Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 856

Forumkategorier

Användare Inlägg  
yaked2006-02-20 21:57
Antal inlägg: 1

Taktik?
Jag är ganska ny här och undrar lite om vilken taktik man ska ha när man spelar betapet. Finns det någon speciell taktik eller tänk som är speciellt effektivt?
Jag försöker hela tiden tänka ut ord som jag kan bygga med de bokstäver som jag har, men jag har en känsla av att det kanske är bättre att försöka se ord som redan finns i spelet och kan bli en del av ett annat.
Tacksam för tips.
 
Stepe5432006-02-21 00:48
Antal inlägg: 377

försök att utnyttja 2X och 3X rutorna. Ett J, Y, C, X el. Z på en 3X bokstavsruta på bägge håll är alltid en bra ide.
 
vulcan2006-02-21 10:18
Antal inlägg: 7666

Jag skulle säga att lektion 1 i scrabbleskolan är att lära sig att se möjligheterna att utnyttja poängrutor dubbelt som Stepe543 säger. Som nybörjare är man ofta lite fixerad vid att hitta lite längre ord med brickorna från sitt brickställ. Man kanske ser att man kan lägga LUNGA, komma ner på en dubbel ord-ruta och få 18 poäng. Men på ett annat ställe på spelplanen kan man kanske lägga NU mot ett H så att man får poäng för både NU och HU med U på dubbel bokstavspoäng. Det draget ger 19 poäng istället och du får behålla A som är en väldigt bra bokstav (om du inte redan har ett par på brickstället) för att kunna haka ord. I nästa drag kanske motspelaren lägger ordet FÄRG så att du i draget efter kan lägga PLASK/FÄRGA och få ganska mycket poäng. Att bilda flera ord med det drag man lägger är ofta en nyckel till att få så bra poäng som möjligt även om själva det ord man spelar ut ser ganska blygsamt ut.

Sen finns det en massa andra strategiska dimensioner i spelet, men som nybörjare tror jag det här räcker att sysselsätta tankarna med i början och i övrigt fokusera på att lära sig ord. För även om strategi och spelsinne är oerhört viktigt för att bli bra på Scrabble så är ändå ordkunskapen grunden. Det första alla nybörjare bör göra är att lära sig alla godkända tvåbokstavsord (de är inte avskräckande många) och vilka möjliga hakningar de har. Visst - man har tre försök på Betapet och kan chansa lite. Men spelet blir så mycket roligare när det här börjar bli automatiserat. På scrabbleförbundets hemsida - www.scrabbleforbunde...;I temid=41 - finns en uppsättning ordlistor som är jättebra för det här, samtidigt som man naturligtvis lär sig många ord också av att spela och se dem läggas. Dock bör man vara medveten om att det inte anses okej att ha ordlistor bredvid sig när man spelar - de är ett träningsredskap.

Lycka till! Och återkom gärna när det börjar kännas som dags för nästa kapitel i taktikskolan :-)
 
Dr Jacoby2006-02-22 14:36
Antal inlägg: 93

vulcans scrabbleskola, del ett. Kanske vore en idé att lägga in under någon flik på sidan? Ingen skulle göra det bättre än du :)
 
Eis392006-02-22 15:36
Antal inlägg: 232

håller med, gjorde ni en sådan skulle jag definitivt läsa den...
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?