Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 43 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 866 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-08-31 22:31 | |
![]() | Rena rama gissningar När det kommer till rullningar som slutar på ARE eller ERA för mig, då kommer det till rena rama gissningar. SKUTTARE funkade för mig, även MANKERA. TRIGGARE och några andra försök som jag inte kommer ihåg nu funkade inte. Jag ser inte skillnaden på att vissa av orden "finns" och andra inte, fullt lika användbara i svenska språket annar imo. Var hittar jag nu fullsätndiga listan på ord som funkar i detta knasiga betapet så jag kan lära mig vilka rullningar som funkar? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 22:35 | |
![]() | Standardsvaret: I SAOL 13 ;) | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-31 22:48 | |
![]() | Man behöver även läsa Scrabbleförbundets regler så man ser skillnad på de ord som kan och inte kan läggas. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 22:49 | |
![]() | Här är i alla fall de 1000 mest sannolika sjuorna i sannolikhetsordning: retsina senator stearin ditresa elritsa osteria realist salteri tronsal stenras stenart snatter nersatt knaster utrensa renstam nerkast notarie aderton latiner sentida sondera inetsad orensad nerisad snidare artonde stilren andetro retinal stordia sentera sortera saltare lastare rostare ristare reostat trassel tredska smitare stigare slutare maestro studera skotare siktare isolera laotier steroid realtid lantras standar transit snottra stranda snarhet kristna storman argsint snokart snultra anstorm storkna konstra naturis gnistra stadion nordist inrotad lansera nedsatt rasande anisett nitrera sortren tornera arsenal antites oansett dansare renrita sanitet lansett nedkast nerslag luntare sentima knoster ansikte arsenik underst neutral skonert karoten sendrag keratin artenom signera tigrean kontera montera monster konsert skonare grensla amnesti kansler stenrik snedtak snokare kristen minaret landeri lindare renodla osliten slinder stilart tordats esparto städare vitsare tipsare örestal örestad piaster postera halster hitresa olistad ordstam torsdag lakrits radslut strigla mistral gardist lasurit slutrad tidsram storlag sidruta strimla klistra trilska serenad nederst alerten tendera nedrest resande endaste nedresa trainee statera starter statare terrass stakare kastare smatter sautera akterst strateg streaka littera saldera rosteri delstat satsdel trailer tordera ditrest tertial tadlare lektris skidare stoiker diskare skaleri kloster tragedi erotisk artikel letargi storlek slitage saudier resolut moderat diktare tolkare realism diskret klister smilare lismare diktera isoterm strigel litauer getrams stellar sparnit vintras sprinta brisant sanitär släntra spirant fostran närsalt testare restera snattra snarast innerst nertona nedrans editera knastra strunta raskant station trosnit snitsla distans trontal insalta tontals tandrot tistron intrada lasaron syntare tändare sändare borsten ständer nåtlare resplan sårande stenfri patiens fanders sandrev persian nedfart stenbro trevnad snarvel tärande snorkla rotunda skrinda snarlik snarlig diskant trankil snirkla slingra karotin anglist masonit lasring lasting krontal latinsk kostnad alunrot inrista rätsida sodaört polstra fristad spartid slitbar bortais tipsrad barstol snarare nateart tangera trekant enstaka smetana turnera kantare gnatare agnater knatter gatsten snusare tetanus talande ordnare dressin sistone snitsel trassla tiondel islagen trendig anderik genital gnidare gelatin mineral solregn ogrenad metanol omanier oslagen idegran unierad leasing klentro enradig anmoder snorkel regntid danslek milsten karneol etalong rektion tringel audiens sektion saligen stenkol regndis designa klander nematod snirkel deutron metadon nedslag anekdot satunge askregn kentaur urtagen enruska agentur stenmur smakren mursten asätare fastare trapets separat sättare rashets ersätta trepass