Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade9
Mobilspel
Pågående20 011

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JeffBlunt - Ej medlem längre2008-07-15 09:55
Antal inlägg: 58

Har hög ranking en skrämseleffekt?
Det är allmänt känt att vissa spelare skapar nya konton efter ett tag, och snabbt går upp i rankingen. Skälet tycks vara att motståndarna underskattar spelare med låg ranking, vilket sedan kan utnyttjas om man har erfarenhet.

Jag har dock märkt av en positiv sida av att ha "hög" ranking, i synnerhet när man når gränserna 2000 och 3000 poäng. Motståndarna blir liksom överdrivet försiktiga och försöker ibland döda spelet. Detta går förstås bara ut över dem själva i slutändan, eftersom de får mindre ruljans på bokstäverna.

Följdaktligen: Finns det en skrämseleffekt?

megasen2008-07-15 10:05
Antal inlägg: 450

kan vara så...även om jag själv..uppskattar att spela med de som har mer i rank än mig.....

kaparen - Ej medlem längre2008-07-15 10:11
Antal inlägg: 4805

Jag spelar nog ganska lika oberoende av motstånd, ingen skrämseleffekt alltså. Däremot verkar många spelare ( långt ifrån alla dock! ) med 500-1000 högre ranking än jag mer benägna att neka mig att spela mot dem. Men det ämnet finns det väl trådar om redan :P

monkkan2008-07-15 10:13
Antal inlägg: 120

spelar aldrig med någon över 3000
det är pga att jag redan känner mig som förlorare.
spelar gärna med de som har 1000 eller lägre, där risken är stor att förlora men ger hellre dom poängen

Nilam_h2008-07-15 10:27
Antal inlägg: 1

Jag vet inte om jag ville kalla det en skræmseleffekt... MNen jag føredrar at spela mot andra som har ca den samma rank som mig (+ - 300) då det oftast ger en mer spænnande match nær man ær på samma nivå istællet før att en spelare har en ledning på 200 poæng...

Softarman2008-07-17 01:31
Antal inlägg: 122

helt klart spelar man olika mot någon som har 500 lägre än någon som har 500 högre. Man tjänar mycket mycket mer på att låsa spelet mot den högre rankade då den spelaren måste vinna spelet med många poäng. På samma sätt måste man öppna spelet mot de lägre rankade för att kunna ha möjligheten att vinna stort.

girl832008-08-04 16:22
Antal inlägg: 51

jag anser att ratingen/rank är en slags intelligensnivå :P Ju högre man har desto bättre spelare och därför håller jag mig till dem som liknande rank som mig. Skulle aldrig falla mig in att spela med någon på 2000 ;) Jag skulle inte ha en chans om så helvetet frös till is :D

Fnesa Plugg2008-08-05 07:54
Antal inlägg: 108

Jag spelar helst mot lägre rankade, för då känner jag mig som favorit att vinna helt enkelt. Om jag går minus i rating kanske jag åtminstone vann matchen :) Fast jag förbannar mig själv för att jag spelar mot folk med mer än 500 mindre, folk med 1300 är lika bra som de med 1800 känns det som.

Jag (som har ca 2000) spelar helst mot 1700-1800.

Spelade nyss mot den högst rankande jag spelat mot, som hade 3200, och jag gick typ +7 men förlorade matchen med 80 p. Det är känns inte kul tycker jag. Jag prioriterar att vinna matcher.

Fnesa Plugg2008-08-05 08:03
Antal inlägg: 108

för att istället svara på frågan =/ : Ja, jag är rädd för högre rankade.

VetaGreta2008-08-05 09:55
Antal inlägg: 85

Kan inte alla som sysslar med att medvetet låsa spelet få en grön asterisk vid sitt namn som varning så vi som gillar att *spela* kan undvika att släppa in dem? Hög eller låg ranking spelar mig ingen roll, men tråååkiga spelare, fy f-n.

TIIIILT2008-08-05 10:16
Antal inlägg: 90

Jag är bara rädd för vulcan.

Bitte - Administratör2008-08-05 10:17
Antal inlägg: 24214

VetaGreta, det kallas för taktik det du talar om och att spela taktiskt är väl att spela smart eller hur

Bitte

Zizzi2008-08-05 10:25
Antal inlägg: 866

Väldigt hårfin gräns vid att spela taktiskt och att spela fegt, tycker jag iaf.

The Mag2008-08-05 10:35
Antal inlägg: 180

Vad spelar det för roll vilken ranking folk har? Spelet är ju roligt och varje match är en ny match. Man kan få vilka skitbokstäver som helst mot en spelare med 122 och förlora.

Q-tile - Ej medlem längre2008-08-05 10:42
Antal inlägg: 1319

Att spela taktiskt innebär för mig i förlängningen ofta att öppna brädet, och att då och då bjuda på öppningar, kanske till och med röda rutor. :-O ;-)

Jag spelar bättre när jag kan göra det långsiktigt efter vad som dyker upp på stället och inte behöver byta bokstäver särskilt ofta. Att alltid låsa alla lägen blir påfrestande både för spelandet upplevelsen av det, om du frågar mig. Men så spelar jag bara Standard också. Men nog möter man låsare ibland även där.

VetaGreta2008-08-05 10:46

Bitte, du får gärna kalla det taktik, jag kallar det att förstöra spelet.
Jag gissar att det viktigaste för dig är att vinna. Så är det inte för mig. Det viktigaste för mig är att ha roligt medan jag spelar. Vinner jag så är det bonus.
Du skulle lätt vinna över mig genom att spela så destruktivt och trist att jag blir less och lägger vad som helst för att matchen ska ta slut och jag kan möta nån roligare. Det skulle du förmodligen betrakta som en smart taktik, medan jag ser det som slöseri med en kvart av mitt liv.

MonkeyPonkey2008-08-05 10:55
Antal inlägg: 96

Det känns mer som en utmaning att spela mot dem med högre rank än en själv. Helst spelar jag med någon som ligger inom intervallet hundra mindre än mig upp till femhundra över mig. Då blir det ungefär en jämn match.

Zizzi2008-08-05 10:56
Antal inlägg: 866

Visst har det välhänt att jag medverkat i att bygga trappa och att låsa så att inte motspelaren kommer åt alltför många högpoängsrutor, men ALDRIG att jag låser den sista utvägen till att bygga ut så att spelet kan fortsätta.
Möter jag en sådan motspelare blir jag så paff och irriterad att jag knappt kan fortsätta spela.
Brukar då fråga varför han/hon låste spelet och brukar då få till svar att det fanns ju inga andra ställen att lägga på. Va??
Då kunde ju personen passa och hoppas på att jag skulle kunna lägga där. Låsa spelet anser jag att man aldrig bör göra.
Personligen så förlorar jag hellre än att låsa spelet totalt.

VetaGreta2008-08-05 11:02

Zizzi, jag känner igen känslan. Jag brukar aldrig fråga varför, men förstår att det ibland beror på att de kan få nio poäng istället för sju och de använder sitt s eller t eller vad det nu är.
Ibland tror jag i och för sig att det beror på ren dumhet eller orutin.

Okreh2008-08-05 11:02
Antal inlägg: 193

Att spela mot någon med jättehög rating är inte så roligt. Framförallt eftersom dessa personer i regel lägger ut ett tiotal ord som jag aldrig stött på tidigare och som inte ens Horace (eller någon annan i akademin) hört talas om... ;)

Jag brukar för det mesta lägga taktiskt i förhållande till att få ut maxpoäng. Om spelet låses eller inte tar jag oftast inte hänsyn till, även om jag föredrar minst ett långt ord om det börjar bli trappformation.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?