Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 011

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2008-08-13 12:54
Antal inlägg: 2032

varför så mkt minus?
jag gick in i ett spel, men fick tekniska problem med min dator, bad motspelaren om att vi skulle passa oss ur så att jag inte skulle förlora så mycket... ändå fick jag nästan hundra poäng i minus på ratingen? Varför?

vindsus862008-08-13 12:59
Antal inlägg: 3785

har varit med om liknande. det blir så stora ratingförändringar när det rör sig om så låga poäng. ratingen kanske baseras på procent den andre vinner med eller nåt.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:10

Han hade lagt ett enda ord! "Få", som startord. Jag hade inte lagt något ord alls. Han vann alltså med 14 poäng. Dessutom hade han ungefär 300 p mer i rating än jag.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:11

» kartoffel fick 0 poäng i tidsavdrag och 10 poäng i avdrag för bokstäver kvar (14-0-10=4 poäng)
» kartoffel:s nya rating är 2708 (+117).
» katalias fick 0 poäng i tidsavdrag och 14 poäng i avdrag för bokstäver kvar (0-0-14=-14 poäng)
» katalias:s nya rating är 2062 (-98).
» Därmed vann kartoffel!

vintage2008-08-13 14:22
Antal inlägg: 120

finns redan en tråd i detta ämne:
www.betapet.se/forum...=- 0#604509

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:27

Vintage, jag har redan läst tråden du hänvisar till, men där är förklaringen att den som fick mycket minus hade mycket högre rating. Här är det ju tvärtom. Min motspelare hade ca 300 MER i ratingpoäng än jag, ändå är det jag som går nästan hundra p minus.

vintage2008-08-13 14:32

hm, konstigt. men i mitt inlägg hänvisar spelvärden till betasidan som förklarar det där med ratingsystemet. kanske förstår du om du kollar in den? själv förstår jag mig inte på förklaringarna och uträkningarna där alls...

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:46

Vintage, det är överkurs för mig också på ratingförklaringen, men jag har i alla falll förstått att anledningen har att göra med att jag fick negativ slutpoäng (minus för brickor kvar). Hade ingen aning om att man förlorar så inihelvete mycket. Då hade jag definitivit lagt ett par ord först för att undvika det.

vintage2008-08-13 14:50

samma här angående mitt spel. tycker att det är helkonstigt att man ska förlora så mycket poäng så snabbt och att det ska vara jättesvårt att vinna poäng.
speciellt när man tvingas avsluta pga tekniska problem eller låst spelplan.
doesn´t make any sense...

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:54

instämmer, vintage.
tycker i synnerhet att om man får negativ slutpoäng efter att båda parter passat sig ur spelet borde man åtminstone få vara kvar på samma rating.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 14:54

Eftersom det indikerar att man råkat ut för strul och inte kunnat rå för den negativa slutpoängen, alltså.

vulcan2008-08-13 15:51
Antal inlägg: 7666

Det är sant, men det KAN också vara en taktisk finess bakom där någon lagt ett blockerande drag i inledningen som leder till att den andre spelaren faktiskt kan sluta på minuspoäng pga de brickor man har kvar på handen. Eller att någon kombinerat låg poängplockning med stort tidsöverdrag i hets.

Det vore trevligt om det fanns en funktion för ett gemensamt beslut att avbryta spelet, som då skulle nolla hela matchen i statistiken och inte ge någon ratingförändring. Men jag tycker inte att det är så högprioriterat. Ratingtapp pga tekniska problem betyder inget för ratingen i långa loppet, då den alltid söker sig tillbaka till det jämviktsläge som motsvarar din verkliga spelstyrka (Annat än givetvis om det händer i var och varannan match pga din dator och/eller uppkoppling, vilket tyvärr inte är ett problem som Betapet kan ta ansvar för). Dessutom får man i långa loppet också - återigen med förbehållet att man har normal kvalitet på uppkoppling och dator - ungefär lika mycket ratingvinster till följd av strul för motståndaren.

katalias - Ej medlem längre2008-08-13 15:59

Vulcan, jag visste inte att det gick att taktiskt blockera en motspelar så att denne hamnar på minus. Det gör naturligtvis min önskan omöjlig, det förstår jag.

Men den där funktionen du nämner, att båda spelare kan ta ett gemensamt beslut att avbryta och nolla matchen, tycker jag är en jättebra grej!

Det stämmer att jag över tid antagligen kan jobba upp min rating på den nivå jag normalt ska ligga på, men det ÄR tungt att plötsligt tappa hundra poäng hux flux. En dylik funktion vore alltså underbar att kunna ta till de enstaka gånger det skulle behövas. Som för mig i dag.

Andra vanliga situationer är när svärmor plötsligt står i dörren, när katten välter blomvasen, när babyn vaknar, när temuggen tappas i soffan...

Hoppas att adminerna snart utvecklar en dylik funktion! Guld värd.

Q-tile - Ej medlem längre2008-08-13 17:39
Antal inlägg: 1319

Det allra mesta av mitt inlägg blir lite av en parentes. Vulcans förslag om att i samtycke annullera resultatet känns väldigt bra.

Utan att på något sätt underminera den taktiska möjligheten eller finessen om man så vill, att låsa sin motståndare tycker jag ändå att det ger snudd på löjligt hög avkastning för den som drar det längsta strået i en liknande situation. Person 1 hade ju närmare 650 p. HÖGRE rating och gick +117 på 18 spelpoängs differens.
Jag förstår ju hur situationen uppstår, vad den grundar sig på och så, men man kommer ju inte ifrån att det känns lite i överkant när man ser till utfallet kontra spelfaktorn.

Radagast2008-08-13 18:12
Antal inlägg: 782

Förutom matcher där det strular för den ene eller båda så är det väldigt ovanligt med matcher som blir låsta direkt, så jag tycker inte att man ska anpassa ratingsystemet efter det. Vid IRL-tävlingar kommer jag bara på en: 37-21 efter en låst inledning där den förlorade spelaren inte lyckades byta till sig ett I för den enda möjliga öppningen FOB/I. Fast det är mycket mer lätt hänt att det låser sig med SAOL13 än med SAOL12.

Humlesurr - Ej medlem längre2008-08-13 18:21
Antal inlägg: 189

WC/CD är har jag varit med om

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?