störare travers ströare alltsen trossak stadgar turista gastrit samarit grattis skritta skralta saltkar omstart stamort siarord osaltad ortstid torrdis idrotta tidtals tiotals stormil sidoarm skidort skildra dualist slagord osiktad ostadig laotisk slutord sodalut motsida likstor solvare liftare bolster videart ödleart trefald slipare slaveri loafers spolare trivsel sportel brieost drätsel ödestro relativ tåredal elbrist eldfast derivat apostel plister bilresa solvera sedativ grismat lastrum dagstur tragisk tramsig otursam krustad mästare putsare harstek hamster käresta tågresa sekatör råsteka stuvare bakerst skötare raskhet fastmer käraste tallris tentera atenare nerrest rensare nerresa raritet dataset assiett tortera teatral titrera tradera renegat renstek gensare egenart reagens artegen rosende troende utedass kassler samlare sierska stuteri reaktor utrerad torkare reslust riskera materia galater skalare gestalt klatter dagresa ametist riktare elskatt artotek gratier glasera remissa reskost agitera seglats korsett stretig resklar lotteri dossier sideros drittel litotes onanist sonatin hetsare svartna spartan ledamot delikat tidelag modesti lergods omsider korseld dialekt ledkort glidare gemsrot tumlare ragtime grotesk talgmes goutera kuratel akterom musteri utrikes metrisk omkrets utglesa kluster matsked termisk slukare eldstad siderit sladder aerosol sardell althorn tandlös rovtand frilans frontal splinta vinsort bandros otränad ritsnål hornist östland ärtland storlän inträda fornsal lantråd atropin rotända svinrot halsont lansiär bastion nordöst sårkant stränga runstav trängas mönstra närmast stressa stretta dessert ettdera iterera anstalt tension tonande nedtona tangens skanner nerkant runsten elidera oledare emerita eskader seglare eterisk kateder materie rensbar resvana hanseat spanare bantare tränare nerfart hantera anapest partner taverna stenrös stilton matrona ostkant granris martorn marsian ansluta maraton utandas skralna garanti rorsman iranska knottra ariansk sangria mansard sandtag tingord doktrin gotland diagnos logdans diakron ringlad sadling girland godsint nordisk karolin liktorn rosling insmord intolka glindra nordism organdi inskola central cistern cineast rytande syndare talscen dextran låtande inpetad pilsner valdens solvent polenta pointer nedlåta entropi notabel bitande betonad bindare inträde libanes bosnier entalpi rosevin version isänder lesbian sidbena inspela råsiden rotände fondera spaniel apelsin protein rivande vaselin natrium naurisk nautisk skingra romansk morskna ginstam tsunami langust kartong stigman ankomst okurant rostugn nogsamt migrant altröst trofast brottas arabist rotfast avrosta barlast bastard halstra örtsalt fristat spritta spritsa rattlås lastbar talröst ostvart rastlös parasit oration torsion donator nordost stillna tornado tänkare stänger skenbar stampen sutenör gensvar rakbent harmsen harnesk brusten mönster gråsten renskav nervgas sankhet tebansk skarpen rankhet tarmben ösregna sångare tidlösa ordvits rapsodi polaris livstro ostabil vitsord florist trådsil solitär slagträ storkap partisk skripta kostbar storbak hartsig armstöd pristak trivsam såklart omrösta starköl saftrik glasört farkost rötslam siktbar frikast slutbar skitbra skrifta träsula stavrim fiskart träslag matpris båtresa harpest prestav repstav översta stövare trassat langett langare ingress urinera lektant knotter ruinera normera nedtaga kandera dagsens dekanat sudanes student stenisk tagande andetag tingest tantiem teknist lasagne knitter enarmad irrsken omtenta tonsteg ringare grinare redgarn riksens sorgsen animera kornett andrake estnisk matrast skratta smattra kattras startur kastrat raskatt diastas penater present veteran serpent styrare lemonad detonik lektion glinder ogentil enskild ringled negroid orenlig solsida torpare frisera sätteri rotepar valsare fritera batteri falsett storhet adapter falsare boasera paritet festtal festsal hitrest besitta spisare hiterst protest brisera obesatt