Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jkt2006-01-29 23:23
Antal inlägg: 2

Same same but different?
Jag anser mig inte vara särskilt vass på grammatiska nyanser men jag måste ändå fråga: vari ligger skillnaden mellan "uppkörd" och "vävd", i den meningen att det förra är ett godkänt ord medan det andra inte är det?

Visst, nu är väl det givna svaret att det ena ordet finns med i SAOL eller SAOB eller vad det nu är som används som "lagbok". Men kan nån i så fall förklara varför det ena är med och det andra inte? Jag ser bara inte skillnaden mellan dem.
 
gubbi2006-01-30 10:58
Antal inlägg: 2638

VÄVA finns dock med men inte *UPPKÖRA. Tumregeln (från vilken det självklart finns undantag) är att om verbet finns upptaget i SAOL i presens (såsom VÄVA) så finns det inte i perfekt particip (såsom *VÄVD) och vice versa.
 
Nemi2006-01-30 11:33
Antal inlägg: 5952

Go gubbi :) Vår språkexpert :)
 
jkt2006-01-30 23:54
Antal inlägg: 2

Okej. Den förklaringen nöjer jag mig med. Nu måste jag bara fräscha upp minnet eftersom jag inte kommer ihåg vad perfekt particip var för nånting =)

Tack iaf
 
gubbi2006-01-31 08:16
Antal inlägg: 2638

Här kan du fräscha upp din grammatik:

www.nordiska.su.se/p...er -g/Gram/
 
vulcan2006-01-31 21:34
Antal inlägg: 7666

Till Gubbis kloka ord kan man tillägga att det som ofta styr vilken form som väljs som uppslagsord är om verbformen förekommer ofta i tal- och skriftspråket. I så fall är det verbet som står. Det är t ex - förhoppningsvis - lika vanligt att ÄLSKA som att bli *ÄLSKAD. Däremot kan vi klaga på att en gammal säng känns lite NERLEGAD. Men vi skulle knappast anklaga någon för att syssla med att *NERLIGGA (eller ens LIGGA NER) en säng. På samma sätt klagas det ibland på att man känner sig lite UPPKÖRD i magen. Men få skulle nog säga att den och den maträtten eller drycken "KÖR UPP" magen.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?