulle få om spelet vore slut just i detta ögonblick.
* En spelare som avbryter får avbrutna matcher i sin statistik och till slut vill ingen spela mot denne, om han skapar nytt konto så har han i alla fall inte vunnit något på att avbryta.

Detta system SKYDDAR personer som får avbrutet pga t ex serverfel, datorn går sönder eller att man blir nedkopplad av någon annan anledning. Om man t ex lät den avbrutne få -50p så skulle ju sådana här personer drabbas.

OBS: Man kan inte märka skillnad på någon som avbrutit på flit och någon som råkade bli nedkopplad av missöden.

Nuvarande system är det överlägset bästa.

Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-13 21:14

Nej, man kan inte märka skillnad på det i spelstatistiken, men man kan helt klart avgöra det i sådana här fall där man varit åskådare eller spelare!

odin - Administratör2006-01-13 21:20
Antal inlägg: 7442

Menar inte med spelstatisiken, menar från servern sätt. Det finns inget bra sätt att veta om någon kopplar ned frivilligt eller inte. Därför måste man ha en kompromiss och vår lösning är en väldigt bra kompromiss.

Maria A2006-01-15 10:39
Antal inlägg: 7

Jag är nöjd om ratingsystemet INTE straffar avbrytare värre än vad det redan är.

Dels för att jag så gott som aldrig råkat ut för att någon avbrutit med flit utan de har nästan alltid datastrul

Dels för att jag förlorar så stort då datorn eller programmet hänger sig o man inte lyckas återkoppla på de utsatta 5 minutrarna.

De som satt avbrytandet i system verkar ju knappast vinna på det, man får nog köpa att det tillhör deras personlighet att inte slutföra saker, o det verkar ju värst för dem själva...

sansrom2007-05-27 19:04
Antal inlägg: 19

Mouche stängde min tråd, och jag hoppas att det var tydligt att JAG inte lämnade ut någon spelare här. Jag ville bara veta vad som gällde.

illiterate - Ej medlem längre2007-05-27 19:27
Antal inlägg: 6521

Med tanke på att man ibland inte orkar sitta och vänta 3 minuter på att motståndaren ska göra sitt drag, om man själv har negativ tid, eller av andra skäl vill passa sig ur spelet, vore det trevligt om det fanns en "Passa automatiskt"-knapp som kunde användas istället för att ge upp, om man inte orkar ägna spelet sin uppmärksamhet under några minuters telefonsamtal, eller för att man tappat humöret.

korvfru - Ej medlem längre2007-05-28 11:00
Antal inlägg: 21

Om nån avbryter matchen får man ju automatiskt massa massa massa ratingpoäng. Det är ju roligt :)

Zizzi2007-05-28 16:01
Antal inlägg: 866

Jag avbryter ALDRIG en match frivilligt.

hunkpapa2007-05-31 22:07
Antal inlägg: 8

jag tycker däremot att det är märkligt att man kan gå +/- 0 om ens motståndare avbryter matchen. det är trist och känns ganska meningslöst. lite plus borde man väl få som kompensation iaf..

Bindgalen - Ej medlem längre2007-05-31 22:19
Antal inlägg: 11

Troligtvis skulle du gå minus hunkpapa om inte din motståndare gav upp. Det är väl bra nog.

hunkpapa2007-06-01 16:57
Antal inlägg: 8

nä jag spelar nog hellre en HEL match och går lite minus än låter min motståndare ge upp utan konsekvenser.. matchen blir ju helt betydelselös och det blir liksom 20 minuter av ens liv man aldrig får tillbaks.. och inte en enda ynka poäng för besväret. ens själsliga ranking sänks ju jättemycket och man blir deprimerad. nä jag vill nog allt ha lite kompensation.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?