tältare belasta trefalt fetaost slåtter prassel risvase slösare restlös svirare trålare tvesala slarver versrad oavsett bissera avisera reapris dekanus rikeman sugande kretong megaton stenkul autogen smulten sinekur iskuren oskuren maniker montage gendarm sekunda anemisk omtanke inalles ledsnad erosion nedisad snideri insider nertill takstol misstro rikssal kortrad luttrad trotsig diktart matador slagits utritad mittrad roskarl glittra glossar stigort slitsam lamaist solgata torrsim krissla samtida grissla sardisk klottra timtals statlig omlasta solkatt taklist gradtal kittlas surkart stratum skrutta urstark kordial odalisk skoltid otadlig diopter odelbar debitor speltid obetald spoiler foliera polerad ädelost eldrift despoti ospelad leopard helsida tilldra litoral oddstal orostid rumstid maorisk slamrig omsluta timglas skolmat skidtur mistlur tidsrum gasklot gudatro slutrim orgiasm timslag tamilsk klorgas trulsig outsagd saktmod strulig utkorad uralisk stadium stormig ligatur motdrag dragsko gudstro gotiska skuldra riksdag tomglas samtlig kuriosa jolster oralsex rakitis bogsera varemot söderut utbreda getpors tvesalu klarhet pulsera skådare | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 22:51 | |
![]() | Många av dem har i och för sig samma sannolikhet. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 22:58 | |
![]() | Spelar man IRL lär det dock vara smartare att lära sig de väldigt osannolika rullningar som den andre lär syna, t ex vojlock, käxburk, smygväg, uppamma, kryckja, whippet, jojomän, häggbär, ajabaja, förfjor, osv. | |
| _abc_ | 2008-08-31 23:00 | |
![]() | Precis nu i en match provade jag LOTSARE, LISTARE och STÅTARE. STATARE funkade sedan. Är det så att jag är för dålig på ordformer etc, och att det är därför jag inte inser vilka substantiv t ex som går att göra om till längre substantiv? Det jag var ute efter var alltså ord som slutar på ERA eller ARE, inte de som innehöll ordkombinationen. Hur veta vilka ord som funkar? Bamsefar: Menar du att triggare, lotsare, listare och ståtare är exempel på att jag inte förtått reglerna utefter vad som sägs där vad gäller böjningsformer som inte funkar i spelet? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 23:03 | |
![]() | Här är alla -era -are på sju bokstäver: agitera alliera animera avisera bissera blamera blålera boasera bogsera bornera bravera brisera brodera bromera brunera bräsera deviera diktera domdera dragera drapera dränera editera ekipera elidera eloxera emanera emulera erigera erodera ettdera fallera fingera flanera florera foliera fondera forcera formera frasera frisera fritera fundera fungera furnera färsera förmera gardera garnera gerbera glasera goutera gradera gravera gummera halvera hantera hydrera imitera irisera isolera iterera justera jäslera kalkera kampera kandera kartera kassera klarera klorera kontera kopiera kremera krepera krevera kursera kvotera lackera lansera linjera littera mankera markera martera maskera massera mattera migrera montera muljera möblera nappera nitrera normera numrera okulera onanera operera oxidera palmera palpera parkera passera pausera pincera placera planera plädera plätera pochera postera probera pulsera purgera radiera raljera rangera reagera reglera rendera restera riskera rockera ruinera saldera sautera sauvera sentera servera signera solvera sondera sortera statera studera summera tabuera taktera tangera tatuera tempera tendera tentera titrera tordera tornera tortera toupera tradera turnera urinera vaddera vardera variera vibrera värdera asätare atenare baddare bajrare bantare bayrare bedjare belgare bindare biätare bjudare blekare blåsare blödare bombare borgare borrare bowlare brukare brytare burgare byggare bärgare börjare campare curlare dansare deckare diggare diktare diskare dragare drejare drivare dråpare drönare dyrkare dämmare dämpare falsare farmare fastare filmare finnare fiskare flygare formare frågare fräsare fuskare fyndare fäktare färgare följare garvare gensare giljare gjutare glidare gnagare gnatare gnidare golfare grinare gripare gråtare gräsare grävare guskare gynnare gångare gåpåare gängare gömmare hackare hammare hangare hetsare hoppare huggare hundare hymlare hyvlare hållare hämnare hämtare hängare härdare härjare härmare höjdare jobbare joggare jojkare jänkare kammare kantare kardare kastare kejsare klyvare klåpare knegare knådare kompare krigare krypare krämare krögare kursare kväkare källare kännare kättare körnare laddare langare lastare lejdare liftare liggare lindare lismare ljugare luffare lunnare luntare lyftare läktare lögnare maskare medlare mobbare muckare myglare myntare mäklare mältare märkare mästare mördare mörsare nåtlare nämnare närmare ockrare oledare ordnare packare pajsare passare pejlare pilkare piskare plågare plöjare pollare pomrare prejare provare prutare puckare pundare punkare putsare pyndare rackare raggare rallare ramlare rappare rejvare remmare rensare riddare riktare rimmare ringare ristare rockare roddare roffare rostare ruggare rullare rumlare rymmare ryttare räddare räfsare räknare rättare saltare samlare seglare segrare sejdare servare siktare simmare skakare skalare skapare skavare skidare skojare skonare skotare skylare skådare skärare skötare slipare slukare slutare släpare slösare smilare smitare smygare smädare snarare snidare snokare snusare snöpare solvare spanare sparare spejare spelare spexare spisare spolare spårare stakare statare stigare ströare stuvare styrare städare störare stövare surfare svarare svikare svirare svävare syndare syntare sångare säljare sändare sättare sömmare tadlare tappare tattare testare textare tiggare tippare tipsare tittare tjenare tjusare tjänare tolkare torkare torpare travare trevare trålare tränare tuktare tullare tumlare tummare tyckare täljare tältare tämjare tändare tänkare tävlare ungrare utövare vaktare valkare vallare valsare varnare varpare vaskare wienare viggare vinnare viskare vitsare vulkare vurmare vårdare väckare vägrare väktare väljare vällare väpnare värmare värnare värpare värvare växlare åhörare älskare öppnare | |
| _abc_ | 2008-08-31 23:07 | |
![]() | Det finns inte fler alltså? | |
| _abc_ | 2008-08-31 23:07 | |
![]() | Men tack | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 23:08 | |
![]() | Tror inte det, är hyfsat säker. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-08-31 23:08 | |
![]() | Jag tror inte det finns ett bra svar på den frågan, faktiskt. Att mäta min intelligenskapacitet efter min förmåga att själv försöka utröna vilka ord som borde finnas i SAOL har jag slutat med - Det ledde bara till att jag kände mig ännu dummare! Som alltid rekommenderas väl övning och kännedom om de vanligare rullningarna. Kanske inte fullt alla av de illiterate så tacknämligt rabblade upp, men en stor del av dem. LISTARE här är lite av en klassiker. Just den är inte godkänd, men såväl ELRITSA som REALIST och SALTERI funkar finfint. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 23:09 | |
![]() | Kan dock hända att jag glömde någon. Har inte världens bästa minne såhär dags. | |
| _abc_ | 2008-08-31 23:24 | |
![]() | illi lol | |
| Tjack Norris | 2008-08-31 23:42 | |
![]() | passera pausera campare aducera | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-08-31 23:46 | |
![]() | ADUCERA är borta i SAOL 13. Fanns dock i SAOL 12. | |
| Tjack Norris | 2008-08-31 23:48 | |
![]() | ok | |
| _abc_ | 2008-09-01 00:25 | |
![]() | Illiterate: Är det för mycket begärt att få de de flesta åttorna också? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-01 00:34 | |
![]() | Det blir nog för många tror jag. I alla fall att klistra in i forumet. | |
| _abc_ | 2008-09-01 00:40 | |
![]() | Dela upp det, börja på ett nytt inlägg efter att du manuellt skrivit in den första tredjedelen. Du gjorde ju 7-ordarna rätt snabbt så det där fixar du nog (du måste skriva sjukt snabbt (!?)). Vore uppskattat för det är som rubriken säger annars en ren gissningslek imo. | |